Валентин ЙОСИФОВ: Тези, които строят безогледно, инвестират в бъдещото си нещастие

Валентин ЙОСИФОВ: Тези, които строят безогледно, инвестират в бъдещото си нещастие

Валентин ЙОСИФОВ: Тези, които строят безогледно, инвестират в бъдещото си нещастие
Валентин Йосифов е управител на "ТУИ България" и представител на международния туристическия концерн за нашата страна. Компанията е след лидерите на туристическия пазар, като води големи групи чужди туристи от Великобритания, Германия, скандинавските страни и други европейски държави. Потърсихме Йосифов в началото на активния зимен сезон, който отново започна с проблеми - липса на сняг, презастрояване и др.
Как оценявате условията в трите зимни курорта - Банско, Боровец и Пампорово?
- Условията трябва да се погледнат в два аспекта - какви са те в сравнение с другите световни курорти и какви са условията като етап на развитие. Преди две години организирахме журналистическо пътуване и тогава един от чуждите гости беше казал, че в сравнение с Банско някои австрийски курорти изглеждат като селски. Инвеститорите в България действително се стараят да създадат добри условия в трите курорта. Те биха били още по-добри, ако не се набляга само на строителството, а се развива инфраструктурата.
Например научих нещо приятно - "Бороспорт" в момента полага усилия да поддържа пистите на Боровец не само през зимата, а и през лятото. Те засаждат тревата по нов метод, така че да не се получава ерозия по пистите. Общо казано, въпреки слабостите условията в трите зимни курорта са положителни и като настояща ситуация, и като бъдещо развитие. Банско например също предвижда нова кабинкова линия.
Тази зима се очаква ръст на туристите, а в същото време не бяха изградени нови съоръжения. Кой курорт изостава най-много?
- Не може да се отличи само един курорт. Струва ми се, че Пампорово и Боровец в момента са по-назад в сравнение с Банско, като имаме предвид добрите съоръжения в този курорт и плановете за инвестиране в нови. Особено Пампорово трябва да положи големи усилия за изграждането на съоръжения. В момента там строителството на апартаментни хотели е доста активно, а за да отиде някой в тях, трябва да има и къде да кара ски.
Кои според вас са сериозните проблеми пред зимния туризъм?
- Първо искам да кажа, че не трябва да говорим само за негативни страни и проблеми в българския туризъм и конкретно в зимния. Има и много положителни неща.
Най-сериозният въпрос обаче пред зимния туризъм е как хотелиерите, общините и всички ангажирани със сектора ще се справят със строителството по зимните курорти. Ако те не се справят с тази тема, ще се получи същото, което се случи по Черноморието. Тези, които в момента строят безогледно и карат туристите да се надпреварват с бетоновозите, инвестират в бъдещото си нещастие. По Черноморието вече има спад на туристите от Германия, донякъде и от Великобритания и другите определящи пазари.
Една от основните причини да се стигне до този отлив са именно строежите и неизвестността за туриста какво го очаква в дестинацията. Това ще стане съществен проблем и в ски курортите, след като научавам, че община Чепеларе е решила да не издаде забранителна заповед за строежите. В края на краищата никой не може да предпише на кмета и на общинския съвет какво решение да вземат, но с тези си действия те пречат на развитието на туризма в техния регион.
Друг съществен проблем е изоставането в развитието на инфраструктурата в съответствие с категорията на хотелите. Този проблем го има и по морските курорти. Не може да излезеш от перфектния четиризвезден хотел и да се сблъскаш с окачените ментета анцузи и плетените на кука покривки. Мои приятели, които бяха на почивка тук, излязоха веднъж от хотела и след това си останаха само в него - не се появиха повече навън. Това противоречие между категорията на хотела и категорията на туристическото място не може да донесе нищо добро. Развитието на инфраструктурата трябва да върви заедно с развитието на дестинацията.
Голям проблем е и обслужването. В социалистическа България обслужването беше лошо. След това започнахме да предлагаме доста прилично обслужване, но в последните години с огромното развитие на базата отново се изправихме пред проблема с кадрите.
Само че представителите на държавата казват, че няма достатъчно финансов ресурс за развитието на инфраструктурата на всички нови комплекси. Какво е решението в тази ситуация?
- Не съм съгласен, че държавата няма пари. Ако държавата или общината смятат, че нямат пари, просто трябва да спрат строителството. Или да измислят друг начин да си осигурят средствата. Разрешителните за строеж се издават от общинските съвети, но те могат да бъдат дирижирани от държавата. Много е просто. Мога да дам пример с кмета на Приморско, който е много критикуван за действията си, но ефектът е положителен. За да даде разрешителни за строеж, той събира пари от инвеститорите.
От една страна, звучи рекетьорско, но това решение е адекватно. Кметът все пак носи отговорност и не може да се строят непрекъснато нови хотели, без общината да може да осигури транспортен достъп до тях. Може би това е един от пътищата - публично-частното партньорство. В крайна сметка, ако някой иска да инвестира, трябва да вложи средства и в развитието на инфраструктурата. В противен случай би трябвало да се спре издаването на разрешителни за строеж.
