Как се произвеждат съвременни поп хитове (видео)

Как се произвеждат съвременни поп хитове (видео)

Как се произвеждат съвременни поп хитове (видео)
Reuters
Средно 4.53 автори имат песните, попаднали на върха на музикалните класации през 2016 г.. Това показва проучване на списание Music Week, анализирало 100-те най-големи сингли на изминалата година, съобщи Би Би Си.
Само 4 от 100-те най-популярни песни през годината са композиции, създадени от самите изпълнители. С постижението могат да се похвалят музикантите Майк Поснър, Калвин Харис и рок групата Twenty One Pilots. Подобно проучване преди 10 години показа 3.52 автори на поп хит при 14 композиции, дело на самите артисти - като Rehab на Ейми Уайнхаус и сингли на групата Arctic Monkeys.
Най-продаваната песен за 2016 г., One Dance на рапъра Дрейк, приписва авторство на 8 души, а Uptown Funk на Марк Ронсън е написана от цели 13 души. Солови артисти, залагащи на идентичност в музиката си като Адел, Тейлър Суифт и Ед Шийрън, също работят с т.нар. хитмейкъри.
"Забързано, дръзко, за момиче, което среща момче"
Проучването хвърля светлина и на друг феномен - "писателските лагери", които музикалната индустрия използва, за да произвежда хитови песни. Процесът включва десетки продуценти, музиканти и автори на мелодии, които работят заедно, за да напишат възможно най-много песни за даден артист. Те действат по предварителни задания като "Тази песен трябва да е забързана, дръзка, за момиче, което среща момче", разказва пред Би Би Си британският певец Dyo, "ментор ветеран" от британското риалити шоу X Factor.
Това може да разнообрази музиката на даден артист, но в цялост да доведе до хомогенност в музиката поради ограниченото количество "хитмейкъри". Всъщност мащабно проучване на "Билборд Топ 100" преди време установи, че монотонността в поп музиката се засилва с навлизането на електронните инструменти, а апогеят й е през 80-те години. Но резултатите звучат и днес по радиа, телевизии и онлайн, както и на песенния конкурс "Евровизия", който приключи преди седмица. Както е обичайно, оказа се че
много от песните са комбинации от вече съществуващи елементи
Състезанието изненадващо бе спечелено от португалеца Салвадор Собрал с интимна песен, написана от сестра му. Промяната в конкурса, доминиран от диско хитове с тежка сценография, бе добре дошла, но коментаторите веднага отбелязаха прилики между романтичното звучене на "Любов за двама" и класиката Moon River от саундтрака на "Закуска с Тифани" на Хенри Манчини. Сам Собрал, който от сцената призова за завръщането към истинската музика, посочи, че хората харесват повече мелодиите, които са чували многократно.
Предложенията на други държави като Германия, Белгия и Кипър съдържаха далеч по-откровени заемки. Това не значи, че са били съзнателно откраднати. Засега няма отправени претенции срещу нито един изпълнител.
Колкото до песента на българския участник Кристиан Костов, която се класира втора, нейни истински близнаци още не са намерени. В унисон с тенденциите тя бе създадена от отбор от 5 души - Борислав Миланов (България), Себастиан Арман (Австрия), Йоаким Бо Першон (Швеция), Алекс Омар и Александър В. Блей. Първите трима създадоха и If Love Was a Crime на Поли Генова.