Общината планира велоалея в средата на бул. "Патриах Евтимий"

Велосипедна алея да минава през средата на булевард "Патриарх Евтимий". Това е един от проектите в програмата на Столична община за велосипедна инфраструктура в столицата, предвидени за изграждане още тази година (2017 г.).
Проектът беше представен от бившия директор на "Софпроект" Петър Терзиев по време на дискусия с холандски експерти, представители на общината, зам.-кмета по транспорт Евгени Крусев, главния архитект на столицата Здравко Здравков и граждани.
Терзиев съобщи, че до края на годината в София ще бъдат изградени общо три нови велосипедни алеи – една по бул. "Княз Ал. Дондуков – Корсаков", друга – по бул. "Патриарх Евтимий" и още една по бул. "Ген. Скобелев". Предвидено за проектиране е велоалея по бул. "Васил Левски".
Според представители на общината проектът за "централна велоалея" има много предимства и трябва да се реализира макар да са предвидили и алтернативен вариант.
Идеята им обаче беше приета със сериозни резерви и критики от холандските експерти по планиране и изграждане на велоалеи в градска среда – урбанистът към GoDutchCycling Роб Ван дер Биджл и консултантът по проектиране в "Bike-minded" Мауритс Лопес Кардозо.
Проектът предизвика и скептични реакции от страна на граждани от сдружение "Велоеволюция" и "Критична маса".

За и против "централна велоалея"
Т.нар."централна велоалея" между двете ленти за автомобили по "Патрирах Евтимий" има и разработен алтернативен вариант – за двупосочна странична велоалея в единия край на улицата, но според експертите от Столична община предимствата на първия вариант са много повече.
През 70-те години отново на Патриарха е съществувала пешеходна алея с 300 стари кестени, които са били отсечени по решение на тогавашния кмет. Идеята сега е тази алея да бъде възстановена, но не за пешеходци, а за велосипедисти. Тя ще бъде широка 2,50 м, а за дърветата е отредено по 1,50 м. от двете страни на алеята.
Планът е да бъдат засадени 420 дървета и храсти, които да служат като естествена защитна стена от трафика от двете страни. Заложено е изграждане на 27 800 кв.м. зелени площи.
"С това искаме да възстановим историческото наследство на София, " подчерта Терзиев. Той обясни, че е предвидено това да е непрекъснато велосипедно трасе през кръстовищата на булеварда и там велосипедистите да са включени в движението, а не да пресичат като пешеходци.
Планът е тази централна алея да продължи по бул. "Васил Левски" и да минава през бул. Витоша – като това замени велоалеята на тротоара, което в момента създава конфликти с пешеходците.
Именно пресичането по кръстовищата обаче предизвика критики от представители на "Велоеволюция" и "Критична маса", които поставиха въпроса как ще завиват на кръстовището велосипедистите за наляво, направо и надясно, които са на една и съща велоалея. Според тях подобна ситуация на пресичане е опасна и създава условия за катастрофи.
Холандският урбанист към GoDutchCycling Роб Ван дер Биджл заяви, че според него по-добър вариантът е страничната велоалея на улицата. "Така не решавате проблема, усложнявате го," коментира той и изрази съмнения, че проектът се базира на предварителен анализ на инфраструктурата на града, който според него е ключов, за да се планират велоалеите в цялостна мрежа и връзки между отделните алеи.
Той напомни, че най-важното предимство на велосипеда е, че позволява на хората лесен достъп до различни точки в града. "Велосипедистите не са шофьори на коли, които искат да стигнат с висока скорост от точка А до точка Б. Това са по-скоро пешеходци, които с колелата си имат лесен достъп до различни дестинации в града и могат да спират и тръгват лесно," напомни Биджл и попита как на тази централна непрекъсната алея колоездачите ще могат да стигат до даден магазин на отсрещния тротоар.
Консултантът по проектиране в "Bike-minded" Мауритс Лопес Кардозо пък посочи, че велоалеите в Холандия са минимум 3 м., за да се осигури безопасно разстояние между разминаващи колоездачи. Според него, бул. "Патриах Евтимий" е достатъчно широк за подобна велоалея, а паркирането на колите не е нужно да става по улиците.
В отговор Терзиев обясни, че с "централната алея" общината търси и друг ефект за живущите на булеварда, за които ще е добре да има зелена зона и дървета на улицата им.