Джипиесът "изключва" части от мозъка, показа експеримент

Джипиесът "изключва" части от мозъка, показа експеримент

Джипиесът "изключва" части от мозъка, показа експеримент
Устройствата и приложенията за сателитна навигация по пътищата заместват мисловната дейност и на практика карат мозъка да "изключи" тази част, която отговаря за ориентацията, показва експеримент на учени от University College London, цитиран в списанието Science Daily.
Проучването е публикувано в журнала Nature Communications. В него се включили 24-ма доброволци, които трябвало да симулират придвижване из централната част на Лондон, докато мозъчната им активност се наблюдава със скенер. Учените се концентрирали върху процесите, свързани с паметта и ориентацията в амоновия рог в мозъка (или т.нар. хипокамп), както и върху предната част на мозъчната кора, където се формират плановете и решенията.
За целите на експеримента изследователите начертали в детайли лабиринта от малки улички в централен Лондон и първо оставили участниците да се ориентират и сами да взимат решения накъде да вървят.
Кадър от Лондон
Reuters
Кадър от Лондон
Когато трябвало да се оправят сами из уличките, мозъците на доброволците работили активно. Пикове на мозъчната дейност имало в моментите, в които се озовават на непозната улица, или когато трябва да изберат посоката, в която да продължат на кръстовище. Спадове на активността имало, когато хората се озоват в задънена улица и устремът им буквално се блокира.
Колкото повече избор на посоки имали, толкова по-стимулирани изглеждали на скенера предната мозъчна кора и хипокампът на участниците в експеримента. Когато обаче държали GPS в ръка, при същите "вълнуващи" условия, нито една от двете ключови части на мозъка не се активизирала така интензивно, а дори напротив - реагирали съвсем приглушено.
Обяснението на учените е, че хипокампът е в стихията си, когато пред него има неизвестни - благодарение на него човек си представя къде иска и къде би могъл да отиде, а предната част на мозъчната кора подрежда целите и търси най-добрия маршрут. Когато обаче вниманието на човек е концентрирано върху устройството вместо върху реалната градска обстановка, а дестинацията и маршрутът са начертани, тези центрове в мозъка просто нямат задача и съответно - причина - да работят.
Кадър от Лондон
Reuters
Кадър от Лондон
Новият експеримент е поредното доказателство на тезата на екипа от University College London. Преди това изследователите са анализирали пропорциите на амоновия рог на голяма група таксиметрови шофьори в Лондон, установявайки, че той е по-развит при тези, които не използват сателитна навигация. При разчитащите на собствените си умения имало и отчетливо по-добро познаване на града и развита памет за имената на улици и места, и за възможностите за придвижване.
Друго изследване от поредицата на същите учени е и анализ на част от най-големите градове по света за това доколко е лесно ориентирането и движението в тях. Оказало се, че заради плетеницата си от малки улички, Лондон е един от най-натоварващите за хипокампа, докато за изненада Ню Йорк изобщо не е. В американския мегаполис и особено Манхатън, поредната номерация на булевардите и правите им линии, на които имаш избор от все същите стандартни посоки напред, наляво или надясно, създават спокойствие и чувство за постоянна ориентация там, установили експериментите.
Според учените работата им може да послужи за ориентир за бъдещото градоустройство и облагородяване на старото, така че средата да е по-щадяща или пък по-стимулираща. Следващата им задача е да създадат алгоритъм или метод за идентифициране на трудните за навигиране условия, който после може да помогне за оптимизирането на сгради - например в болниците да се разпознаят объркващите участъци и да се пригодят за пациентите с деменция, посочват от британския университет.