Дистрибуторите обвиниха "Кока-Кола" в монопол
Дистрибуторите на продуктите на "Кока-Кола ХБК България", обединени в Сдружението на дистрибуторите на пиво, безалкохолни напитки и минерални води, обвиниха бутилиращата компания в монопол. Това стана във вторник по време на пресконференция, на която те обявиха, че ще заведат жалба срещу "Кока-Кола" в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Повод за конфликта между дистрибуторите и компанията за напитки е нововъведената схема на разпространение (т.нар. приселинг), при която дистрибуторите са предимно транспортьори.
Според компаниите от сдружението новата схема е причината търговците да зареждат с по-големи количества от продуктите на "Кока-Кола", защото има минимален брой на касите, които се поръчват. Това води до ограничението на достъпа на конкурентните продукти, е мнението на дистрибуторите. От три години насам отстъпката за дистрибуторите непрекъснато намалява и от 5.6 на сто през 2003 г. в момента тя е 3.5 на сто, каза мениджърът на "Топ дринкс" и председател на сдружението Димитър Ангелов. За сравнение, в европейските страни най-ниската отстъпка за дистрибуторите е 12 на сто, добави той.
По мнението на дистрибуторите "Кока-Кола" ги ограничава да работят с конкурентни продукти. Това обаче никъде не е документирано, каза от компаниите. В деловия си стил от "Кола-Кола" отговориха: "Всички наши договори се основават на доброволни преговори и на установените добри практики на пазара. Те предлагат конкурентни финансови условия и по никакъв начин не ограничават свободата на страните да предлагат услуги на производители или да разпространяват други търговски марки, от което комисионерите в София и в страната винаги са се възползвали досега." По повод на обвиненията в монополизъм от "Кока-Кола" казаха, че някои от комисионерите й са в договорен диспут, който по никакъв начин не нарушава и не пречи на прилагането на всички норми на Закона за защита на конкуренцията и на европейското антимонополно законодателство. В момента близо 40 компании от няколко града в страната вече не разпространяват продуктите на "Кока-Кола", която обаче започна да изгражда собствена дистрибуторска мрежа.
КЗК глоби с 50 хил. лв. "Нова трейд" от Съединение за имитация на на "Кока-Кола". Жалбата е подадена от "Кока-Кола къмпани", САЩ. "Нова трейд" произвежда и разпространява кофеинова газирана напитка Cola-Cola, а името е изписано върху продуктите на компанията с големи заоблени червено-бели букви. Според комисията има значително фонетично сходство между марките на страните по спора. Заключението на комисията е, че продуктите на "Кока-Кола" са широко известни и са наложени на пазара.