Делегираните бюджети - ефекти върху заплатите и качеството на образование

Делегираните бюджети - ефекти върху заплатите и качеството на образование

Делегираните бюджети - ефекти върху заплатите и качеството на образование
Делегираните бюджети в училищата позволяват голяма гъвкавост при разпределението на средствата в общините. Това е така заради относително по-голямо финансиране на ученик на малките селски училища, които могат да получат до около два пъти повече средства за всеки ученик от големите. По този начин малките училища в неголеми населени места са компенсирани за по-голямата тежест на постоянните си разходи и липсата на икономията от мащаба, на която се радват големите училища, отбелязват от Института за пазарна икономика (ИПИ) в свой анализ, озаглавен "Финансиране на училищата".
В изследването се посочват и няколко "пороци" на системата на делегирани бюджети, които би трябвало да се разгледат при бъдещото ѝ оптимизиране. На първо място, в нея е заложен
ясен финансов стимул за задържане на ученици на всяка цена
или записването и отчитането на деца, които реално не посещават училище. Причината за това е плащането на ученик, което в противен случай училището ще изгуби.
На второ място, системата носи рискове от свръхфинансиране и недофинансиране там, където особеностите на отделните училища ги отличават от обичайния за страната профил. За сметка на това
липсват механизми, които да награждават добри образователни постижения
и демонстрирани от учениците знания и способности. Това е валидно както за цялостния бюджет на училището, така и за заплащането на педагозите, отбелязват от ИПИ.
Съществуват и значителни разлики в заплащането в сектор "Образование" между отделните групи по единни разходни стандарти, които от своя страна са следствие от по-ниската привлекателност на тези населени места и училища за по-високо квалифицираните учители. Неспособността на малките общини и училища да привличат добри преподаватели най-вероятно е една от основните причини зад по-ниското качество на образование в тях.
Малките общини и малките училища постигат чувствително по-ниски резултати
както на държавните зрелостни изпити, така и на външните оценявания след седми клас, посочват от ИПИ. Оказва се, че по-голямата субсидия на дете към тези училища по никакъв начин не гарантира сходно качество на образование с това в по-големите училища. Статистическите тестове за причините за по-слабите резултати от своя страна посочват, че
най-важните фактори за добри резултати са семейната среда и достъпът до културни и образователни ресурси вкъщи.
Въпреки че заплатите на учителите и финансирането на училищата има известен ефект, той е значително по-малък. С други думи, училищата в малките населени места не успяват да преодолеят по-лошия старт на децата в тях заради дефицитите на социалната и семейната среда, а по-скоро го затвърждават.
Изследването потвърждава необходимостта от обвързване на финансирането на училищата и заплащането на преподавателите с постиганите резултати.
Възможна посока на промяна е създаването на повече финансови стимули за учителите чрез обвързване на една значителна част от заплащането им (до 40-50% от крайното заплащане) с външни, обективни оценки на резултатите на учениците, които се обучават от тях. За такива обективни оценки може да се използват външното оценяване и/или резултати от национални и международни състезания. Паралелно с това
процесът на окрупняване на училищата и закриване на училища в малки населени места (извън т.нар. защитени училища в труднодостъпни райони) трябва да продължи.
Предвид ясната положителна връзка между големината на паралелките и резултатите на външното оценяване, по-добрият вариант би бил децата да пътуват до по-големи, средищни училища, които им гарантират и по-добро образование. В противен случай ще се поддържат училища "на системи" в малки населени места, а децата в тях ще бъдат обречени на по-нисък старт от гледна точка на образованието си.
Не на последно място, при по-нататъшна образователна реформа биха могли да се създадат
повече възможности за училищата да си набавят допълнителни приходи на проектен принцип.
Това може да се постигне чрез специални програми, по които училищата биха могли да кандидатстват, към министерството на образованието. Тези програми ще дават възможност на училища с амбициозно ръководство да подобряват материалната база и да въвеждат модерни методи и технологии на образование.