Три титана водят яростна коледна битка за геймъри
За производителите на игрови конзоли тази Коледа е безпрецедентна - на пазара се разиграва истинска битка на титаните, която обаче е само пореден епизод от неспирната война за контрол над глобален пазар за 30 милиарда долара. "Сони", "Нинтендо" и "Майкрософт" атакуват с последните си хитове - "Плейстейшън 3" (PlayStation 3 или PS3), "Уий" (Wii) и "Ексбокс 360" (Xbox 360). В интерес на истината конзолата на "Майкрософт" се предлага от близо година, но това е първият й истински подаръчен сезон.
"Този път конкуренцията е отчетливо безпощадна", коментира пред Ройтерс Майкъл Гудмън, анализатор на сектора за видеоигри на "Янки груп" (Yankee Group). Според него е пропукана лоялността на клиентите и няма да е изненадващо, ако мнозина решат да сменят любимата фирма.
Според специалистите PS3 и Xbox 360 се открояват с по-съвършена графика и по-бързи микрочипове, позволяващи на екрана да се виждат образи, максимално близки до реалността. Wii не може да се конкурира с тях по мощ, но впечатли с дизайна и функциите на дистанционното си, което може да се размахва като меч или тенис ракета, като движението се привежда в действие на героя на телевизионния екран. Другото сериозно предимство на продукта на "Нинтендо" е цената - при 250 долара за Северна Америка той е далеч по-достъпен от струващата 600 долара конзола на "Сони" и доста по-евтин от 400-те долара за Xbox 360. Към средата на ноември прогнозите на производителите бяха до края на годината да доставят до рафтовете на магазините два милиона броя PS3, четири милиона Wii и 10 милиона Xbox 360.
Същинският сблъсък
се оказа не толкова в новите възможности на конзолите, а в способността на производителите им да ги доставят навреме. Проблемът е, че се оказа сериозно разминаването между желание и възможности. "Сони" е застрашена от изпускане на коледния влак, защото не смогва да изпълни поръчките си. "Нинтендо" веднага се намести в нишата, а в "Майкрософт" потриват доволно ръце, че феновете на основния им конкурент от Япония може по принуда да се прехвърлят към сиатълската компания. Обяснението е просто - Xbox 360 имаше достатъчно време да се разположи удобно на северноамериканския пазар, където се реализират над една трета от световните продажби на видеоигри, обяснява Ройтерс. Само онлайн абонатите за игри на конзолата Xbox Live са достигнали 4 милиона, а предимство за американската компания е, че играчите вече са разучили възможностите на техниката си.
Към 8 декември статистиката съвсем ясно разкри проблемите на "Сони" с доставката. PlayStation 3 официално тръгна в САЩ на 17 ноември и за първите три седмици реализира продажби от 197 хиляди бройки, което е доста под планираните 400 хиляди, показа проверка на анализаторите от NPD Group, цитирана от агенция "Блумбърг". В нишата веднага се намести "Нинтендо", която тръгна два дни след "Сони", но продаде почти половин милион бройки. "Майкрософт" пък продадоха 511 хиляди бройки само през ноември, нищо, че конзолата им не е новост от една година насам. "Няма начин "Сони" да спазят обещанието си за 1 милион PS3 за американския пазар през тази година и проблемът им ще продължи най-малкото до март", твърди Ивън Уилсън, анализатор от Pacific Crest Securities в Портланд. Нямаме основание да смятаме, че няма да спазим обещанието си за тази година, отвърна на 14 декември президентът на "Сони" Риоджи Чубачи, две седмици след като компанията отстрани заради забавянето създателя на конзолата Кен Кутараги. В Европа PS3 се очаква да дебютира през март. През това време феновете на "Сони" продължават да купуват PlayStation 2, която се появи на пазара преди цели шест години. През ноември в САЩ бяха продадени 664 бройки от тази конзола, която очевидно има още какво да покаже.
При цени от няколкостотин долара за конзола или нова игра вече не е толкова лесно и да смениш лагера, обясняват специалисти в бранша. Доста геймъри са принудени да се ограничат до една машина или да изчакат известно време цените да паднат, за да си купят нещо и от конкуренцията. Все по-скъпо е и създаването на нова игра за свръхмощните машини - днес цената на нов продукт е около 20 милиона долара, или два пъти повече от досегашните условия. Поради това се ограничава и изборът, защото това са разходи, които са по джоба само на големи производители, които пък първо искат да се убедят, че е финансово разумно влагането на толкова сериозна сума.
Другата посока, в която работят създателите на игри, е да се опитват да договарят едно и също заглавие за две конзоли - например за PS3 и Xbox 360, което пък не не харесва много на производителите на самите машини, искащи ексклузивни права. Според Майкъл Гудмън след пет години "Сони" ще контролира 45-50 процента от пазара за конзоли в САЩ, но и "Майкрософт" бързо наваксва и ще постигне дял от 38-48%. "Намираме се в
деликатен момент на преход към нов стандарт
а това винаги е време за яростна битка за пазарен дял", обяснява Гудмън.
Затова да направим скок малко напред в бъдещето на масовия геймър. На пазара вече има чудеса, които са на светлинни години от трите споменати конзоли, но са толкова скъпи, че само заможни и луди фенове могат да си ги позволят. Конзолите Mach V и Area-51 7500 струват заедно колкото една лека кола "Хонда Сивик". Първият продукт е дело на производителя на бутиков хардуер Falcon Northwest и в комплект с 30-инчов дисплей, мишка и клавиатура се предлага за малко над 9600 долара. Вторият е рожба на Alienware (поделение на "Дел") и можете да се сдобиете с него само срещу 5400 долара. Какво толкова получавате срещу тези пари? Според Мат Слейгъл, пишещ за Асошиейтед прес, тези машини включват приблизително едни и същи компоненти - два гигабайта памет и 3-D графична карта от Nvidia (само тя струва 600 долара, т.е. колкото нова PlayStation 3). Най-впечатляващ обаче е новият процесор от "Интел", известен като Core 2 Extreme, обединяващ върху един чип четири процесора. Имайте предвид, че за конзолите се предпочитат процесори, специално създадени за игри. Така е със CPU на Ай Би Ем, вложен в Xbox 360, същото е и с далеч по-скромното творение на същата компания за продукт на "Нинтендо". Сърцето на PS3 пък е Cell, съдържащ толкова мощ, че е използван в Националната лаборатория в Лос Аламос. Слейгъл разяснява всичко това, защото технологията в конзолите се създава така, че да не се правят сериозни промени в нея в следващите пет години, след които ще се появят Xbox 720, PS4 и Wii 2.
Още днес обаче Mach V и Area-51 7500 шокират с ултрахайдефиниция на екраните си от 2560 на 1600 пиксела, на практика два пъти по-висока от тази на телевизорите с висока резолюция. Потенциалът им не е разкрит докрай, защото в тях не са включени Blu-ray или HD-DVD, каквито вече има в PS3 и Xbox 360. Двете авангардни и свръхскъпи конзоли имат дизайна, напълно подхождащ за стаята на Дарт Вейдър, но и сериозен недостатък - на тях не могат да се завъртят повечето от игрите, които са сега на пазара, не стават за сърфиране на интернет, нито за даунлоуд на музика или видео, а и 30-инчов монитор не може да впечатли, колкото и да ви рекламират страхотните графики. Изборът между Mach V и Area-51 7500 е нещо като да се колебаете между "Ферари" и "Лотус" и понеже едва ли можете да си позволите такива коли, по-добре се върнете към реалността на пазара и в джоба ви.