Ак­тьо­ри ста­ват ре­жисьо­ри

Ак­тьо­ри ста­ват ре­жисьо­ри

Мел Гибсън по време на снимките на филма
Мел Гибсън по време на снимките на филма
"Апокалипто"
(Apocalypto) 
Режисьор: Мел Гибсън
В ролите: Руди Йънгблъд, Далия Ернандес, Майра Сербуло, Герардо Тарасена и др. 
Производство: САЩ, 2006 г.
Жанр: приключенски екшън 
Боговете сигурно са полудели! Или поне са обърнали гръб на маите. Защото империята на този древен народ бива покорена, а цивилизацията им - брутално унищожена. Въпреки строежите на нови огромни храмове, въпреки ставащите все по-кървави човешки жертвоприношения... Един млад мъж, наричан Ягуара (Йънгблъд), е посочен от жреците за поредната жертва. Но той успява да напусне родината си, за да отхвърли предопределението на съдбата, за да се пребори със злото и да открие любовта... 
Мел Гибсън е от плеядата популярни актьори, пристъпили от снимачната площадка към режисьорското кресло. Пръв провлачва крак Чарли Чаплин, последван в наши дни от Клинт Ис­ту­уд, Ке­вин Кос­т­нър, Ро­бърт Ред­форд, Уо­рън Бий­ти, Ри­чард Атън­бъ­ро, Ке­нет Бра­на, които може да причислим към отличниците. По-скромни са постановъчните изяви на не по-малко именитите им колеги Пол Ню­ман, Том Ханкс, Ро­бърт де Ни­ро, Ан­тъ­ни Хоп­кинс, Тим Ро­бинс, Мор­ган Фрий­ман... Защо е тази "смяна на местата"? Навярно заради успеха и "чистото изкуство", ако под това се подразбира признанието на членовете на Киноакадемията, връчваща всяка година авторитетната награда "Оскар".
Защото се оказва (абсурдно, шокиращо!), че нито един от споменатата в началото "великолепна седморка" от "отличници" не е носител на актьорски "Оскар"! Ке­нет Бра­на изобщо не е докосвал легендарната статуетка, но е режисирал "Хенри V", "Много шум за нищо", "Франкенщайн", "Хамлет" - все признати от естети и ценители заглавия! Участвалият като изпълнител в над 72 филма Ри­чард Атън­бъ­ро има 2 оскара, но те са за най-добър филм (като продуцент) и за режисура (все за "Ганди" и все през 1982). Изпълнител на роли в около 30 филма, Уо­рън Бий­ти е номиниран 4 пъти в категорията най-добър актьор (с "Бони и Клайд", "Небето може да почака", "Червените" и "Бъгси"), но има само един "Оскар" и той е за режисурата на "Червените"!
Суперзвездата Ро­бърт Ред­форд играе в над 60 филма, а е постановчик на десет пъти по-малко заглавия. Въпреки това още с дебюта си като режисьор на "Обикновени хора" (1980) е отличен за най-добър (през 1994 в същата категория бе номиниран и с "Куиз шоу"), докато за "Оскар" като актьор е предлаган само веднъж с "Ужилването". Подобна е ситуацията и с Ке­вин Кос­т­нър (оставил зад гърба си 40 филма), чиято звез­да из­г­ря с "Тан­цу­ва­щи­ят с въл­ци" (1990), донесъл 7 ос­ка­ра, два от които лично за него - като продуцент и ре­жисьор (парадоксално, но в категорията най-добър ак­тьор той си ос­та­на са­мо с но­ми­на­ци­я­та?!).
За половин век Клинт Ис­ту­уд се е превъплъщавал в 65 филма и е режисирал 30. Оскарите му обаче са само четири - два за режисура ("Непростимо" и "Момиче за милиони") и два за продуцентство (същите заглавия). Завалията е предлаган само два пъти за най-добър актьор ("Непростимо" и "Момиче за милиони"), докато в другите категории това се е случвало 7 пъти, като в 4 от случаите взема вече споменатите награди, а три пъти си остава с номинациите - дважди като продуцент на най-добрия филм за годината ("Реката на тайните" и "Момиче за милиони"), веднъж за режисурата на "Реката на тайните" (2003).
Стигаме и до Мел Гибсън, който пък дори не е предлаган в категорията (навярно защото е участвал "само" в 47 заглавия), но има два оскара за "Смело сърце" (1995) - режисьорски (най-добър филм) и продуцентски.
Що се отнася до другия аршин - парите, той недвусмислено доказва, че ре­жисьор­с­кото крес­ло не е чак толкова меко. За това свидетелства ин­фор­ма­цията в сп. "Ва­ра­йъ­ти", по­каз­ваща при­хо­ди­те (в ми­ли­о­ни до­ла­ри) от пър­ви­те ре­жисьор­с­ки фил­ми на ня­кои от най-по­пу­ляр­ни­те аме­ри­кан­с­ки ак­тьо­ри. Най-без­с­по­рен е ус­пе­хът на Ке­вин Кос­т­нър и не­го­вия "Тан­цу­ва­щи­ят с въл­ци", до­не­съл 184.2 млн. до­ла­ра пе­чал­ба, 12 но­ми­на­ции и 7 ос­ка­ра. Не са мал­ко при­хо­ди­те и от де­бю­ти­те на Фо­рест Уи­та­кър - "Слад­ка въз­диш­ка" (67 млн.), на Еди Мър­фи - "Хар­лем­с­ки но­щи" (60.9), на Да­ни де Ви­то - "Хвър­ли ма­ма от вла­ка" (57.9) и Ро­бърт Ред­форд - "Обик­но­ве­ни хо­ра" (52.3). Два­ма от дъл­го­го­диш­ни­те учас­т­ни­ци в звез­д­на­та са­га "Стар Трек" по ед­но вре­ме по­е­ха и уп­рав­ле­ни­е­то на звездолета "Ен­тър­п­райз". Ле­нард Ни­мой ре­жи­си­ра "Стар Трек III: Тър­се­не­то на Спок" (1984) и спе­че­ли 76.5 млн., а след пет го­ди­ни Уи­лям Шат­нър се спра­ви ус­пеш­но с пос­та­нов­ка­та на "Стар Трек V: Пос­лед­на­та гра­ни­ца" (52.2 млн.).
Че ре­жисьор­с­ки­ят за­на­ят не е ле­сен, по­каз­ват ре­зул­та­ти­те от де­бю­ти­те на Ро­бърт де Ни­ро с "Ис­то­рия от Бронкс" (17.3) и Ан­тъ­ни Хоп­кинс с "Ав­густ" (са­мо 200 000 до­ла­ра ка­сов сбор). Спи­съ­кът мо­же да бъ­де про­дъл­жен с още име­на и заг­ла­ви­я: Бил Мъ­ри и "Бър­за про­мя­на" (15.3), Би­ли Крис­тъл и "Г-н Съ­бот­на нощ" (13.4), Дан Ак­ройд и "От ни­що не­що" (8.5), Тим Ро­бинс и "Боб Ро­бъртс" (4.5), Мор­ган Фрий­ман и "Бо­фа" (70 000)...
В този ред на мисли Мел Гиб­сън е изключение. През 1993 той тръг­на със скром­ния "Чо­ве­кът без ли­це" и още по-скром­ни­те 24.8 млн., прескочи бариерата от 210 млн. със "Сме­ло сър­це" (75 събрани в САЩ и 135 по света), за да три­ум­фи­ра през 2004 със "Страстите Христови", чиито общи приходи удариха 612 млн.! Дали "Апокалипто" ще продължи тази успешна поредица?