Преди близо 20 години "Волво" откри нова ниша с лансирането на своя първи крос кънтри модел. "Волво V90 Крос Кънтри" продължава тази успешна история.
Преди близо 20 години "Волво" откри нова ниша с лансирането на своя първи крос кънтри модел. Оказа се, че търсене на луксозни комбита с повишени възможности извън пътя не липсва.
В създадения от шведите сегмент влязоха "Ауди" с А6 Олроуд, "Субару" с "Аутбек", "Фолксваген" с "Пасат Олтрак", "Опел" с "Инсигния Крос Кънтри", а съвсем наскоро и "Мерцедес" с "Е-класа Олтерейн".Най-новата версия на високопроходимото комби на "Волво" обаче вдига високо летвата и на конкурентите никак няма да им е лесно. Това не е изненадващо, защото "V90 Крос Кънтри" (V90CC) е създадено на основата на луксозното комби V90, от което вече имах възможността да споделя отличните си впечатления. В сравнение с класическия семеен автомобил този с приключенски гени се отличава по добавените защитни елементи по веждите на калниците, вратите и праговете. Авантюристичната природа на колата се подсилва от преоформените задни и предни брони със сребристи акценти. Очаквано при "V90 Крос Кънтри" най-чувствителните компоненти под колата са защитени, а възможностите извън пътя са сериозно подобрени от увеличения с цели 6 сантиметра просвет. Така от най-ниската точка на колата до земята има цели 21 сантиметра, което е по-добър показател от немалко кросоувъри и SUV модели. Най-интересното е, че и в приключенската си версия луксозното комби на "Волво" изглежда стилно и би стояло еднакво добре както на кален горски път, така и пред луксозен ресторант. Интериорът също може да е суперлуксозен, какъвто беше в предоставения ми тестови автомобил. Той се отличаваше със стилен кожен салон в черно, дървени орнаменти, изобилие от алуминиеви акценти и дори озвучаване от Bowers & Wilkins.
С влизането в салона веднага прави впечатление огромният екран на мултимедията, през който се правят и всички настройки по колата, като броят на физическите бутони и сведен до минимум.
Психически се бях подготвил за лутане в менюта и подменюта, докато открия от къде какво се наглася, но за моя изненада след четвъртата или петата среща със системата се оказа, че съм схванал логиката и не срещнах никакви затруднения.Всъщност направо се влюбих в това решение за общуване с колата, като бързо и без замисляне преминавах от управление на навигацията към вентилацията, настройване на аудиосистемата през менютата на телефона, активиране и деактивиране на асистиращи системи и т.н. с минимално разсейване.
Предните седалки се оказаха изключително удобни с вентилация и затопляне, като след 6 часа непрекъснато шофиране слязох от колата по-скоро зареден, отколкото уморен.Сериозно внимание е отделено и на оформянето на задните места, като крайните две са оформени като удобни кресла. В удобния подлакътник между двете седалки има сгъваем държач за чаши, отделение за съхранение на дребни вещи с капак и ниша, в която идеално пасват мобилни телефони с различни размери. Както може да се очаква, мястото пред коленете на возещите се отзад е щедро. Хитра иновация от "Волво" е обособяването в тях на подвижна долна предна част, която всъщност е интегрирана детска седалка. За човек, който постоянно разнася детска седалка от кола в кола, това се оказа голямо удобство, още повече че сгъването и разгъването й става бързо и лесно. Тук е моментът да отбележа, че благодарение на богатия набор асистиращи системи все пак сигурността е приоритет на "Волво" от десетилетия, приключенското комби търпи разсейване и дори пълно изключване от процеса на шофиране.
Така например тестовата кола не само увеличаваше и намаляваше скоростта според темпото на превозните средства пред мен, но и сама коригираше траекторията си, така че да не излезе от лентата си на движение.Сред полезните системи присъстваха още сигнализация за автомобил в мъртвата зона на огледалата, предупреждение при приближаване на движещ се обект зад маневриращото назад комби, аларма за опасност от удар в предното превозно средство и риск от излизане на пешеходец на платното със задействане на спирачките и т.н.
Оказа се, че по пътищата на Родопите замислената като предупреждение за лосове на платното система реагира и на нашенски крави, излезли на разходка по шосето."Волво" V90 "Крос кънтри" е на пазара с два бензинови и два дизелови двигателя с мощности между 190 и 320 конски сили, като тестовият автомобил беше оборудван с може би най-подходящия за подобен модел – дизела с означението D5 и мощност 235 конски сили. В случая той беше комбиниран с осемстепенен автоматик, а задвижването 4Х4 така или иначе е серийно за цялата гама на V90СC. Така екипирано, приключенското комби доставя удоволствие и на пътя, и там, където такъв липсва. До голяма степен пътното поведение ми даде отговор на въпроса кой би си купил подобно комби вместо класически SUV. Отговорът е ясен – всеки, който не просто търси превозно средство, което да го закара навсякъде, но и обича шофирането да е емоция. А V90СC може да е зареждащ с емоции автомобил. С активирането на спортния режим воланът става приятно тежък, а моторът и трансмисията са готови да дадат всичко от себе си за бързо ускорение. С D5 мотора дългото близо пет метра комби се ускорява до 100 км/ч за 7.5 секунди. Това, което изумява обаче, е как добре стои в завой този сравнително висок автомобил. На практика не усетих никаква промяна на пътното поведение спрямо класическото комби V90. Тестът се проведе в доста дъждовен ден, но двойното предаване позволява и при такива условия поддържане на изненадващо добро темпо в завой. За пореден път ми хареса и работата на автоматика, който сменя предавките бързо и навреме, така че нито за миг да няма спиране на притока на тяга. Вече на магистралата заложих на комфортния режим, при който V90 впечатлява с кадифена возия и пълен акустичен комфорт. Да, крос кънтри версията вози една идея по-твърдо от V90, но пак филтрира малките неравности, а по-сериозните предава максимално пестеливо към пасажерите в салона. Дори при 140 км/ч в салона е приятно тихо, а вече споменатият набор от асистиращи системи на магистрала отменя водача в най-досадните дейности – ускоряване, намаляване. На магистралата попаднах за кратко и в задръстване, колкото да тествам и новата функция на адаптивния круиз контрол и системата за запазване на лентата, които могат без намесата на водача да поемат тръгването, спирането, движението с ниска скорост и завиването. За преходите извън пътя V90 XC разполага с офроуд режим, при който се променят настройките на всички основни системи в колата. Да си призная, без да съм си поставял за цел, тествах колата и на мокра трева, и на кал, като бях приятно изненадан от безпроблемното напредване независимо от терена. Ясно е, че потенциалните купувачи на кола като тази биха имали нужда и доста място за багаж, а V90 предлага такова в изобилие. Минималният багажен обем е 560 литра, като благодарение на мрежата за задните седалки багажникът може да се напълни до тавана. Със сгъване на облегалките на задните седалки, което може да стане и с бутони в багажника, мястото за товар вече става 1520 литра. Мястото е подходящо и за спане, като по-размери не отстъпва на доста прилична спалня.
Плюс е, че докато лежите по-гръб, изолирани от всякакви пълзящи и летящи гадинки, пак можете да гледате небето през предлагания като опция стъклен покрив с отваряща се предна част.Ако става дума за това дали си струва доплащането спрямо класическото комби V90 при разлика в цената от около 4500 лева при идентично оборудване, то отговорът е твърдо да. В заключение остава да кажа, че най-достъпната версия на V90CC струва 110 660 лева с ДДС. Автомобил с оборудване като тестовия се предлага за около 124 хиляди лева.