Меломан
Patricia Barber:Mythologies
Blue Note/Анимато, 2006
Джаз
***
Патриша Барбър е джаз артист, който се харесва и на публика, която не е съставена от последователни джаз маниаци. Стилът й с подчертано изтънчен литературно-музикален уклон допринася за това. С диска си Verse тя заяви за новата посока в работата си – в нейните творби присъства силен акцент върху поезията и подходящото й поднасяне на гладната за интелектуални упражнения публика. Новият й албум е вдъхновен от творбата на Овидий "Метаморфози" и единадесетте пиеси в албума са посветени на персонажи от древното римско произведение – Morpheus, Pygmalion, Narcissus, Icarus. Но са различни, защото са създадени под перото на Патриша Барбър. Митът за Икар например през годините е завладявал умовете на много артисти, работещи в различни жанрове, а тук пианистката Барбър го свързва с посвещение за Нина Симон - an angel black as the color of her hair. Дискът започва с едно парче - The Moonот предходния й албум, което обаче звучи сковано, каквото е впечатлението от целия албум. Патриша Барбър е приела всичко много сериозно и е ограничила свободата в импровизацията на останалите. Пиесите са поднесени от триото на пианистката и композитор Барбър – Нийл Олгър, китара, Майкъл Арнопол , контрабас, и Ерик Монтска, ударни, и неколцина гост-музиканти, но те не успяват да покажат всичко, на което са способни. Албумът е изпипан перфектно, но му липсва чувство, хладнее. Прекалено интелектуално претенциозен е.
Tibet
Monks of the Sera Je Monastery
Ritual Music and Chants of the Gelug Tradition
Amiata Records, 2003
тибетска ритуална музика
***(*)
Това издание е един вълнуващ документ – дискът съдържа автентична ритуална музика, изпълнявана от тибетските монаси от манастира Sera Je, музика, предназначена за достигане на други нива на съзнанието. За тези от вас, неизкушени от религиозната тибетска музика, пеенето на монасите представлява едно монотонно, вокално, гърлено изпълнение на части от обредните текстове – мантри, чиято цел е да подпомогнат медитацията и да извисят съзнанието, да доближат монасите до божествената цялост, която впоследствие да споделят с непосредствената си среда, за да разпръснат истинско, чисто щастие. Пеенето периодично се прекъсва с музика от дънг чен (тибетски духов инструмент, напомнящ дълъг рог), гялинк (близък до обоя инструмент), силнйен (цимбали) и чйод дамару (нещо като тимпан). Много интересна е и книжката, придружаваща този диск (всъщност по-правилно е да се каже – дискът придружаващ 95 (!) страничната книжка), тук ще открием вълнуващата история на манастира Sera Je, основан през X-XI век и разрушен от китайската армия през 1959 г., след потушаването на тибетското въстание. Манастирът по-късно е възстановен в Южна Индия. Книжката е разделена на три части: тибетски будизъм – история и съвременно състояние, описание на тибетската ритуална музика и текстове на самия ритуал, възпроизведен в диска. Тук ще открием и многобройни фотографии, включително и такива преди разрушаването му. Музиката в диска е дигитален запис, направен през 1997 от Анджело Рикарди във възстановения манастир. Текстовете принадлежат на Анджело Рикарди, Стефано Даллари и Матео Силва, а уводът е написан от професор Фоско Марани. Част от приходите от това издание отиват за подпомагане на манастира и за детското селце, построено в Дармасала, Индия. И накрая нещо съвсем практично, тибетските монаси твърдят, че всяко възпроизвеждане на записа на молитвите ги прави действащи и най-вероятно колкото повече ги слушаме, толкова по-добър става светът около нас. Наистина вълнуваща идея, нали?!
VariousArtists
Saint-Germain-des-Pres-Café Vol.8(2CD)
Wagram/"Дюкян Меломан", 2006
ню-джаз/даун темпо
***(*)
Тази част на Париж някога беше известна със своята бохема. Сега, след 700000 копия от тази компилация, продадени по цял свят, Saint-GermainDesPrеs означава просто най-доброто от ню-джаз сцената. Новото, осмо издание е контрастна и еклектична селекция от електро- и акустични мелодии и аранжименти, соул-грууви вокали и е репрезентативна за моментното състояние на стила. Без съмнение, ако сравним с първите издания (Vol.1 само с класически StGermain парчета, а Vol.2 само с френска селекция), осмото издание е много голяма крачка напред и поглед в бъдещето. Изданието се състои от два диска, като във втория ще открием ексклузивна селекция, състояща се само от френска продукция. Препоръчано!