Авиокомпаниите може да плащат само за емисии от полетите в рамките на ЕС

Авиокомпаниите може да плащат само за емисии от полетите в рамките на ЕС

Авиокомпаниите може да плащат само за емисии от полетите в рамките на ЕС
Eвродепутатите от комисията по околна среда удължиха срока на освобождаването от заплащане на емисии при международните полети. Поводът е очакваната световна схема за компенсиране на емисиите на въглероден диоксид (CO2) от въздушния транспорт. Законодателното предложение на комисията ще бъде гласувано в пленарна зала през септември в Страсбург.
В същото време членовете на европарламента искат да ограничат продължителността на освобождаването до 31 декември 2020 г. От 2021 г. авиационният сектор трябва да получава безплатно само половината от квотите си за СТЕ при 85% днес.
Комисията по околна среда настоява също така държавите членки да заделят приходите от търговията с квоти за емисии за политики в областта на изменението на климата.
Европейската комисия е длъжна да изготви доклад за създаването на цялостната схема в рамките на Международната организация за гражданско въздухоплаване (ИКАО) и ако е необходимо, да предложи изменение, отмяна или удължаване на освобождаването.
"Разумно е да удължим срока на освобождаването за международните полети от и до ЕС, докато се постигне по-голяма яснота относно схемата на ИКАО", обяснява докладчикът Джули Гърлинг (ЕКР, Обединеното кралство), която обаче е за ограничаване във времето на това освобождаване, за да се постигнат целите.
Авиацията е отговорна за 2.1% от глобалните емисии на CO2, а международните полети представляват около 1.3% от тези емисии. Този процент ще се увеличи значително през следващите десетилетия, ако не бъдат предприети ефективни действия.
Според прогнозите на ИКАО с очаквания ръст на въздухоплаването се предвижда през 2050 г. емисиите да бъдат седем до десет пъти по-високи в сравнение с 1990 г. В ЕС директните емисии на CO2 от авиацията представляват около 3% от общите емисии.
ЕС беше първият в света регион, който взе мерки за намаляване на емисиите на CO2 от международната авиация, като включи авиацията в системата за търговия с емисии на ЕС (СТЕ) от 1 януари 2012 г. Съединените щати и други държави обаче се противопоставиха на включването на полети извън Европейското икономическо пространство (ЕИП) в СТЕ на ЕС.
Прилагането на СТЕ при такива полети беше временно прекратено до края на 2016 г., за да се даде възможност на Международната организация за гражданско въздухоплаване (ИКАО) да разработи мерки за намаляване на емисиите в глобален мащаб и да се избегнат конфликтите с международните търговски партньори.
През октомври 2016 г. ИКАО прие глобална пазарна мярка за намаляване на въглеродните емисии от въздухоплаването, която ще влезе в сила през 2021 г. През февруари 2017 г. Европейската комисия предложи регламент за удължаването на дерогацията за полети извън ЕИП, постепенното намаляване на броя на авиационните квоти от 2021 г. нататък и подготовка за прилагането на глобалната пазарна мярка за намаляване на въглеродните емисии от въздухоплаването.