Понижена е оценката на българските институции за грижата им за децата

Понижена е оценката на българските институции за грижата им за децата

Понижена е оценката на българските институции за грижата им за децата
Среден 3.20 е средният годишен успех, които получиха държавните институции за усилията си за прилагане на политики, насочени към децата. Оценката се изготвя за шеста поредна година от "Национална мрежа за децата", а данните са от представения днес доклад на организацията "Бележник 2017: Какъв е средният успех на държавата в грижата за децата".
Настоящото издание на "Бележника" предлага нов подход за въвличането на деца, млади хора и възрастни в изработването му. За първи път освен експертния доклад бе подготвено и специално издание "Бележник 2017: Как децата, родителите и професионалистите оценяват държавата?" (можете да го изтеглите от прикачения файл). Текстът отразява консултации и проведени фокус групи с близо 900 деца, млади хора, родители и професионалисти и показва как те усещат в реалния си живот държавните политики и ангажименти към самите тях и какво ги вълнува и притеснява най-много.
"Здравеопазване" – Добър 3.64
През 2015 година в България са починали 434 деца на възраст до 1 година. За 2014 година са били 517, като коефициентът намалява от 7.6 промила на 6.6 промила през 2015 година. Въпреки това детската смъртност остава по-висока, отколкото в Европейския съюз (3.69 промила). Областите с най-висока детска смъртност са Ловеч (12.9‰), Сливен (12.8‰), Пазарджик (11.8‰), Велико Търново (9.8‰), Силистра (9.4‰), а с най-ниска: София (2.5‰), Кюстендил - (3.2‰), Габрово - (3.8‰), Перник (4.6‰).
И макар и броят на ранните раждания да намалява, той все още остава висок. 6274 са живородените през 2015 година бебета от майки под 20-годишна възраст. Расте и броят раждания от здравно-неосигурени жени - през 2016 година те са били 7 975, през 2015 г. - 7 588.
Тук най-високо оценената подобласт е "Детска смъртност", следвана от "Болнична и доболнична помощ". Възходящите оценки (със 6 стотни повече от миналата година) се дължат основно на резултатите по отношение намаляване на детската смъртност и усилията за приоритизиране на майчиното и детското здраве.
Основните препоръки на организациите, членове на Национална мрежа за децата, са:
- Създаване на подходяща среда за децата във всички родилни и детски отделения в страната;
- Гарантиране на равен достъп до здравеопазване и качество на здравната грижа за всички деца;
- Развиване на целенасочена държавна политика за инвестиране и задържане в страната на специалисти, завършили ключови за детското здраве специалности като "педиатрия", "детска психиатрия" и др.
"Образование" - средна оценка 3.44
Изследването PISA за 2015 година поставя България на 45-то от общо 72 места за постиженията на 15-16-годишните ученици в три познавателни области – природни науки, математика и четене. Функционалната грамотност измерва възможностите на учениците за разбиране на материала, за неговото анализиране, за логично изразяване на идеите, както и за справяне с приложни задачи на база на наученото, а само 59 от децата на 15-16 години притежават четивна грамотност, 58 - математическа и 62 са функционално грамотни по природни науки.
Оценката е почти идентична с миналогодишната – 3.45. Наблюдава се увеличение на оценките в областта на училищното образование и на ангажиментите, свързани с приобщаващото образование. В същото време се отчита понижение в областта на образованието и грижите в ранна детска възраст.
Всеки 7-и ученик между 15 и 18 години не е в училище. Това означава, че в повечето случаи той/тя не завършва гимназия или това се случва по-късно. Едва 81.5% от децата в съответната възраст са записани в средното образование.
В областта на ранното детско развитие, родителите споделят, че основно предизвикателство е, от една страна, липса на единен подход и достатъчно гъвкави и разнообразни възможности. Критикуват и липсата на достатъчна и навременна подкрепа и помощ на самите работещи, особено в детските градини, тъй като от това страда тяхната отдаденост и мотивация.
Според децата, що се отнася до достъпа до училищно образование и отпадането от училище, за да може техен връстник да посещава училище е от значение той да вижда смисъл в нещата, които учи и прави в училище, да не се чувства отхвърлян, да бъде подкрепян от родителите си, както и да има учебници, подходящи дрехи и обувки и пари за джобни. Често пъти децата не ходят на училище, тъй като едно или повече от тези неща липсва.
Отношението на училището също е много важно. По-голямата част от децата не са съвсем запознати с термина "приобщаващо образование". Някои от тях го свързват с децата, които отпадат от училище, децата от различен етнически произход, социално слабите деца, децата със заболявания. При обяснението му казват, че тяхното училище по-скоро не е много приобщаващо. Децата със специални образователни потребности споделят по-често от децата без установени такива, че не се чувстват съвсем безопасно в училище.
Изискванията на самата система също не подпомагат приобщаващото образование. Често пъти учителите гонят нормативи и нямат време да обръщат повече внимание, ако е необходимо. Далеч не във всяко училище или детска градина има достъп до психолог, логопед или ресурсен учител, който да помага на децата при необходимост.
