Изборът на Европа
Според китайският календар 2007 може да е годината на свинята, но ако говорим за автомобили, тази година е годината е "Форд S-Max", поне за Европа. Е, и за България, която влезе в ЕС и по този показател, като избра автомобила на годината за Европа и за своя национален победител.
Изборът
Кой е най-добрият автомобил, направил своята премиера през тази година и предлаган на пазара в Европа? Отговор на този въпрос търсят всеки ноември 58 журналисти от автомобилни издания в 22 страни. Според тях тази година отличието заслужи "Форд S-Max" и той ще остане в историята завинаги като автомобила на 2007 г. за Европа. Миниванът на "Форд" получи 235 точки от гласовете на журито, което е само с две точки повече от третото поколение на "Корса". Новото "Пикасо" на "Ситроен" зае третата позиция с 222 т.
Наистина ли точно тази кола заслужава приза? Това се питах, докато пътувах към фирмения комплекс на "Мото Пфое" в "Младост", откъдето трябваше да взема за тест отличника на Европа. "Определено", отговорих си, седем часа по-късно, след като опознах S-Max.
Външният вид
S-Max е първият продукт на "Форд", който използва т.нар. кинетичен дизайн. Благодарение на него колата дори и в покой изглежда като че ли е в движение. В бъдеще подобни внушения ще отправят всички нови модели на "Форд", което първо ще забележим при готовото за дебют "Мондео". Макар и типичен семеен автомобил, S-Maх има подчертано спортно, но стилно излъчване, така че стои уместно както пред суперлуксозен хотел, така и пред училището на децата ви или край спортната зала. На магистралата мястото му е в най-лявата лента, освен ако просто не сте решили да се возите за удоволствие.
Спортният характер на S-Max, който, уверявам ви, не е само поза, се предава от трапецовидните фарове, псевдовъздухозаборниците в краищата на предната престилка, големия отвор за охлаждане на радиатора с форма на обърнат трапец, силно наклонените преден капак и стъкло, раздутите калници и имитациите на отворите за въздух зад предните калници, която нямат никаква функция, но пък са интересен акцент.
В сравнение с агресивната и хващаща окото предница задната част е малко скучновата и традиционна, но все пак елегантна и мускулеста. При всички случаи, мисля, че един ауспух в стил новото "Мондео" би и дошъл добре. Дори и без тази доработка S-Max притежава чар, на който не устояха и виделите какво ли не пътни полицаи, като впечатляващата му визия ми спести фиш за превишена скорост край Плевен и акт за неправилно изпреварване на магистрала "Хемус".
Веднъж седнал зад волана
е много лесно да се почувстваш като господар на пътя. Позицията е висока, обзорът - отличен, а всички контролери са подръка и тематично групирани (за аудиосистемата и за климатроника). В интериора има редица "метални" елементи, а централната конзола наподобява доста тази в пътническите самолети, най-вече заради П-образната ръчна спирачка (изключително удобна за употреба, както се оказа по-късно). Уредите са с класическа кръгла форма, с голям дисплей между километража и оборотомера, където се визуализират данните от бордния компютър и аудиосистемата.
Предните седалки са спортни (серийно от ниво "Тренд") със странична опора в областта на раменете и таза, настройки във всички посоки, включително лумбална опора, и много удобни. Използваните в интериора материали са качествени, а сглобката прецизна. Тествах колата в дъждовен ден, което само ми доказа качествата на великолепно изчислената вентилационна система, преборваща за минути запотяванията на стъклата.
Спортният комби-ван може да бъде със седем места, което позволява у нас да се ползва данъчен кредит. Вторият ред седалки е разположен на релси и може да се мести напред-назад в зависимост от нуждите, а креслата на третия ред лесно потъват в пода или се изтеглят за употреба. Благодарение на системата за сгъване Ford Fold Flat вътрешното пространство може да се подреди в 32 различни комбинации. Честно казано, не подложих на проверка това твърдение на производителя, но се убедих, че сгъването и местенето на креслата става лесно. В зависимост от положението на седалките обемът на багажника варира от 285 до 2000 литра.
