Инфраструктурата няма да гарантира на Европа, че ще догони производителността на САЩ

На живо
Заседанието на Народното събрание

Инфраструктурата няма да гарантира на Европа, че ще догони производителността на САЩ

Инфраструктурата няма да гарантира на Европа, че ще догони производителността на САЩ
Associated Press
През последните две десетилетия Европейският съюз се бори със забавянето на ръста на производителността, което задържа повишаването на заплатите и икономическия растеж.
Политиците все повече споменават инфраструктурата като възможно решение с надеждата, че изграждането на нови пътища и по-добри мостове може да помогне на компаниите да подобрят ефективността си и така да бъде рестартиран икономическият растеж.
Макар че инфраструктурата наистина може да осигури така необходимия стимул на европейските икономики, тя не е причината, поради която ЕС изостана от САЩ. За Европа строителният бум няма да е достатъчен за запълване на пропастта; необходими са повече инвестиции в научноизследователска и развойна дейност и осигуряването на възможности за процъфтяване на повече иновативни компании.
В исторически план държавните инвестиции са били ключов фактор за растежа на производителността. Икономическият историк Александър Фийлд доказа, че инфраструктурата, построена в съответствие с Новия курс на президента Франклин Делано Рузвелт е помогнала Съединените щати да станат много по-ефективни в края на 30-те и началото на 40-те години на 20-и век. В Европа възстановяването след Втората световна война също е сочено за една от причините за икономическия бум от 50-те години на миналия век.
Запълване на пропастта
Разширяването на пропастта в производителността между САЩ и ЕС от средата на 90-те години на 20-и век обаче има малко общо с инфраструктурата. Между 1995 и 2015 г. разликата между почасовата производителност на работниците от двете страни на Атлантика е нараснала от 23 на 33%.
Пропастта в държавните инвестиции обаче всъщност е намаляла: през 1997 г. американското правителство е инвестирало приблизително 3.8% от брутния вътрешен продукт (БВП) в нови капиталови проекти. До 2015 г. този дял е намалял до 3.4%. В ЕС държавните инвестиции са останали на равнище от 2.9%.
Въпреки всичко е възможно инфраструктурните разходи в Европейския съюз да са били по-ефективни от направените в Съединените щати. Има обаче индикации, които сочат точно обратното. Неотдавнашно проучване на Рикардо Кресченци, професор по икономическа география в London School of Economics, установи, че между 1995 и 2009 г. не е имало ясна връзка между инвестициите в пътища и икономическия растеж в ЕС.
Една от причините е, че политиците имат склонност да прахосват държавни средства за безполезни проекти, а не за такива, които биха увеличили производителността. Често се поставя акцент върху големи планове като високоскоростната железопътна линия, свързваща Лондон с Манчестър и Лийдс, при която според британската Сметна палата има риск от ограничена възвръщаемост.
Други изследвания показаха, че политиците трябва да наблягат повече на по-малки проекти, които се характеризират с по-добро съотношение цена-стойност; те обаче често биват пренебрегвани. Дигиталната инфраструктура също може да бъде стимул за икономическия растеж в изоставащите региони. Европа би могла да направи повече от този вид инвестиции.
Инфраструктурата няма да гарантира на Европа, че ще догони производителността на САЩ
Associated Press
Ако Европа обаче сериозно цели да заличи пропастта със Съединените щати, то тогава е необходимо да бъде отдаден приоритет на две други области.
Първата са инвестициите в научноизследователската и развойната дейност: Неотдавнашно проучване на Европейската централна банка показа, че докато общите инвестиции в тази сфера в еврозоната нарастват още отпреди кризата, те обаче остават по-малки от капиталовложенията в този сектор в САЩ. Разликата между броя на високотехнологичните продукти остава значителна.
Втората област е свързана с режимите на несъстоятелност. Технологичните революции никога не са били дело само на правителствата. По тази причина е от първостепенно значение повечето иновативни компании да бъдат оставени да процъфтяват.
Проблемът в ЕС е, че прекалено много производствени фактори, като работниците и машините, са в ръцете на неефективни компании. Това понижава средното равнище на производителността и затруднява разширяването на по-добрите фирми. Едно възможно решение е повече компании бъдат доведени до фалит. Това налага европейските банки да карат онези, които взимат кредити от тях, да спазват условията, както и да бъдат подобрени режимите за несъстоятелност с цел да има повече контролирани преструктурирания.
Ще са необходими години, ако не и десетилетия, Европа да навакса изоставането си от САЩ. Необходимо е обаче стратегическите решения да бъдат взети сега. Макар че инстинктът подсказва да се строи повече, е напълно възможно отговорите на проблемите на Европа с производителността да се крият другаде. / БТА
*б. изд.: Статията не отразява непременно мнението на редакционната колегия и собствениците на агенция Блумбърг.