Актьори стават режисьори

"Апокалипто"
(Apocalypto)
Режисьор: Мел Гибсън
В ролите: Руди Йънгблъд, Далия Ернандес, Майра Сербуло, Герардо Тарасена и др.
Производство: САЩ, 2006 г.
Жанр: приключенски екшън
Боговете сигурно са полудели! Или поне са обърнали гръб на маите. Защото империята на този древен народ бива покорена, а цивилизацията им - брутално унищожена. Въпреки строежите на нови огромни храмове, въпреки ставащите все по-кървави човешки жертвоприношения... Един млад мъж, наричан Ягуара (Йънгблъд), е посочен от жреците за поредната жертва. Но той успява да напусне родината си, за да отхвърли предопределението на съдбата, за да се пребори със злото и да открие любовта...
Мел Гибсън е от плеядата популярни актьори, пристъпили от снимачната площадка към режисьорското кресло. Пръв провлачва крак Чарли Чаплин, последван в наши дни от Клинт Истууд, Кевин Костнър, Робърт Редфорд, Уорън Бийти, Ричард Атънбъро, Кенет Брана, които може да причислим към отличниците. По-скромни са постановъчните изяви на не по-малко именитите им колеги Пол Нюман, Том Ханкс, Робърт де Ниро, Антъни Хопкинс, Тим Робинс, Морган Фрийман... Защо е тази "смяна на местата"? Навярно заради успеха и "чистото изкуство", ако под това се подразбира признанието на членовете на Киноакадемията, връчваща всяка година авторитетната награда "Оскар".
Защото се оказва (абсурдно, шокиращо!), че нито един от споменатата в началото "великолепна седморка" от "отличници" не е носител на актьорски "Оскар"! Кенет Брана изобщо не е докосвал легендарната статуетка, но е режисирал "Хенри V", "Много шум за нищо", "Франкенщайн", "Хамлет" - все признати от естети и ценители заглавия! Участвалият като изпълнител в над 72 филма Ричард Атънбъро има 2 оскара, но те са за най-добър филм (като продуцент) и за режисура (все за "Ганди" и все през 1982). Изпълнител на роли в около 30 филма, Уорън Бийти е номиниран 4 пъти в категорията най-добър актьор (с "Бони и Клайд", "Небето може да почака", "Червените" и "Бъгси"), но има само един "Оскар" и той е за режисурата на "Червените"!
Суперзвездата Робърт Редфорд играе в над 60 филма, а е постановчик на десет пъти по-малко заглавия. Въпреки това още с дебюта си като режисьор на "Обикновени хора" (1980) е отличен за най-добър (през 1994 в същата категория бе номиниран и с "Куиз шоу"), докато за "Оскар" като актьор е предлаган само веднъж с "Ужилването". Подобна е ситуацията и с Кевин Костнър (оставил зад гърба си 40 филма), чиято звезда изгря с "Танцуващият с вълци" (1990), донесъл 7 оскара, два от които лично за него - като продуцент и режисьор (парадоксално, но в категорията най-добър актьор той си остана само с номинацията?!).
За половин век Клинт Истууд се е превъплъщавал в 65 филма и е режисирал 30. Оскарите му обаче са само четири - два за режисура ("Непростимо" и "Момиче за милиони") и два за продуцентство (същите заглавия). Завалията е предлаган само два пъти за най-добър актьор ("Непростимо" и "Момиче за милиони"), докато в другите категории това се е случвало 7 пъти, като в 4 от случаите взема вече споменатите награди, а три пъти си остава с номинациите - дважди като продуцент на най-добрия филм за годината ("Реката на тайните" и "Момиче за милиони"), веднъж за режисурата на "Реката на тайните" (2003).
Стигаме и до Мел Гибсън, който пък дори не е предлаган в категорията (навярно защото е участвал "само" в 47 заглавия), но има два оскара за "Смело сърце" (1995) - режисьорски (най-добър филм) и продуцентски.
Що се отнася до другия аршин - парите, той недвусмислено доказва, че режисьорското кресло не е чак толкова меко. За това свидетелства информацията в сп. "Варайъти", показваща приходите (в милиони долари) от първите режисьорски филми на някои от най-популярните американски актьори. Най-безспорен е успехът на Кевин Костнър и неговия "Танцуващият с вълци", донесъл 184.2 млн. долара печалба, 12 номинации и 7 оскара. Не са малко приходите и от дебютите на Форест Уитакър - "Сладка въздишка" (67 млн.), на Еди Мърфи - "Харлемски нощи" (60.9), на Дани де Вито - "Хвърли мама от влака" (57.9) и Робърт Редфорд - "Обикновени хора" (52.3). Двама от дългогодишните участници в звездната сага "Стар Трек" по едно време поеха и управлението на звездолета "Ентърпрайз". Ленард Нимой режисира "Стар Трек III: Търсенето на Спок" (1984) и спечели 76.5 млн., а след пет години Уилям Шатнър се справи успешно с постановката на "Стар Трек V: Последната граница" (52.2 млн.).
Че режисьорският занаят не е лесен, показват резултатите от дебютите на Робърт де Ниро с "История от Бронкс" (17.3) и Антъни Хопкинс с "Август" (само 200 000 долара касов сбор). Списъкът може да бъде продължен с още имена и заглавия: Бил Мъри и "Бърза промяна" (15.3), Били Кристъл и "Г-н Съботна нощ" (13.4), Дан Акройд и "От нищо нещо" (8.5), Тим Робинс и "Боб Робъртс" (4.5), Морган Фрийман и "Бофа" (70 000)...
В този ред на мисли Мел Гибсън е изключение. През 1993 той тръгна със скромния "Човекът без лице" и още по-скромните 24.8 млн., прескочи бариерата от 210 млн. със "Смело сърце" (75 събрани в САЩ и 135 по света), за да триумфира през 2004 със "Страстите Христови", чиито общи приходи удариха 612 млн.! Дали "Апокалипто" ще продължи тази успешна поредица?