Рекламите на автомобилите стават разходоориентирани
Масови проверки дали вносителите и търговците на коли спазват Наредбата за етикиране на нови леки автомобили започна Комисията за защита на потребителите. Промяна в нормативния акт отпреди месец задължава търговците да публикуват в печатните реклами и по билбордовете информация за разхода на гориво на 100 км, както и отделяните емисии въглероден диоксид.
Данните трябва да са изписани с шрифт, не по-малък от този на останалите данни за колата. В случай че рекламата съдържа само справка за марката, но не и за отделни модели, изискванията не са толкова строги. В автокъщите и автосалоните на видно място трябва да има етикет във формат поне А4, който да съдържа пълната информация за дадения модел, включително разхода на гориво и вредните емисии. Санкциите за неизпълнение на условията са от 300 до 1500 лв.
Друго изискване на наредбата е тези данни да се предоставят на клиентите и чрез справочник в самия търговски обект. Той трябва да съдържа списък на всички модели нови леки автомобили, които се продават в България по марки и в азбучен ред. В него трябва да са представени десетте автомобила с най-малко вредни емисии за всеки тип гориво.
"Мониторингът на комисията през последния месец показва, че на много места подобна информация липсва или е с много ситни букви", заяви Мариана Братанова от дирекция "Защита на икономическите интереси на потребителите". По думите й в края на ноември проверка е показала, че от 13 реклами на автомобили в пресата и по билбордовете едва три са били изрядни, а на половината е липсвала информация за емисиите въглероден диоксид и разхода на гориво. "Досега не сме наложили глоба, но, изглежда, предписанията, които отправихме към търговците, са имали ефект", каза Емилия Елчинова от комисията.
"Наредбата е напълно безсмислена, ако остане самотна в правното пространство", коментира Стефан Хаджиниколов от Съюза на вносителите на автомобили. По думите му сегашните данъци върху колите нямат общо с екологията. "Колкото повече една кола замърсява околната среда, толкова по-голям данък трябва да плаща собственикът й, а не за новия автомобил, който е най-чист, да се плаща най-висок данък, защото собственикът му има най-много пари", каза Хаджиниколов. Освен това според него новите правила ще увеличат разходите за реклама.
От Комисията за защита на потребителите призоваха хората да следят дали навсякъде им се предоставя коректна информация и в случай на нередности да сигнализират. "Всеки трябва да изрази гражданската си позиция и да избере автомобила с по-малко вредни емисии", заключи Братанова.