Като типичен семеен автомобил
в S-Max изобилства от жабки, ниши, джобове и поставки, като особено впечатляващи са огромната основна жабка и дълбокият "долап" под подлакътника между двете предни седалки. Автомобилът се предлага с богато оборудване още на базовата версия (ABS+EBD системи на спирачките, девет въздушни възглавници, климатик с поленов филтър, ел. пакет, централно заключване, трип компютър и т.н.).
S-Max се предлага с два бензинови и три дизелови двигателя. Базовото ниво на автомобила се оборудва с двулитров бензинов агрегат с мощност 145 к.с. Топ версията в моторната гама е ползваният от "Форд Фокус" ST 2.5-литров бензинов агрегат, събиращ в себе си силата на 220 коня.
У нас се очаква най-търсен да е 1.8-литровият турбодизелов агрегат с мощност 100 к.с. Моторът със същия работен обем може да бъде и с мощност 125 к.с. Тестваният от мен автомобил беше с
най-мощният дизелов мотор
който е двулитров, разполага с 140 к.с. и въртящ момент от 320 Нм, който въпреки спортния си характер в рамките на теста се задоволи с приличните 7.3 литра на 100 км в смесен цикъл (6.4 по книжка). С него S-Max e приятен както за спокойно каране, като още на 90 км/ч вече "поема" спокойно на шеста предавка, така и при спортно шофиране и бързо изпреварване. Двата най-мощни дизелови двигателя се оборудван серийно с шестстепенна механична скоростна кутия с отлично изчислени предавателни числа.
Дали защото беше на 4000 километра и тестван от различни хора предимно в градски условия, малко преди финала обаче първата скорост на автомобила започна да влиза малко трудно и със странно прискърцване. И това май е единствената ми забележка към S-Max. Е, леко ме изненада и липсата на моментен разход сред показанията на бордовия компютър, но това определено не е болка за умиране.
Далеч по-важно е, че устремът на колата се укротява безкомпромисно и прецизно от великолепните спирачки, а качите ли се на този автомобил, лесно забравяте за всички митове за нестабилността на вановете в завой. Комфортът в колата също е на забележително ниво и поне според мен е близък до този в лимузините среден клас. За по-претенциозните се предлага и адаптивно окачване, поне за мен излишна екстра за автомобил с поведението на S-Max.
За сигурността на автомобила на годината в Европа може да се каже доста, но най-кратката оценка гласи - S-Max е водач в класа си по този показател, като според изследванията на Euro NCAP колата събра максималните за сегмента 36 точки.
Конкурентите
Сред основните конкуренти на "Форд S-Max" поне според мен са най-добре продаваният ван на българския пазар "Опел Зафира", "Мазда 5", "Рено Гранд Сценик", лансираният наскоро "Ситроен С4 Пикасо", "Мицубиши Грандис" и "Киа Карнивал". Ако не се възползвате от данъчния кредит, най-евтината версия на S-Max ще ви струва около 40 000 лв. Това е сума, доста над началната цена от 31 293 лв. с ДДС за "Зафира" и 33 510 лв. за "Гранд Сценик", малко повече от 37-те хиляди за С4 и почти идентична с цената на "Мазда 5". За сметка на това "Киа Карнивал" тръгва от малко над 45 000 лв., а "Мицубиши Грандис" от близо 51 000 лв. Накратко, S-Max има всички шансове да се класира сред най-предпочитаните ванове на българския пазар.
Това е "Форд S-Max" | ||||
дължина | 4768 мм. | |||
ширина(без стр. огледала) | 1884 мм. | |||
височина | 1610 мм. | |||
двигатели: | обем(к.с.) | ускорение 0-100 км/ч | макс. скорост | комбиниран разход |
2.0(145) | 10.9 сек. | 197 км/ч | 8.1 л. на 100 км. | |
2.5(220) | 7.9 сек. | 230 км/ч | 9.4 л. на 100 км. | |
1.8TDCi(100) | няма данни | |||
1.8TDCi(125) | 11.4 сек. | 190 км/ч | 5.2 л. на 100 км. | |
2.0TDCi(140) | 10.2 сек. | 196 км/ч | 5.4 л. на 100 км. | |
Цена: 16 890 евро(без ДДС) |