Общината срещу мръсния въздух в София: Атрактивен градски транспорт, още велотрасета и зони с ниски емисии

Общината срещу мръсния въздух в София: Атрактивен градски транспорт, още велотрасета и зони с ниски емисии

Общината срещу мръсния въздух в София: Атрактивен градски транспорт, още велотрасета и зони с ниски емисии
Увеличаване привлекателността на градския транспорт– това е една от важните цели, която Столична община си е поставила и една от мерките, насочена срещу основния целогодишен замърсител с фини прахови частици – трафика в София.
Това посочват от общината в отговор за "Дневник" по повод одита на Сметната палата на действията за справяне с мръсния въздух в столицата. Според общината анализът на Сметната палата потвърждавал констатациите на Столична община. В началото на април Съдът на Европейския съюз осъди България заради сериозното замърсяване на въздуха в страната, заради систематичното превишаване на допустимите норми за замърсяване с фини прахови частици и заради липсата на мерки за овладяване на проблема от години.
Всички мерки, предприети до момента , са довели до намаляване на емисиите на всички други контролирани замърсители, с изключение на фините прахови частици. Затова общината насочва усилията си в програмата за подобряването на качеството на въздуха до 2020г. Именно към ограничаване на източниците на фини прахови частици.
За увеличаване привлекателността на градския транспорт общината работи непрекъснато, уверяват от СО и изброяват как: периодично се закупуват нови автобуси, които да отговарят на стандартите Евро 6; купуват се нови електробуси, в това число са и нови зелени швейцарски трамваи, които вече вървят по различни линии в София и тенденицията е броят им да се увеличава.
Стимулиране на велосипедистите
Общината предвижда още да стимулира използването на велотранспорт. От общината уверяват, че работят за свързване на съществуващите велоалеи и изграждане на нови. Новите велотрасета ще преминават и през парковете, така че да бъдат максимално удобни, атрактивни и безопасни за гражданите.
Ремонти на пътищата
Част от проблема с трафика е състоянието и на пътните настилки. Затова и се предвиждат ремонти там, където е необходимо, твърдят от общината. Предвижда се разширяване и надграждане на интелигентната система на управление на трафика, така че да се намалят задръстванията и придвижването да стане още по-удобно и по-бързо и с по-малко замърсявания.
Еко стандарти и контрол за коли
"Еколейбъли" е друга важна мярка, която предвижда община София. Той ще категоризира автомобилите спрямо степента, в която замърсяват и това разграничение ще "помогне за реализиране на различни управленски решения, насочени към подобряване на качеството на въздуха".
Завишен контрол на техническите пунктове, които отговарят за прегледа на автомобили е друга важна мярка на общината, която да гарантира, че ще бъдат пускани само коли, които отговарят на съответните екологични стандарти.
Контролът и върху техниката на машините на строителните площадки също предстои да се завиши. Строителната техника напуска обекта кална и мръсна и разнася строителен отпадък по улиците, който пък освен тях, замърсява и въздуха.
Една от поредица от законодателни инициативи ще е свързана с иницииране на данъчни промени, които да стимулират закупуването на лични превозни средства, които щадят околната среда.
Общината обещава създаване на зони с ниски емисии, чрез които да се контролира трафика в града и оттам – да се контролира замърсяването.
Мерките, които са описани като препоръки от Сметната палата, вече се изпълняват от общината, твърдят от СО. Вече е на финален етап актуализирането на Програмата за подобряване на качеството на атмосферния въздух – крайният му вариант в момента е на обсъждане в Комисията по Екология в СОС.
По-често миене на улиците
Общината вече е увеличила честотата на миенето на уличните платна, става ясно от отговора за "Дневник". Също така администрацията на София твърди, че е завишила проверките за нерегламентирано изгаряне на гуми и други отпадъци и е в ход разработването на заповеди, които да гарантират мониторинг и контрол на изпълнението на мерките от програмата.