"Челси" навлиза на азиатския пазар
Шампионът в английската футболна Висша лига за последните два сезона - лондонският "Челси", стартира амбициозния си план за завладяване на перспективния азиатски пазар, съобщава агенция Франс прес. След 18-месечно търсене на сериозен бизнес партньор в Китай в понеделник вечерта клубът обяви подписването на споразумение с китайски интернет портал Sina.com и стана първият представител на Висшата лига, който има своя страница на мандарин, която се поддържа от местна компания.
Новата страница (www.chelsea.sina.com.cn) ще предлага не само преводи от съдържанието на официалния англоезичен клубен уебсайт (www.chelseafc.com), но и оригинални елементи за китайския пазар. "Китай беше на първо място в списъка ни поради факта, че е най-големият пазар и има най-голям потенциал, коментира главният изпълнителен директор на "Челси" Питър Кениън при официалното представяне на уебсайта в Пекин. Но имаме паралелни проекти в Южна Корея и Япония, изненадващо за много хора стартирахме и процеса на следващия по големина пазар, който е Индия."
Изборът на индийския пазар наистина е неочакван, защото в тази страна футболът отстъпва значително по популярност на спортове като крикета и хокея на трева. Въпреки това Пол Смит, директор в "Челси", е посетил Индия преди десетина дни, за да обсъди възможностите за дългосрочно сътрудничество. "Възникващата средна класа в Индия се опитва да се изяви чрез идентифициране с нещо различно от крикета и има индикации, че гледа на футбола с неговия секси европейски имидж като на спорт, към който да се насочи, казва Смит пред Асошиейтед прес.
В голяма степен това наистина е съвсем начална степен на интерес, но ние имаме предимството да сме първите на пазара." Според него популярността на "Челси" в страната ще бъде засилена от киноиндустрията на Боливуд, защото в момента се подготвя нов филм с главен герой, който е голям фен на сините от Лондон. "Боливуд има огромно влияние в Индия, затова очакваме някакъв ефект", твърди Смит. Редица големи клубове не успяват да стартират печеливш бизнес в Китай, но според него новият сайт на "Челси" ще започне да носи печалба още през първата година.
Стратегията на "Челси" е част от плана на Кениън, представен през 2004 г., който има за цел до 10 години да превърне клуба в най-популярната футболна марка в света. Осъществяването на плана започна с подписването на мултимилионен спонсорски договор с корейския гигант за битова електроника "Самсунг" миналата година. "Но ако искаме да бъдем популярни по света, трябваше да присъстваме в Китай," коментира Кениън. От клуба не разчитат да открият бързо местни таланти като баскетболиста Яо Минг, който направи фурор с преминаването си в отбора от американската НБА "Хюстън рокитс" и според специалисти е изиграл голяма роля за търговския успех на НБА в родната му страна. До момента нито един китайски футболист не е успял да се превърне в звезда в Европа.
Във Висшата лига има общо петима китайци, като само Сун Джихай от "Манчестър сити" успя да се задържи в титулярния състав. Капитанът на националния отбор Женг Жи е последното китайско попълнение в английското първенство, след като наскоро премина под наем от "Шангдонг луненг" в "Чарлтън", но според Кениън в "Челси" още е рано за привличане на китайски футболист. "В Китай има таланти, но качеството на играчите все още не е достатъчно добро, казва изпълнителният директор на клуба. За да може Китай успешно да изнася футболисти, този спорт първо трябва да има успех вътре в страната."
За да помогне за развитието на местните таланти, "Челси" започна сътрудничество с Китайската футболна асоциация и с Азиатската футболна конфедерация, по силата на което китайски играчи ще тренират в Лондон. Очаква се тази седмица да бъдат направени нови крачки в тази насока, като клубът ще организира тренировъчни лагери в Китай, в които ще изпраща свои треньори. Младежкият китайски национален отбор до 23 години е поканен да се подготвя на свръхмодерната база на "Челси" за олимпиадата в Пекин пред 2008 г. Кениън заяви, че китайският пазар е бил приоритет за клуба, откакто собственик през 2003 г. стана руският милиардер Роман Абрамович.
"Когато поехме контрола върху "Челси", изградихме визията, че до 2014 г. ще бъдем най-големият футболен клуб в света, казва Кениън. Това е голяма визия, голямо предизвикателство и е свързана с три неща. Първо, успешен футболен отбор, второ, да присъстваме в Китай, и то по много по-съществен начин от турнета през две години. Третият ни принцип на работа - да работим с надеждни дългосрочни партньори, беше изпълнен с пускането на китайския ни сайт съвместно със "Сина", който безспорно е най-големият китайски портал. Дойдохме в Китай с реалистичната нагласа, че трябва да инвестираш, преди да спечелиш нещо." Въпреки че "Челси" вече има ангажимент да участва в летните турнета на европейски грандове в САЩ, още догодина, когато ще се състоят олимпийските игри в Пекин, може да бъде организирано и турне в Китай.
ХОЛАНДСКИЯТ ШАМПИОН ПСВ "Айндховен" вероятно няма да успее да привлече китайския ляв полузащитник Сун Ксянг, след като китайски медии съобщиха, че от настоящия клуб на играча "Шенхуа" (Шанхай) отказаха да го преотстъпят за шест месеца. ОТ ПСВ предложиха 150 000 евро ($195 500) за 24-годишния футболист с опция за купуването на състезателните му права срещу трансферна сума от 1 млн. евро ($1.3 млн.), но според ръководството на "Шенхуа" офертата е дошла прекалено късно.
"Миналата година дадохме възможност на ПСВ и ако тогава бяха решили да предложат същата сделка, щяхме да позволим на Сун да отиде при тях", коментира главният мениджър на клуба Ву Жихан за "Шанхай дейли". Сун и неговият брат близнак Сун Жи бяха на двуседмични проби в холандския отбор през ноември 2006 г. Двамата може да попаднат в олимпийския отбор на Китай за Пекин 2008.