Статията не е част от редакционното съдържание на “Дневник”

автор: Христо Харалампиев
Тук са Човекът, Скалата, Водата. Тук са Мъжът и Жената и Арката под която минават – за да се съберат или да се разделят, за да бъдат себе си или другия. За да съществуват заедно или поотделно. Изложбата на Христо Харалампиев можете да гледате по два различни начина. Изложба, като едно цяло, самата тя като произведение на изкуството с единността на скултурите и рисунките.
Дилемата пред нас се повтаря – дали да съзерцаваме творбите от предстоящата изложба, преди да разговаряме с художника или да се впуснем в творческо интелектуалните пространства чрез разговор. С изложбата на Христо Харалапиев избираме първото – творбите му, мълчаливи, горди и причудливи ни повеждат във вълнуващия пролом оформен между Скулптурата и Рисунката.
Като река, въображението и ръцете на художника са минали през земята, метала и хартията и са създали скулптурите и рисунките, които днес представя галерия Нюанс. Тук са Човекът, Скалата, Водата. Тук са Мъжът и Жената и Арката, под която минават – за да се съберат или да се разделят, за да бъдат себе си или другия. За да съществуват заедно или поотделно.
Изложбата на Христо Харалампиев можете да гледате по два различни начина. Изложба, като едно цяло, самата тя като произведение на изкуството с единността на скултурите и рисунките и на отношенията помежду им – това е концептуалната и естетичска новост на изложбата. Но можете и да я разглеждате като отделни произведения – те нямат наименования.
Това художникът е оставил на нас, на вас, на очите, които довършват творбата. Погледнати от различни страни от скулптурите изникват различни форми и образи – женско тяло, възвишение, планински проход, част от скала... Рисунките също ни подават различни образи – женско тяло или част от планински пейзаж, спокойствие и сигурност или затишие пред буря... Художникът е минал по трудния път на противоречието, на съмнението, на отричането и приемането, на контакт със социума и усамотението и с тази изложба ни предава едно усещане за постигнато Равновесие.
То идва от една страна от съвършенството на формите (скулптурни и рисунъчни) и съотношенията между тях и от друга страна от перфектно изведения и завършен материал. Няма нито милиметър случайност в металната или хартиена повърхност. Всичко е минало през мисълта и ръката на художника. И ако по първо усещане бихме казали, че Христо Харалапиев е експресионист, тъй като изображенията и формите в творбите му ни водят в пространството на емоцията и на чувствата, то веднага се появява и усещането за натурата, за рационалното, които го доближават до подхода на архитекта и желанието да конктролираш целия процес, да не позволяваш на чувствата да те завладеят и да те направят непредвидим.
При Христо Харалампиев емоционалния и рационалния подход вървят заедно и от техния диалог се раждат красивите творби, които ви каним да видите в галерия Нюанс.
Христо Харалампиев завършва специалност скулптура Национална художествена академия в класа на проф. Величко Минеков. Твори в областта на кавалетната и монументалната скулптура и рисунката. Участва в изложби от 1979 г. в София, Пловдив, Познан, Оронско, Будапеща. От 2000 г. преподава рисуване и моделиране в Архитектурния факултет на Университета по архитектура, строителство и геодезия, където е професор. Между 1994 и 1996 г. ръководи секция "Скулптура" на Съюза на българските художници, а от април 1999 г. до декември 2004 г. е негов председател. Над 20 самостоятелни изложби сред които в галерия "Икар", галерия на СБХ, ул.Шипка № 6, галерия "Алтера", галерия Ракурси. Негови творби са притежание на НХГ, СГХГ, Асоциация "Арт Диалог", Франция, Ателие-галерия "Светлин Русев", художествени галерии в страната, частни колекции в България, Франция, Германия, Белгия, Турция, САЩ, Канада, Полша, Южна Корея и др.