Искам да дам и друг пример - трима инвеститори в Царево, сред които и "ТУИ България", до момента сме вложили 850 хил. лв. в изграждането на водопровод и канализация. Ще продължим да инвестираме и общо средствата ще достигнат 1.5 млн. лв. Нямаше друг начин да ни дадат разрешително за строеж, ако ние не осигурим изключително сложните съоръжения, с които отпадните води се отвеждат до пречиствателната станция. Същото би могло да се случи и в други туристически места.
Нормална ли е ситуацията, при която в разгара на сезона в курортите продължава да се строи и туристите се сблъскват с бетоновозите? Например в Банско тежкотоварните коли вече не минават през центъра на града, но се движат по периферията.
- Разбира се, че не е нормална, и туристите ще си отправят съответните претенции към туроператорите. Това не е толкова опасно, защото ние плащаме обезщетенията и случаят е приключен. По-опасното е, че ни тръгва славата на дестинация, в която се строи. Тук хората трябва да карат ски и да се наслаждават на природата и на градчето Банско. Вместо това в момента имиджът на България като туристическа дестинация се разваля. В тази връзка искам да разкажа нещо, което ни се случи наскоро - бяхме подготвили група от около стотина гости и 20 журналисти, които трябваше да дойдат в Банско за откриването на сезона. Когато разбраха, че в Банско няма сняг, половината от гостите се отказаха, а ние решихме да не водим журналистите. Картината е тъжна, когато навсякъде стърчат кранове, а на това отгоре няма и сняг.
Туристите със сигурност ще повдигнат въпроса със строежите и това носи негативни последици както за финансовия резултат на туроператора и хотелиера, така и по отношение на имиджа на туристическото място. Това ще се отрази и на заетостта през следващите години. Пак ще дам пример с морските курорти. В Албена не се строи от години и въпреки това всички туристи казват, че в България се строи. Не правят разлика между Златни пясъци, Албена или Слънчев бряг и коректните страдат заедно с некоректните.
Как туроператорите решават проблемите, които възникват в зимните курорти - спиране на тока, строежи, прекъсване на телефона, липсата на сняг?
- Винаги, когато има такъв проблем - независимо дали са строежи, прекъсване на ток и т.н., туроператорите могат да решат проблема по един-единствен начин - като обезщетят туристите според националните закони за защита на потребителя. Няма друг начин. Ако някои хотелиери успяваха доскоро да се измъкнат от плащане на обезщетение с мотива, че ние сме друга държава, това повече няма да продължи.
Ние станахме част от европейската общност, където действат адекватни закони. Има европейски и национални закони за защита на потребителите и те са много стриктни. Затова препоръчвам на всички хотелиери да се запознаят с тях. Именно според тези закони нашите скандинавски партньори от "ТУИ Нордик", които през лятото доведоха туристи в Царево, до момента са изплатили над 100 хил. евро обезщетение заради един строеж в съседство, по който се работеше през цялото лято. Цялата тази сума обаче остава за сметка на хотелиера.
Имате ли алтернативни програми при липса на сняг?
- Искам специално да благодаря на ски училищата във всички дестинации, особено в Пампорово. Ски учителите помагат, като организират пешеходни турове из планината. Ние като агенция организираме екскурзии на преференциални цени. Нашата цел е не само печалбата, а да задържим клиентите доволни. Това са нещата, които правим като алтернатива при липса на сняг.
Трябва ли самите хотелиери да мислят за алтернативни забавления в такъв случай?
- Това е съвсем естествено. От хотелиерите ние също срещаме подкрепа. Те могат да развиват анимационни програми, да организират различни турове. Туристът трябва да усети, че на него не се гледа само като на Чичко Паричко, от когото искаме единствено да си остави парите.
Какъв е потенциалът на най-новите проекти, планира се да се създадат още поне три "супер" планински курорти?
- Като инвестиционни намерения тези проекти сигурно звучат добре, но аз лично се затруднявам, ако трябва да кажа кои нови пазари може да развиваме. Инвеститорите в тези ски курорти би трябвало да са си направили някаква сметка. За мен възможностите да доведем още туристи от Западна Европа са доста ограничени и почти изчерпани. Там остава само една Великобритания, но и там броят на туристите е изчерпаем. Всички останали големи пазари си имат своите ски дестинации - и Германия, и Италия, и Франция, и Австрия и т.н. Тоест за нас остава Великобритания, малка част от западноевропейските пазари и предимно източните пазари и Балканския полуостров.
Имаме възможност да привличаме туристи от Гърция, Турция, а отскоро и от Румъния. Мой колега ми каза, че от Букурещ по-лесно се стига до София, отколкото до румънските ски курорти. Остава ни и необятният руски пазар. Аз лично смятам, че ако има регулиране на развитието на туризма, би трябвало първо да се развият достатъчно добре съществуващите дестинации и тогава да се мисли за суперновите.
Какви и колко туристи ще доведе "ТУИ България" през тази зима?
- Нашият основен зимен пазар е Великобритания, където работим с двата туроператора на "ТУИ Великобритания" - "Томсън ски" и "Кристал ски". От 12 хил. британски туристи за миналата година очакваме тази година да достигнем 16 хиляди. От Германия все още се надяваме, че ще доведем над 2 хил. туристи. Миналата година завършихме под 1000. Очакванията ни за Белгия намаляват. Навлязохме на руския пазар, представяйки руския туроператор "Кепитал тур". Започваме стратегическа дейност с него и ще работим заедно и през лятото. Очакваме тази зима от всичките ни пазари да доведем между 19 и 20 хил. туристи.