Карън Уайт*: Луксозният алкохол има голям потенциал да разшири пазарния си дял

Карън Уайт*: Луксозният алкохол има голям потенциал да разшири пазарния си дял

Карън Уайт
Карън Уайт
Карън Уайт е мениджър на "Чивас брадърс" (Chivas Brothers) за Индия, страните в Персийския залив и Скандинавия, а от септември 2005 вече и за пазарите в Германия, Гърция и Балканския полуостров. "Чивас брадърс" е част от "Перно Рикар" (Pernod Ricard), която през миналата година придоби "Алайд домек" (Allied Domecq). Компанията работи в цял свят, като държи лидерските позиции на пазарите в Европа и Азия, и е втора по пазарен дял в Южна и Северна Америка. Основните марки на компанията са "Балантайнс", "Чивас Регал", "Джеймисън", "Калуа", "Малибу", "Бифийтър", "Хавана клуб" и др.
------------------------------
Каква е целта на посещението ви в България?
- Тук сме за да участваме на изложението "Лукс онли" (Lux only) и да популяризираме някои от най-луксозните ни марки като "Роял салют". Представяме и един много рядък продукт - 38-годишното уиски "Роял салют" Stone of Destiny. Вече продадохме с благотворителна цел една бутилка от него за 1000 евро. Средствата ще отидат за борба срещу рака на гърдата. Тук сме и за да представим най-новата си селекция от специално подбрани 100 бъчви "Роял салют". Първата бъчва от тази серия, която съдържа уиски за около 220 бутилки, беше купена от "Лукойл България". По време на посещението си сме предвидили няколко представяния и дегустации, като целта е да популяризираме марката на българския пазар. За тази цел в страната пристигна и посланикът на марката Алан Грейг.
Какви промени очаквате на пазара след 1 януари?
- Много е трудно да се прогнозира какво ще се случи. Въпреки това очакванията ни са приемането на страната в ЕС да се отрази изключително благоприятно на пазара. От една страна, цените ще падат. Това вече е факт от началото на ноември. По този начин продуктите ни и най-вече "Балантайнс" и "Чивас Регал" ще станат много по-достъпни и по-популярни сред по-широк кръг потребители. От друга страна, покупателната способност на населението расте и това ще даде импулс не само на нашия пазар, но и на икономиката ви като цяло. Прогнозите ни са, че продажбите ще се увеличат след 1 януари.
А опасявате ли се, че след като отпаднат митническите ограничения, това може да се отрази негативно на бранша заради евентуалното увеличение на сивия сектор?
- Надяваме се, че това няма да се случи. Това е нещо, което контролираме изключително стриктно. Следим отблизо цените, на които се продават продуктите ни, особено в Европа, която се превръща и в един от най-големите ни пазари. Стремим се да хармонизираме цените си на всички пазари в рамките на Европейския съюз. По този начин продуктите ни ще се предлагат на еднакви цени във всички страни от общността и ще намалим стимулите за организиране на нелегален внос и препродаването.
Какви са основните ви предизвикателства на пазара?
- Основното ни предизвикателство е да намерим правилния начин за комуникация с потребителите си и да изградим имиджа на продуктите си. Трудностите произтичат от различните ограничения и правила за рекламиране на алкохол в страните от региона, където това е най-силно изразено в сравнение с държавите от цял свят. Тук вече се налагат строги рестрикции и ограничения по отношението на рекламирането на алкохолни продукти, каквито все още няма на много други места. Според мен е въпрос на време тази политика да се възприеме и в повече страни по света и затова за нас е полезно да съберем опит в региона, за да го приложим в работата си по целия свят. За пример мога да дам Гърция, която е един от най-големите пазари за "Чивас регал" за региона. В страната няма почти никакви рестрикции за рекламата, включително телевизионна, печатна и т.н. За сравнение, рекламата на алкохолни напитки в Словения е почти забранена и има много строги ограничения. В България директната реклама е забранена. Това е голямо предизвикателство за нас, защото трябва да намерим подходящия начин въпреки тези ограничения да разработим комуникационна стратегия, така че да популяризираме продуктите си и да напомняме на клиентите ни за техните характеристики и преимущества.
Какви са плановете ви за развитие на българския пазар?
- След като вече имаме силна марка като "Балантайнс", която е един от най-успешните ни продукти по цял свят, а в Европа държи лидерски позиции в много страни, основното ни предизвикателство е да задържим тези успехи и да запазим пазарните й позиции. С това са свързани и основните ни планове - стремим се да заздравим позициите на марката и да разширим пазарния й дял. Освен това важна част от портфолиото ни е и 12-годишното "Чивас регал". Планираме по-активно да го популяризираме, защото смятам, че има голям потенциал, особено в Източна Европа. Предвидили сме много рекламни и маркетингови мероприятия и освен това смятаме, че има голям потенциал за органичен растеж на структурата ни. Развитието в последните години е особено активно и това се забелязва с всяка изминала година. Реализираме сериозен растеж от гледна точна на представителствата ни в региона, а вече разполагаме и с мащабна дистрибуторска мрежа във всички страни. Броят на филиалите ни в региона нарасна значително и вече имаме представители в повечето източноевропейски страни. Това е част от стратегията ни за развитие, защото смятаме, че е от изключителна важност да разполагаме със собствени хора в различните страни, в които работим. Причината е, че това ни дава огромно предимство, тъй като местните компании познават много добре конкретния пазар, на който работят, и могат да вземат най-правилното решение за това как най-оптимално да привлекат повече потребители. Това значително улеснява работата ни като глобална компания.
Кои са основните предимства и недостатъци на българския пазар?
- Според мен страната предлага огромен потенциал за развитие и все още има голямо пространство за увеличаване на потреблението на такъв вид напитки. Освен това според мен хората ще се насочат постепенно към по-луксозните марки и продукти. Вече има индикации за това, тъй като ние предлагаме продукти в средния пазарен клас, но по-голямата част са по-луксозни, които досега се възприемаха за по-трудно достъпни, и хората рядко си ги позволяваха. Напоследък това се променя и интересът към по-луксозните продукти расте, а те стават все по-достъпни. Това важи както за България, така и за страните от региона.
Как оценявате конкуренцията на пазара в момента?
- Според мен процентът на вносен алкохол в България е много по-нисък в сравнение с по-развитите западни пазари, като например Австрия, Германия Италия и Франция. Затова смятам, че има много голямо пространство за чуждите марки на навлизат на българския пазар.
Това няма да се отрази пряко на българските производители, тъй като става дума за различни пазарни сегменти и има пространство за развитието и едновременно на вносните спиртни напитки и на местните производители. Ето например Гърция, където пазарът е наистина много добре развит и вече присъстват много известни по целия свят марки и продукти, хората продължават да пият узо и то е много предпочитано сред потребителите.
-------------
*регионален мениджър на производителя на алкохол "Чивас брадърс"