"Правосъдие" - Среден 3.05
В тази област спадът на оценката е от 40 стотни спрямо миналата година. Реформата на системата за детско правосъдие все още не е факт, въпреки че през 2016 г. Министерството на правосъдието изработи проект на закон, който да замени остарялото законодателство в областта. Промените все още не срещат одобрението на всички заинтересовани институции и не са стигнали до обсъждане в Народното събрание.
В същото време, ситуацията в социално-педагогическите интернати (СПИ) и възпитателните училища-интернати (ВУИ) продължава да бъде изключително тревожна от гледна точка на качеството на живот на децата, настанени там. Към началото на 2016 година общо 213 са децата, настанени в такъв тип интернати.
"Семейство и алтернативни грижи" - Среден 3.01
Оценката е почти идентична с тази за 2016 г. - среден 3.02. Въпреки заявения ангажимент от държавата за подкрепа на родителите и гарантиране правото на детето на семейство чрез създаване на превантивни и алтернативни услуги за грижа за деца и закриване на специализираните институции, на практика продължава да липсва цялостен подход за подкрепа на детето и семейството.
1059 са общо децата в специализирани институции към 2016 година (213 други са в интернати).
Работещите всеки ден със семейства, които са в риск да изоставят детето си, споделят, че е много важно да се имат предвид най-честите причини за решението на едно семейство да изостави детето си – липсата на пари, тежки увреждания на детето, преценка на родителите, че не могат да се грижат.
Липсват и достатъчно специалисти, които да могат да окажат необходимата подкрепа навреме. Децата смятат, че за да няма деца, които са изоставени от родителите си, несъмнено е важно самите родители да могат да осигурят условия и да знаят как да се грижат за детето си. Ролята на институциите, обаче, виждат именно в подпомагане на родителите да се справят, когато проблемите са все още малки. Децата споделят още, че повечето от тях не са получили много информация, тя е била подвеждаща или невярна, когато са били изведени от семейството си – внезапно и много стресово.
Трудно е било и заради невъзможността да кажеш дори "чао" на родителите, приятелите и всичко, което ти е било познато до момента. Според децата е важно на детето да му се каже всичко, така, че то да разбере какво се случва, защо и какво предстои.
Що се отнася до осиновяването, децата смятат, че детето трябва да бъде съгласно да е осиновено. Осиновителите от своя страна трябва да имат възможност да се грижат за децата, включително финансова, и трябва да обръщат внимание на децата и да играят с тях. Осиновителите споделят, че изпитват затруднения както в намирането на информация относно процеса на осиновяване, защото невинаги и самите институции имат едно и също разбиране как се случва той, така и заради недостатъчните обучения и недостатъчната подкрепа, включително в следосиновителния период.
Приемните родители споделят, че основното предизвикателство пред тях е неразбирането, че приемният родител – като човек, който се грижи за детето, настанено при него – има нужда от повече подкрепа, за да осигури най-добрата среда за детето. Трудностите са най-вече от гледна точка на пропуските в системата, които създават рискове за самото дете – претоварени социални работници, тежки административни процедури. Споделят, че им е трудно да не знаят какво се случва с детето след извеждането му от приемното семейство.
"Общи принципи по Конвенцията на ООН за правата на детето" – Среден 2.86
През миналата година тази оценка беше 2.01. Най-ниско оценената подобласт е Недискриминация със Слаб 2.13. За пета поредна година не се отчита напредък по ангажимента за създаване на специално звено, което да разглежда случаи на дискриминация срещу деца.
България продължава да бъде една от трите страни членки на ЕС, които нямат специализиран омбудсман по правата на детето; продължава да има практики на дискриминация и неравно третиране на деца бежанци, деца с увреждания и деца от ромски произход по отношение на достъпа им до качествено образование, здравеопазване и адекватна жилищна и социална среда.
За 2015 37.3% от децата (0-17 г.) в България живеят в материални лишения. За сравнение делът на тези деца в ЕС е 9.5%. За 2015 година 43.7% от децата в България са в риск от бедност или социално изключване. За сравнение в ЕС делът им е 26.9%.
1 от 4 деца в България (25%) живее при лоши битови условия – в небезопасен и нехигиеничен дом. 2 от 5 деца няма къде да учат и да си пишат домашното, нямат средства за книги извън учебниците и не получават поне едно хранене на ден с месо или риба. В най-висок риск от бедност са домакинствата с три и повече деца (66%) и тези със самотен родител (35,2%).
"2016 г. не бе никак лека за развитието на политиките за деца в България и за въвеждането на по-добри гаранции за техните права", коментира Георги Богданов, изпълнителен директор на Национална мрежа за децата. "При отсъствие на редовно правителство през последните месеци от годината, се оказа трудно за институциите да продължат хода на реформите в ключови области като правосъдието за деца, а политическата воля за промяна, необходимостта от която отчитаме във всяко издание на "Бележник", се оказа почти несъществуваща. Без воля за промяна е трудно да изградим дългосрочна визия за поставяне на детето в центъра на политиките и за постигане на устойчиви резултати в различните сектори", допълни Богданов.
Пълният доклад "Бележник 2017: Какъв е средният успех на държавата в грижата за децата?" можете да изтеглите от прикачения файл.