Бузлуджа. Чинията. Паметта

Красимир Юскеселиев
Климатът е мотор на историята, твърди известният френски историк Еманюел льо Роа Ладюри. Сигурно е така. Но, ей Богу, за мен си остава загадка защо всяка година – особено с настъпването на жегите – у нас се разразява и по един взрив в колективната памет на нацията, свързан с комунистическото минало.
Че топлината рязко повишава кръвната захар, спор няма – медицински факт. Ала при нашенските социалисти, изглежда, че проблемът е двоен – веднъж по физиологически, веднъж по идеологически причини (включително заради знамената, пропити със символиката на кръвта, но най-вече поради непреработеното комунистическо минало).
Впрочем връзката между комунистическата идеология и кръвната захар не е някаква собствено моя налудничава фантазия. Само припомням, че в началото на ХХ в. футуристът Филипо Томазо Маринети пише стихотворението "Сърцето ми е от червена захар", замислено да се превърне в химн на световния социализъм. Творбата се рецитира по соцвечеринки из цял свят, включително в България, но не щеш ли след края на Първата световна война споменатият Маринети заедно с друг виден италиански социалист – Бенито Мусолини (главен редактор на левия партиен официоз "Аванти"), тръгват да полагат основите на друг един тоталитарен проект – на фашизма в световен мащаб, което пък е друга тема, също не за пренебрегване.
Но да не се отклоняваме и нека се върнем към нашата комунистическа ябълка на раздора, отново разпалила страстите това лято: какво да се прави с чинията на Бузлуджа, този мегаломански бетонен монумент, издигнат през 1981 г. в прослава на БКП?
По логиката на закона отговорът е ясен: от 1992 г. паметникът е одържавен по закона за конфискация на имуществото на БКП и други тоталитарни организации.
В този смисъл решението на правителството "Борисов 1" от 30 септември 2011 г. да прехвърли тоталитарния паметник на Бузлуджа (бетонния поднос и колоната) за безвъзмездно ползване от БСП е абсолютно незаконно и морално недопустимо.
Незаконно е, защото безвъзмездното прехвърляне на държавна собственост е забранено от закона.
А е неморално, защото то – с лека ръка (дори заради едната задявка) – подменя моралното осъждане на БКП и на престъпленията, които тази партия е извършила през периода 1944-1989 г., бидейки партия-държава, като така обезсилва един от малкото лустрационни тестове в българското законодателство.
Да, Корнелия Нинова и кадрите на нейната партия-правоприемница навярно искат да си възвърнат контрола над чинията на Бузлуджа – безвъзмездно или на концесия за 10 години. За какво им е е друг прелюбопитен въпрос, над който е интересно да се поразмишлява.
Но нека сега опитаме да си представим сходна ситуация в Европа – например в Австрия или Германия. Какво би станало, ако партия или организация, заявяваща идейно родство с НСДАП (национал-социалистическата партия на Хитлер), поиска да стопанисва например:
а) рушащата се родна къща на фюрера в Браунау ан Им;
б) отломките в горите край Нюрнберг на стадиона с 400 000 места, който според проекта на Алберт Шпеер би трябвало да се превърне в една от емблемите на Третия райх.
Просто е немислимо.
И отговорите са предварително известни.
Австрийският вътрешен министър Волфганг Соботка миналата година заяви, че "най-чистото решение" за родната къща на Хитлер е тя да бъде съборена. Вътрешното министерство на Австрия плаща наем за нея от 1972 г., за да не бъде експлоатирана тя за "идеологически цели", помествайки вътре център за социални грижи, който се е изнесъл през 2011 г. и т.н.
Никой обаче не преотстъпва родния дом на Хитлер на негови идейни наследници, които да го стопанисват "като исторически паметник за обществото и като партиен символ" (по формулата на Корнелия Нинова).
Същото в пълна степен е валидно и за гигантския стадион в околностите на Нюрнберг - тази гордост на Алберт Шпеер. Никой няма право там да възкресява нацизма, да прожектира филмите на Лени Рифенщал или да свиква сбирки на групи, изповядващи една заклеймена от историята идеология.
У нас обаче е друго.
БСП иска да си върне чинията (или подноса и колоната с петолъчка) на бетонирания старопланински връх не само за да сплоти редиците си, а и в името на един реванш спрямо историята. Дори е готова с тази цел да изнамери пари или пък разчита да изтръска еврофондовете с един подобен проект.
За да бъда разбран добре, искам да формулирам тезата си съвсем ясно:
НЛО-то от бетон, кацнало на Бузлуджа, е съвършеният музей на безумието и идиотщината на комунистическия режим в България.
