Законът за съдебната власт: да унищожим постигнатото

Законът за съдебната власт: да унищожим постигнатото

Законът за съдебната власт: да унищожим постигнатото
"Всички се надяваме да имаме независими магистрати, но не и недосегаеми. Мисля че в този дух е и целта на Закона за съдебната власт."
Така президентът Радев, меко, благоприлично и мъдро, както подобава на държавен глава, се мотивира пред медиите миналата седмица защо не е наложил вето на промените на Закона за съдебната власт (ЗСВ). Но не се разбра кои точно разпоредби той има предвид, че гарантират да има независими и да няма недосегаеми магистрати. Припомням - промените в ЗСВ, които бяха приети в спешен режим заедно с тези в Наказателно- процесуалния кодекс, предвиждат освен деклариране на членство в съсловни организации и ограничения в професионалното сдружаване, също и кариерни привилегии за членовете на Висшия съдебен съвет, но наред с това и
най-съществената промяна -
автоматичното отстраняване на магистрат,
ако му бъде повдигнато обвинение
за тежко умишлено престъпление от общ характер, т.е. повдигнато от прокуратурата. Можем да предположим, че президентът, щом говори за преодоляване на недосегаемост, има предвид тази нова норма в ЗСВ. Ако е така, значи президентът Радев няма дори слаба представа за същината на проблемите в устройството и управлението на съдебната власт и в частност прокуратурата, заради което и думите му будят снизходителна усмивка, при целия ми дължим респект към държавния глава.
С идеята именно да имаме независим магистрати през 2015 г. с промените на Конституцията
Съветът бе разделен на съдийска и прокурорска колегия,
за да се осигури независимост на съдиите
Идея, която допреди две години се възприемаше като ерес и за която се бориха двайсетина години немалко съдии, граждански организации и един правосъден министър, и то сред безпрецедентна свирепа съпротива. Целта на разделянето: съдии да управляват /назначават, уволняват, наказват и поощряват/ съдии. И прокурори да правят същото за прокурорите. Защото е противоестествено в смесения пленум на ВСС прокурори да се произнасят за съдии и обратното, макар че обратното е по-малко странно, тъй като съдията е свикнал да е арбитър, а не обвинител или защитник.
За да ме разбере президентът, ето пример, изчистен от всякакви други съображения - за влияние, за натиск и пр.: Ако аз съм прокурор, а г-н Радев е съдия, и той ми е връщал обвинителните актове заради нарушения или несъвършенства, аз трябва да съм ангел, за да съумея да бъда обективна, като оценявам неговата съдийска работа. Ангели няма.
Противниците на тази промяна - разделянето на съвета, се бориха неистово да я спрат, но трябваше да я преглътнат и можаха само да я осакатят с парламентарните квоти. Готвейки се за своя контраудар, с който да неутрализират разделянето на съвета, като въведат отстраняването на магистрат, ако му бъде повдигнато обвинение -
така се узаконява влиянието на прокуратурата,
разбирай главния прокурор, над съда
При досегашната уредба в ЗСВ когато съдия, прокурор или следовател е привлечен като обвиняем, съответната колегия на Висшия съдебен съвет временно го отстранява от длъжност до приключване на наказателното производство. Подчертавам: съдийската колегия за съдиите, прокурорската за прокурорите.
С новото изменение се предвижда във всички случаи, когато магистрат е привлечен като обвиняем за тежко умишлено престъпление от общ характер, той да се отстранява от длъжност до приключване на наказателното производство.
Автоматично да се отстранява, игнориран е ВСС
Не е предвидена никаква процедура за прилагане на тази мярка, не е предвидено право на защита на съответния магистрат. А повдигането на обвинение, което не подлежи на съдебен контрол, е напълно достатъчно магистратът да бъда изхвърлен от системата за неопределено време.
Мярката се изпълнява от прокуратурата, разбирай главния прокурор, тъй като единствено неговата институция може да повдига обвинения.
И какво се получава? Върна се старото положение прокурори да кадруват съдии, но сега дори без обратното.
Тази именно е целта на изменението:
да бъде обезсмислено и ликвидирано разделението на ВСС
Основателно е подозрението, че мярката е и застрахователна с оглед новия състав на ВСС, в който не е сигурно дали ще бъде формирано лоялно на главния прокурор мнозинство. Затова я за по-сигурно ВСС да бъде направо заобиколен.
Дори не се спирам на въпроса дали е противоконституционна новата разпоредба. Тя е достатъчно разрушителна за доброто управление на съдебната власт и извън този въпрос. Затова само пътем отбелязвам - да, противоконституционна е тази промяна. Конституцията е възложила на ВСС кадровото управление на съдебната власт, а тази норма изземва правомощието на съвета (на съответната колегия) и дефакто го прехвърля на прокуратурата.
Тази промяна е опасна и не гарантира независими магистрати, а поставя кадровото управление на съдебната власт в зависимост от волята на главния прокурор, който и да е той. Който съдия не му харесва, едно повдигнато обвинение и аут! За колко време, ще реши пак прокурорът. А за да ти повдигнат обвинение е достатъчна една бланка. Повтарям: мярката не подлежи нито на инстанционен, нито на съдебен контрол.
Разбира се, това се отнася и за прокурорите, и за следователите.
Тази промяна, плюс прехвърлянето на делата за корупция на високите нива на властта в Специализирания съд по съмнителни критерии, плюс кариерната привилегия за обслужващите статуквото членове на ВСС връща "нещата" на нулата, в познатото положение. Хем сме разделили ВСС на две колегии, хем съдиите ще бъдат държани нащрек от прокуратурата.
Така че надеждата на президента Радев че целта на променения ЗСВ е "да имаме независими магистрати" е илюзия. Иначе, за "не недосегаеми" е прав - те са напълно досегаеми за единствения недосегаем магистрат според нашата Конституция - главния прокурор, по безсмъртна традиция задкулисно зависим от материално и политически свръхмощни фактори.
Някой трябваше да обясни на президента Радев тези прости неща...