Информационна мъгла затисна новото летище
След година и половина закъснение и само четири дни преди България да стане член на Европейския съюз, София най-накрая се сдоби с ново летище. В сряда то беше открито тържествено от премиера Сергей Станишев, няколко министри и депутати. Първите полети от новия терминал в четвъртък ще са на българските авиокомпании "България ер" и "Хемус ер". В сряда специално за тържеството терминалът бе сефтосан от пътници на "България ер", пристигнали в София с полет от Брюксел.
Засега разрешение за ползване има само сградата на терминала. През пролетта ще бъде завършена хоризонталната маркировка на пътеките за рулиране. Освен с европейски вид новият терминал се различава от стария с повече гишета за паспортен контрол и чекиране на пътниците, повече магазини и дори автомат за отчитане на таксата за паркиране.
На фона на бляскавото летище обаче започват и проблемите. Първият недостатък бе забелязан и от транспортния министър Петър Мутафчиев - на информационните табла
не пише от кой терминал излита самолетът
- от стария или от новия. Изписани са номерата на гишетата за чекиране, но по тях пътниците трудно могат да се ориентират. След спешна оперативка, свикана от изпълнителния директор на летището Пламен Станчев, се оказа, че ситуацията едва ли ще бъде променена скоро. Според Станчев на таблото няма как да бъде поставена допълнителна колонка с номерата на терминалите, защото няма да има място за информацията за анулираните полети например. В замяна шефът на летището обеща с автобуси да извозват пътниците за новия терминал, дошли в последния момент на стария. Още преди ден "България ер" предвидливо предупреди пътниците за Берлин да са на летището най-малко два часа предварително. За проблема с информационните табла се оказа информирано и ръководството на "Хемус ер", което обаче все още се надява, че летището има начин да оправи недостатъка.
Информационните табла не съдържат и данни за номера на ръкава, от който ще излети самолетът. Пътниците ще получават информация откъде точно ще се качат на самолета при чекирането, обясни Станчев, според когото това била практиката на всички европейски летища.
Очаква се да настъпи
голямо объркване при съвместните полети
на "България ер" с други компании, за които тя продава т.нар. блок места от свое име. Въпреки че билетите се продават от българския превозвач, който вече ще ползва новия терминал, закупилите блок места ще ползват стария, докато чуждите компании, които ги превозват, не се преместят. След седмица се очаква румънската "Таром" да прехвърли полетите си на новия терминал. Заявка за използването му от средата на януари са направили "Аерофлот" и "Алиталия". Австрийските авиолинии, "Луфтханза" и полската ЛОТ ще започват да използват новия терминал от края на март, когато влиза в сила лятното разписание, съобщи представителят на Австрийските авиолинии Камен Китчев. До средата на следващата година се очаква всички превозвачи вече да ползват новия терминал.
Макар и предвидени по проект, засега летище София
няма да разполага с "крачещи пътеки"
които обикновено се използват от възрастни хора, пътници с повече ръчен багаж или от дошлите в последния момент. Причината е цената на съоръжението - над 150 хил. евро. Според ръководството на столичното летище няма практика за разстояние от 250 м да се правят такива пътеки.
Авиопревозвачи в конкуренция
Въпреки първоначалните прогнози, че нискоразходните превозвачи ще останат на стария терминал и ще плащат по-малки такси, евтините авиокомпании се интересуват и от новия. Достъпът им дотам обаче ще бъде "затруднен" заради изравнените такси за обслужване. Решението е на борда на директорите на летището, а предложението е на групата ТИМ, настоящ собственик на "Хемус ер" и предстоящ на "България ер". Изпълнителният директор на "Хемус ер" Димитър Павлов потвърди, че българските авиокомпании са поискали от летището и транспортното министерство да изравнят таксите, защото редовните превозвачи ще бъдат ощетени. Миналия четвъртък пък правителството определи такса от 12 евро за пътник за двата терминала. Представителите на нискобюджетните "Уиз ер" и "Скай Юръп" коментираха, че европейска практика е те да ползват различни цени от тези за редовните превозвачи, защото водят допълнително пътници.