Български "бомбардировач" за частната армия на Ерик Принс

Български "бомбардировач" за частната армия на Ерик Принс

Българската компания "ЛАСА инженеринг" представи през юни на авиосалона в Бурже лек самолет T-Bird, който е брониран, има модерна система за наблюдение, навигация и насочване, а под крилата си може да носи руски ракети, бомби и сдвоена зенитна картечница. Български медии възторжено написаха, че е представен "български бомбардировач".
Според theintercept.com зад "българския проект" стои основателят на частната армия "Блекуотър", милиардерът Ерик Принс, който сега се е амбицирал да създаде частни военновъздушни сили. Един от авторите на разследването публикувано през април 2016 г. е съоснователят на The Intercept Джереми Скахил, който е автор е на книгата "Блекуотър: изграждането на най-мощната наемна армия в света".
От снимки от парижкото изложение се вижда, че представеният самолет е с българска опашна номерация LZ-SAX. От регистъра на Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" се разбира, че регистрацията е направена на 9 март тази година. Самолетът е записан в авиорегистъра като лек модел Thrush S2R-H80, а серийният му номер е H80-161DC. От щатската авиационна база данни става ясно, че машината е регистрирана от производителя в Олбъни през 2014 г., а после е експортиран за Сан Марино.
От "пръскачка за плевели" до боен самолет
Процесът в превръщането на "пръскачката за плевели" в боен самолет е започнал през пролетта същата година в хангарите на компанията Airborne Technologies до Виена, а самолетите са били два, според The Intercept. Самият Принс е представен на работниците като инвеститор. Компанията е специализирана в дизайн и оборудване на малки самолети с безжични платформи за наблюдение. Поръчката е изисквала, освен оборудване за наблюдение и лазарно насочване, да се оборудва кокпитът с бронирано стъкло, бронировка на двигателя, антиексплозивна защита на резервоара и специализирано окабеляване, с което да се контролират ракети и бомби.
Компанията е инсталирала и окачвачи за 23 мм картечници и останалото въоръжение. Тъй като модифицирането на самолета е изисквало последваща сертификация и разрешителни за търговия с оръжие, е решено самолетът да бъде довършен в България. Според The Intercept точно за това е създадена LASA., а човекът на Принс в България се казва Захари Бочев. Той е бил съинвеститор в Airborne.
Страница от рекламна брошура на airbornetechnologies.at в която се рекламира платформата им за наблюдение и пренос на данни SCAR POD, която е монтирана на същия Thrush 510G, като този представен в Бурже от "ЛАСА иженеринг", като Т-Bird.
http://www.airbornetechnologies.at
Страница от рекламна брошура на airbornetechnologies.at в която се рекламира платформата им за наблюдение и пренос на данни SCAR POD, която е монтирана на същия Thrush 510G, като този представен в Бурже от "ЛАСА иженеринг", като Т-Bird.
През октомври 2016 г. модифицирането е почти приключило и един от самолетите заминава за Африка почти без изпитания, според разследването на Джереми Скахил. Един от самолетите с регистрационен номер T7-SAW от Сан Марино и надпис Global Geo Survey e сниман от плейнспотър да каца на летището в Малта. Причината е била повреда в горивната помпа. След отстраняване на повредата самолетът е отлетял за Джуба, Южен Судан. Междувременно властите на Сан Марино виждат снимката от Малта и отменят регистрацията на самолета, защото не изглежда като цивилен самолет. След няколко седмици самолетът е транспортиран до хангар в друга държава в Източна Африка.
Вторият самолет от изложението в Бурже е "продаден" на LASA и пристига в България през 2015 г. На сайта на българската компания е публикувана новина със заглавие "The T-Bird is here" на 3 февруари 2016 г.
LASA и собствениците й
Според търговския регистър "ЛАСА инженеринг" е създадена на 13 февруари 2015 г., с адрес "Славянска" 5 в София и капитал от 100 000 лв. Управители са Иво Димитров и Венелин Манолов. Съдружници са "БУЛВЕН ИНТЕРНЕЙШЪНЪЛ" ЕООД, (25 000 лв), "АВИОТЕХ" ООД (50 000 лв.) и Иво Димитров (25000 лв.)
В "АВИОТЕХ" съдружници са Петко Петков и Иван Гъжев. "БУЛВЕН ИНТЕРНЕЙШЪНЪЛ" е с едноличен собственик Венелин Джуров, който е с пост Menaging Director&International Sales в ЛАСА.
Името на Захари Бочев, който е един от създателите на KAI Group, компанията производител на керамични плочки и гранитогрес, не излиза сред собствениците, управителите или сред фирмите собственици на ЛАСА. До април 2016 г., той е бил съдружник в АВИОТЕХ. Бочев е съсобственик в чартърната компания "Авио делта", чийто адрес и телефон за контакт е същият, като на ЛАСА. Една от четиримата служители, показани на сайта на ЛАСА, е написала в linkedin профила си, че работи в "Авио Делта". На сайта на "Авио Делта" пише още, че работят в близко партньорство с Airborne Technologies.
Производствената база на ЛАСА е на летище Казанлък. Свързани с нея фирми притежават самото летище и фирми произвеждащи и търгуващи леки и свръхлеки самолети.
През миналата седмица на телефона за контакт на "ЛАСА инженеринг" отговаряха с "Авио Делта" и казаха, че всички служители на ЛАСА са в отпуск. Вчера учтива служителка обеща да намери кадър в ЛАСА, който да отговори на въпросите на "Дневник" до края на работния ден, но това не се случи.
Името на "ЛАСА инженеринг" не присъства в регистъра на българските компании с лиценз за износ на стоки с възможна двойна употреба.
Кои са Ерик Принс и "Блекуотър"
Името на американската охранителна компания "Блекуотър", която имаше договор с правителството на САЩ за действия в Ирак, нашумя след като нейни служители без видима причина причиниха смъртта на 17 цивилни в Багдад през 2007 г. Компанията е създадена от бившия "тюлен" Ерик Принс. През 2011 г. правителството на Обединените арабски емирства подписало договор с друга фирма, управлявана от Ерик Принс за обучение на въоръжените сили на емирствата.
Ерик Принс - основател на американската частна военна компания "Блекуотър", която преди години беше обект на критики в медиите и от правителствата на Ирак и Афганистан заради ролята ѝ в различни инциденти, отнели живота на цивилни.
Associated Press
Ерик Принс - основател на американската частна военна компания "Блекуотър", която преди години беше обект на критики в медиите и от правителствата на Ирак и Афганистан заради ролята ѝ в различни инциденти, отнели живота на цивилни.
Принс е ръководител на фирмата "Фронтиър сървисис груп" със седалище в Хонконг, в която има и държавни китайски инвестиции. Той поддържа отношения с главния стратег на Тръмп Стив Банън и е брат на министъра на образованието Бетси Девос.
В началото на август тази година Ерик Принс се е опитал да убеди правителството на Афганистан да използва негови частни военновъздушни сили за въздушна подкрепа и разузнавателни операции, според Military Times. Предложението е дошло от компанията Lancaster6, ръководена от Кристиан Дюрант, бивш австралийски военен пилот и бивш ръководите на "специалната авиационна дивизия" на "Фронтиър сървисис груп". Според Military Times презентацията е направена лично от Принс.
Преди месец той е представил пред Пентагона свой план за замяна на американските войници в Афганистан със своя армия от наемници. Според Принс това щяло да спести пари на американските данъкоплатци.
Според източници на "Дневник" десетки български войници от първите ни контингенти в Ирак са работили за "Блекуотър".