С лансирането на i30 преди десет години "Хюндай" заяви амбицията си да застраши хегемонията на "Фолксваген Голф" в масовия среден клас. За това време моделът мина през две генерации и сега на старта е третата.
С лансирането на i30 преди десет години "Хюндай" заяви амбицията си да застраши хегемонията на "Фолксваген Голф" в масовия среден клас. За това време моделът мина през две генерации и сега на старта е третата - цикъл, който обикновено отнема около 16 години. Общото между трите поколения е, че за разлика от "Голф", те нямат почти нищо общо във външния вид и дори в оформлението на интериора. Революционната промяна продължи и с актуалната генерация, която дебютира в България преди около два месеца. Дизайнът може да се опише като модерен, но от "Хюндай" твърдят, че той ще е и неподвластен на времето. Хечбекът с дължина 4.34 метра излъчва динамика и стаена агресия, като пленява с баланса на формите. Решетката от две части на предшественика е заменена от една цяла, която в по-високите нива на оборудване е в черно с хромирани ламели и рамка. Фаровете на тестовия автомобил бяха светодиодни, които не само правят i30 по-симпатичен, но и осигуряват осветяване на по-голямо разстояние, като натоварват по-малко очите.
В допълнение късите и дългите светлини консумират по-малко ток от традиционните. Шофирането на така оборудван автомобил нощем е приятно и заради системата за автоматично превключване между къси и дълги, която работи изключително прецизно, убедих се в рамките на теста.Стоповете са с нова форма, също със светодиодна технология, като атлетичната осанка на колата се подсилва от спойлера над вратата на багажника.
Той е част от аеродинамичните елементи, които позволяват на i30 да свали коефициента си на въздушно съпротивление до 0.30.Изцяло преработеният интериор поне за мен е сред най-ергономичните в сегмента. Управлението на настройките с физически бутони и през екрана, на реагиращия на допир дисплей, се допълват отлично.
Материалите са изключително качествени, като в тестовата кола, от най-високото ниво на оборудване, присъстваха приятна кожа и алуминиеви акценти.Екранът на мултимедията е с добра резолюция и оптимален размер (осем инча), вписващ се хармонично в арматурното табло. Приборите са лесно четими, като на екрана между километража и оборотомера може да се изведе предпочитана от водача информация. Там излиза и уведомление какво е било задействано с натискането на едно или друго копче, нещо много полезно, поне според мен.
Колата може да се снабди с безжично индуктивно зареждане за мобилни телефони по стандарта Qi и два USB порта. На стилния волан, облечен с приятна на допир кожа, са изведени бутони за управление на аудиосистемата, телефонията, круизконтрола и смяната на данните от бордовия компютър.Без да е сред отличниците по отношение на мястото в областта на коленете отзад, i30 предлага достатъчно място дори за едрички пасажери. Пътуващите отзад могат да ползват удобен подлакътник, места за напитки във вратите, мрежести джобове на гърба на седалките, като температурният комфорт се гарантира от специалните въздуховоди за тези места. Багажният обем на i30 е минимум 395 литра, като достига до 1301 литра при сгънати седалки и е сред най-големите в сегмента. На лице е подвижен под, ниши за поставяне на бутилки и аварийния комплект, закачалки за торбички, дори изход за 12 волта, в който може да се включи хладилна чанта да речем.
Делимата в съотношение едно към две облегалка на задната седалка осигурява нужната гъвкавост на багажника."Хюндай" i30 залага на бензинови и дизелови двигатели, като в модела навлизат тези с малък работен обем и турбокомпресор. Почитателите на бензиновите агрегати могат да избират между новият 1.4 T-GDI четирицилиндров с турбокомпресор със 140 к.с., трицилиндровият двигател с турбокомпресор 1.0 T-GDI със 120 к.с. и базовият 1.4 атмосферен MPI със 100 к.с. Дизеловото предложение е 1.6-литров четирицилиндров двигател с турбокомпресор с три мощности: 95, 110 и 136 к.с. Моторите се комбинират с 6-степенната механична трансмития, или със 7-степенна автоматична скоростна кутия с двоен съединител.
Голямо удобство е снабдяването на автоматика със система за автоматично задържане, след като колата е спряла, но е на скорост.Тестовата кола беше с най-мощния дизел и автоматик - отлична комбинация за всички, които планират да изминават сериозни дистанции, но често шофират и в града. Моторът е отлично обезшумен и балансиран.
Динамиката е добра, като ускорението от място до 100 км/ч отнема 10.6 секунди. Разходът на гориво по книжка е 4.1 л/100 км в смесен цикъл, а в рамките на теста беше 6.5 на сто, при шофиране основно по магистрала при поддържане на 140 км/ч.Въртящият момент от 300 Нм гарантира добро доускорение и поддържане без проблем на скоростта при ниски обороти. При 130 км/ч например оборотите са малко над 2000, което се отразява добре не само на разхода, но и на акустичния комфорт.
Цялостното обезшумяване на i30 е много по-добро от на предшественика, но все още има какво да се желае в тази посока.Водачът може да избира между три режима на шофиране - нормален, еко и спортен, като с активирането им се променят настройките на волана, трансмисията, мотора, асистиращите системи, вентилацията и т.н. Новото шаси и ходова част на хечбека на "Хюндай" предлагат доста добър баланс между пътно поведение и комфорт. Третото поколение на i30 впечатлява със сериозен набор от асистиращи системи. В тестовата кола разполагах със сигнализация за кола в мъртвата зона на огледалата, предупреждение за напускане на избраната лента и технология за принудително връщане на колата в нея, алармиране за приближаващи обекти, при маневриране на заден ход, адаптивен круиз контрол и други. Впечатлението ми от тяхната работа обаче не е еднозначно. От една страна за няколко секунди колата може да бъде оставена буквално без надзор, като тя ускорява, намалява и завива, дори водачът да не прави нищо. Със сигурност асистентите биха спестили и редица инциденти, но присъствието им е твърде натрапчиво. Така например сигнализацията за превозно средство в "сляпото петно" не отчита навреме, че опасността вече е преминала и при подаване на мигач примигването на лампичката в страничното огледало е съпроводено от изнервящо писукане.
Асистенът за запазване на лентата, който коригира траекторията на колата с намеси във волана, изглежда има и възпитателна функция, като не спира да отправя апели за хващане на кормилото, ако ръцете не са на правилното място в средата му."Хюндай" i30 отдавна не е сред най-евтините модели в сегмента, както беше първата генерация. Стартовата цена е 31 990 лева, което е малко повече от "Форд Фокус" (28 500) и "Рено Меган" (29 990), почти на същите нива като "Тойота Аурис" (31 490) и "Пежо" 308 (31 693) и чувствително по-евтин от "Опел Астра" (37 140), "Фолксваген Голф" (34 665) и "Хонда Сивик" (38 000).
Традиционно обаче моделите на "Хюндай" предлагат богато базово оборудване, а при идентична екипировка, i30 би бил по-изгоден за покупка. Гаранцията е пет години, каквато вече обаче и конкурентите предлагат.