Търговската надпревара във въоръжаването между "Амазон" и "УолМарт"

Търговската надпревара във въоръжаването между "Амазон" и "УолМарт"

Търговската надпревара във въоръжаването между "Амазон" и "УолМарт"
Reuters
Преди две седмици най-голямата компания за онлайн търговия в света "Амазон" (Amazon) закупи веригата магазини за биоплодове и зеленчуци "Хол Фуудс" (Whole Foods) за 13.4 милиарда долара. На пръв поглед странна, тази сделка всъщност е показателна за нарастващата борба в сферата на търговията на дребно в САЩ.
В същия ден най-голямата компания за търговия на дребно "УолМарт" (Walmart) закупи компанията за онлайн търговия на дрехи "Бонобос" (Bonobos) за 310 милиона долара.
Защо гигантите "Амазон" и "УолМарт" инвестират в значително по-малки компании извън своите традиционни пазарни сегменти?
Великата търговска война
Нетипичните за големите компании сделки показват засилването на борбата между "Амазон" и "УолМарт" за надмощие както в традиционната, така и в онлайн търговията, разказват Нандита Бозе и Джефри Дастин за "Ройтерс."
Макар че войната между двата гиганта започва още през 1998 г., когато "УолМарт" съди "Амазон" за откраднати търговски тайни, едва през последните няколко години двете компании започнаха да се състезават на терена на едни и същи пазари.
С купуването на "Хол Фуудс," "Амазон" прави най-сериозният си ход досега, прицелвайки се в хранителните продукти. Те са в сърцето на търговската империя на "УолМарт" и носят повече от половината от приходите на компанията за миналата фискална година. Това още повече ще засили конкуренцията в сектора на хранителните продукти, където вече с "УолМарт" се състезават германските нискоразходни "Алди" (Aldi) и "Лидл". "Всяка от трите компании е готова да предложи стоките си на по-ниски цени от другите две", пишат Бозе и Дастин.
Край на опашките на касите
Очаква се "Амазон" да разшири разнообразието и да направи по-достъпни продуктите на известната с високите си цени "Хол Фуудс," както и да започне да предлага услуги като поръчки по интернет и доставки по домовете. Това са все мерки, които целят да настигнат далеч по-масовите и евтини магазини на "УолМарт," много от които вече предлагат тези услуги.
От "Амазон" обаче са замислили и напълно оригинални нововъведения. Бившият старши мениджър в компанията Британ Лад смята, че в магазините "Хол Фуудс" ще бъдат тествани за пръв път в масовата търговия на дребно някои иновативни идеи на "Амазон," които вече се използват в магазина на компанията в Сиатъл. Такава практика например е елиминирането на опашките на касите чрез автоматичното сканиране на продукти, когато клиентът ги постави в пазарната си количка или когато излезе от магазина.
Лад също смята, че "Амазон" ще използва огромното количество данни за предпочитанията на купувачите, които непрекъснато трупа през онлайн услугите си, за да решава какви продукти да предлага в магазините. Той дори допуска, че е възможно цените в такива магазини да са динамични и да се сменят по няколко пъти дневно.
Огледални ходове
Може да се каже, че междувременно "УолМарт" се опитва да прави еквивалентно разширяване на пазара си, но в обратната посока. Това са трудни времена за много от традиционните лидери в търговията на дребно в САЩ, чиито клиенти пазаруват все повече онлайн, пише Майкъл де ла Мърсд за "Ню Йорк Таймс."
Точно заради това "УолМарт" купува вече трета компания за онлайн търговия на дрехи. От миналата година сайтът за онлайн търговия "Джет.ком" (Jet.com) също е собственост на "УолМарт," а неговият бивш изпълнителен директор е поставен начело на усилията на веригата супермаркети да подобри онлайн присъствието си. Очаква се с придобиването на новите компании "УолМарт" не само да добави техните дрехи към продуктите, които предлага, но и да се поучи от техните търговски практики.
Засега, изглежда, че инвестициите на "УолМарт" в онлайн търговията се отплащат – продажбите на компанията в интернет са се увеличили с 63% спрямо същия период през миналата година. Тепърва ще разберем дали ще се отплати и опитът на "Амазон" да стъпи на пазара за хранителни продукти. Едно обаче е сигурно – надпреварата във въоръжаването между двата американски гиганта за надмощие както в традиционната, така и в онлайн търговията, тепърва ще се разгаря.