Годината на кандидата
Все по-остра липса на квалифициран персонал - това е основната тенденция, която през изминалата 2006 г. беше характерна за пазара на труда, обобщават от HR сектора. Липсата на специалисти накара компаниите да осъзнаят значението на човешкия потенциал за успешния бизнес и да приложат различни методи, за да задържат ценните си кадри. Масовото прилагане на HR практики вече е характерно не само за международните компании, а и за българските. По мнение на специалистите по управление на човешките ресурси през 2006 г. пазарът на труда се е превърнал в "пазар на кандидата".
Наблюдава се все по-задълбочена липса на квалифицирани кандидати за работа, обясни мениджърът на специализираната компания за подбор на персонал "Джобтайгър" Светозар Петров. По думите му този процес е започнал още през 2004 г., но през изминалата година е станал по-активен. Една от причините е, че година преди членството на България в Европейския съюз голяма част от компаниите развиха бизнеса си и увеличиха продажбите. Тази тенденцията доведе до ситуацията, в която кандидатите избират компаниите и условията, каза Петров. До голяма степен квалифицираните кандидати не работят вече "на всяка цена". Преките резултати от липсата им са въвеждането на по-високи стартови заплати и увеличаването на възнагражденията и бонусните пакети в компаниите с цел задържане на персонала.
До подобни изводи стигнаха и изследванията за нивата на заплащане в България на специализираните консултантски агенции. В секторите, в които има липса на квалифицирани кадри, заплатите растат с най-голям процент. Така например за последните две години заплатите на софтуерните специалисти са нараснали с 61.6%, показа изследването на "ЕЙМС хюман кепитъл" (AIMS Human Capital), проведено сред 164 компании и организации на българския пазар.
Проучванията на агенциите констатират средно увеличение на заплатите в икономиката през 2006 г. с около 10%, като темпът на нарастването в реалния сектор изпреварва ръста в бюджетния. За една година средното увеличение за инженерните специалисти е 13%, сочат данните на специализираната агенция "Хюит". Сред секторите с най-сериозен ръст са и фармацевтичните компании, банките, финансовите дружества и услугите.
Увеличението на заплатите изпреварва инфлацията. Често то не е обвързано с повишаване на производителността или печалбата на компаниите, а се прави с цел привличане и задържане на персонал, обясни Светозар Петров.
Характерно за пазара на труда през 2006 г. беше влиянието и активността на чуждите инвеститори, обясняват още специалистите. Само нашият екип има поне две срещи седмично с инвеститори, обясниха от "Джобтайгър". Появата на чуждите компании носи допълнително напрежение на пазара на труда, изчерпване на кандидатите и увеличение на заплащането. Пример за подобна тенденция е инвестицията на "Хюлет Пакард" в обслужващ център, в който ще бъдат назначени 1000 служители. Проектът на компанията увеличи сериозно конкуренцията в ИТ сектора и се почувства нужда на кадри.
Противно на практиките досега през 2006 г. българските компании започнаха да увеличават заплатите с по-бързи темпове от чуждите работодатели у нас, за да се конкурират по-успешно с тях в привличането на кадри. При местните фирми увеличението за 2006 г. стига и до 15-20%, сочи изследването на консултантската компания "Консултийм" по методиката на "Мърсър". Характерно за българските компании е и създаването на специализирани HR отдели, които имат ангажимент към управлението на персонала.
------------
За първи път през 2006 г. се проведе специализирано изследване за България "Най-добрите работодатели". То беше осъществено от международната консултантска компания Hewitt Associates. Резултатите категорично показаха, че българските служители са по-мотивирани в работата си, отколкото източноевропейците. В същото време стана ясно, че мениджърите все още не са ангажирали екипите си до ниво, при което могат да разчитат и на по-добри резултати. Изненадващо за организаторите на анкетата голяма част от компаниите в България се оказаха подготвени да участват, но едва 48 се престрашиха да се включат. Според Ана Атанасова от Monday Insight, която ръководи проучването у нас, все още има работодатели, които не са готови да чуят мнението на служителите си или да инвестират в действия, чрез които да ангажират повече служителите си към бизнеса.