Концесията за "Тракия" брои последните си дни
Провалът на концесията за магистрала "Тракия" се очертава все по-ясно след изявленията във вторник на министри и техни заместници, участвали в преговорите с португалско-българския консорциум, който спечели без търг договора за строителството на аутобана.
Преговорите с португалците приключиха неуспешно още на 10 октомври, защото те не се съгласиха да поемат рисковете, каза във вторник зам.-министърът на регионалното развитие Савин Ковачев. Поначало бях скептичен за хода на преговорите, коментира за "Дневник" от Брюксел финансовият министър Пламен Орешарски, който обеща повече подробности след завръщането си в София. Преговорите са прекъснати преди три-четири седмици и правителството трябва да реши дали да ги прекрати окончателно, или да продължат, каза строителният министър Асен Гагаузов.
Решението на правителството за бъдещето на концесията, подписана от кабинета "Сакскобургготски", се очаква вече месец. Преди две седмици премиерът Сергей Станишев извика финансовия министър Пламен Орешарски и регионалния Асен Гагаузов заради казуса "Тракия", но след срещата не бе обявено решение. Според неофициална информация след срещата проблемът е в управляващата тройна коалиция, която не може да се разбере за бъдещето на концесията. Във вторник обаче от НДСВ коментираха отново неофициално, че няма причина съветът на коалицията за се занимава с казуса и топката е в правителството.
Преговорите са се провалили основно заради отказа на концесионера да поеме риска при по-малък от планирания трафик, както и искането му да увеличи цената за строителството на липсващите участъци от магистралата от 2.1 млн. на 3.5 млн. евро на километър, каза Савин Ковачев. По време на преговорите въпросът за цената не е бил поставян, нито дискутиран, заяви за "Дневник" Георги Ченев, представител на португалските фирми в България. По думите му компаниите са се съгласили с всички искания на българската държава и са изпратили няколко писма до премиера Станишев и министър Гагаузов с желание преговорите да продължат, но до този момент нямат отговор.
Магистрала "Тракия" беше отдадена на концесия на португалско-българския консорциум с решение на предишното правителство от 30 декември 2004 г. Акционери в консорциума са българските държавни фирми "Техноекспортстрой" и "Автомагистрали" с 49% от капитала. Останалите 51% са на са на португалските фирми МСФ, "Лена" и "Сомаг".
Съгласно публично обявената информация от регионалното министерство за договора цялата магистрала от Калотина до Бургас трябваше да бъде построена за 715 млн. евро. От тях 590 млн. евро са за трасето от София до Бургас, което се планираше да е готово до края на 2009 г. Участъкът от Калотина до София трябваше да бъде пуснат до 31 май 2010 г. срещу 125 млн. евро. Предвидени са неустойки за забава, които за първия месец са по 10 хил. евро на ден, а от петия нарастват на 40 хил. евро. В публикувания договор няма посочена цена за северната дъга на околовръстното шосе, също част от магистралата и срок за изграждането й. Предвидено е разходите за годишната поддръжка на един километър от "Тракия" да не надвишават 50 хил. евро, което включва текущ ремонт и зимно поддържане. Строителният риск се поема изцяло от концесионера, пише в договора.
В съответствие с международната практика за подобен вид проекти собственикът на пътната инфраструктура - в случая българската държава, поема риска от недостатъчен трафик до определено ниво, предвижда подписаният договор. Това условие беше определено от ЕВРОСТАТ като недопустима държавна помощ. Съгласно прогнозните числа в инвестиционната програма към концесията, през първите 8 години (от 2007 г. до 2014 г.) държавата трябва да компенсира концесионера с близо 170 млн. евро за недостига на трафик, като за всяка отделна година сумата не надхвърля 30 млн. евро. Впоследствие концесионерът би трябвало да върне на държавата получените от нея компенсации с лихви, като в сайта на министерството е записано, че само от лихвите в бюджета ще влязат 175 млн. евро.
На концесионера се гарантира 12% норма на възвращаемост, увеличена с годишната инфлация за еврозоната. Договорът включва и задължение държавата да компенсира концесионера за тежките камиони, които ще бъдат освободени от ТОЛ такси. Общата сума на заместващите плащания за целия 35-годишен период на концесията е 5.3 млн. евро.
Предвидената ТОЛ такса за преминаване през магистралата е 2.5 евроцента за лек автомобил, като размерът й може да се променя в зависимост от инфлацията с решение на правителството. Общата сума, която държавата очакваше да получи от концесионера за 35-те години, бе 5 млрд. евро.
В договора са предвидени и неустойки при предсрочното му прекратяване. Ако по вина на държавата концесията се развали, преди да е започнало строителството на магистралата, тя трябва да изплати на концесионера сума в размер на уставния му капитал.
Вариантите за "Тракия"
Три са основните варианти за изграждането на магистрала "Тракия" - продължаване на концесионния договор, нова концесия или да се строи с държавно гарантиран заем (както е в момента). Това каза преди месец строителният министър Асен Гагаузов, след като внесе доклад с възможните варианти в правителството, което трябва да вземе решение по въпроса. Неофициално се твърди, че предпочитаният модел е държавата да доизгради магистралата чрез кредит и избор на строителни компании чрез тръжни процедури. За това настояват българските пътностроителни фирми. Във вторник зам.-министърът на регионалното развитие Савин Ковачев също заяви, че според него възлагане по Закона за обществените поръчки е най-добрият начин за дострояването на магистралата. Самият Гагаузов неотдавна каза, че идеята е да не се прекъсва строителството на "Тракия".