Но при едно условие: като паметник за краха на една идеология и нейните престъпления (обновен и съдържащ съответната експозиция с богат видеоматериал и гидове на различни езици).
Недопустимо е една одържавена собственост, и то на този заветен старопланински връх да се експлоатира в интересите на една носталгична по комунизма партия, която да възкресява там тоталитарни митологеми, съсипали живота на стотици хиляди българи, пропагандирайки ги сред деца и ученици. Представете си примерно върволицата от училищни автобуси, пресрещнати от екскурзоводи на БСП, които разучават на Бузлуджа с децата следните стихчета на Асен Босев:
После доведе
в усоите твои
дядо Благоев
безстрашна дружина.
И като птица
из нея излитна
родната Партия –
майчица мила.
Това би било срам и позор за България.
Паметникът би могъл да се съхрани като исторически монумент, ако бъде отдаден не на БСП, а поверен примерно на околните общини (Габрово и Казанлък вече проявиха интерес), под егидата на Министерство на културата, като експозицията бъде разработена от водещи изследователи в историята на комунизма. Тогава вече ще има смисъл да се търси негово финансиране, включително и с европейски средства, както и от включването му в обиколките на туроператорите.
Монументът на Бузлуджа, пак повтарям, има смисъл само като носител на болезнената памет за комунизма, а не като символ на идеологическата или историческата подмяна, която и без това цари на това място.
Ето за какво иде реч.
На 2 август 1891 г. (20 юли по стар стил) на връх Бузлуджа се изкачват двайсетина представители на социалистически дружинки от Търново, Габрово, Дряново, Казанлък, Стара Загора (двама-трима се разсейват в последния момент). Тогава, както е добре известно, под председателството на Димитър Благоев се провежда учредително събрание на Българската социалдемократическа партия (БСДП).
Работата е там, че въпросните дружинки се възползват от честванията, посветени на годишнината от гибелта на Хаджи Димитър и неговите 26 четници, загинали на 18-19 юли 1868 г. Причината била, че при управлението на Стамболов имало доста строг закон за публични политически прояви.
Така или иначе фактът е налице – след 1944 г. на този връх се извършва една огромна историческа подмяна. Подвигът на Хаджи Димитър и неговите събратя, обезсмъртен в най-известната балада в българската литература, постепенно помръква под наченките на едно партийно-тоталитарно строителство. А връх Хаджи Димитър (както е истинското наименование на това място), лобно място на истински герои за националното освобождение, продължава да тъне в забрава заради бетонирането на това място на една идеология.
Извинете, но кое от случилото се на 20 юли (2 август) е по-значимо с оглед на българската история: саможертвата на едни поборници на българското Възраждане или раздумката на малка групичка хора с леви убеждения, решили да се сдружат под сенките на партиен принцип? Ботевата балада "Хаджи Димитър" или изображенията на Маркс, Енгелс, Ленин и на ламята на световния капитализъм, прободена право в сърцето с червеното знаме върху една от мозайките? За дълбоко съжаление на днешните български социалисти ликовете на Тодор Живков и на Людмила Живкова са безвъзвратно унищожени, но пък при нужда биха могли да бъдат заместени с мозайки на Владимир Путин или Корнелия Нинова (Тодор Живков също е бил изобразен на соцмонумента приживе).
Седем години след седянката на върха, председателствана от Димитър Благоев, по-точно през 1898 г., там се изкачват дейци на българското освобождение. Правото да държи тържествена реч е предоставено на Иван Кършовски, който през сълзи се обръща към множеството с думите:
Бузлуджа е новата българска Света гора. Докато за това има спомен, докато потомци изкачват върха със спомен за саможертвата от 1868 г., това ще е доказателство, че България още не е умряла, че българският народ още съществува, че старовременният юнашки дух и неустоимата храброст още не са изчезнали из сърцето на съвременния българин.
Да би знаел клетият народен поборник и другар на Хаджи Димитър какви речи някой ден ще се държат от този старопланински връх и чия памет ще се чества там. Могло ли е и през ум да му мине на него, видял с очите си освободена България, че вместо баладата на Ботев вместо:
Настане вечер – месец изгрее,
звезди обсипят сводът небесен;
гора зашуми, вятър повее, –
Балканът пее хайдушка песен!
оттук ще звучат псевдостихове като тези на Димитър Методиев от "Песен за генералната линия":
Над Старопланинската верига –
като петел,
червен и бухлат –
Слънцето кукурига.
И свети – през граници и разстояния –
твоето име,
твойто
червено сияние!
Съпоставката е зашеметяваща. Показателна за споровете, които водим и продължаваме да водим и днес. За паметта, която ни вдъхва живец, и за безпаметството, в което, волно или неволно, тънем.
"Дневник" препечатва текста от портала "Култура"