Вносителите на нови коли отчетоха рекордна година
Вносителите на нови леки, лекотоварни, товарни автомобили, автобуси и мотоциклети отчетоха 45 300 продажби през миналата година, която се оказа най-добрата година от либерализацията на пазара през 1990 г. В сравнение с 2005 г. сделките са с 10 360 повече, което е увеличение от близо една трета. Само през декември са били продадени 7045 нови моторни превозни средства, което вероятно също е рекорд, но такава статистика не се води. Причината са очакванията за поскъпването на базовите модели на най-достъпните марки с около 2000 лв. заради по-високото ниво на оборудване, с което ще се предлагат, след като България е член на ЕС. Това са данните само от компаниите - членки на Съюза на вносителите на автомобили в България (СВАБ), и от дилъра на "Хюндай", като реално продадените моторни превозни средства вероятно са близо 50 000.
В продажбите на нови превозни средства най-голям е делът на леките автомобили, от които са били закупени 42 625 броя срещу 33 434 година по-рано (увеличение 27.5%). От януари до декември включително са продадени 2440 камиона, което е почти удвояване броя на сделките спрямо 2005 г. В края на годината се запазва тенденцията най-търсени да са товарни автомобили от най-тежката гама (18-44 тона), на които се падат 55.3% от пазара. Година по-рано те се търгуваха почти наравно с най-леките камиони (3.5-7.5 тона). Това се обяснява с бума в строителството и нуждата в бранша от нова техника и свързаната с членството на страната в ЕС подмяна на автопарка на международните превозвачи.
В сравнение с 2005 г. през първите единадесет месеца на миналата се забелязва известен спад в сделките с автобуси, които са с 30 по-малко от миналата година (235 срещу 265). Трябва да се има предвид обаче, че тук едни от най-големите играчи на пазара не са членки на СВАБ и не се отчитат в съюза.
По-малко в сравнение с миналата година са и продажбите при моторите (299 срещу 341). Въпреки това всички компании отчитат по-добри постижения от 2005 г. Обяснението е, че тази година липсва крупна сделка като тази с руските мотори "Иж", от които за нуждите на горските стопанства през 2005 г. бяха закупени 200 броя. Ако не се вземат предвид те, през 2006 г. реалният пазар е пораснал повече от два пъти.
Изненади в пазарното присъствие няма, като за пета поредна година вносителят на "Пежо" - "София Франс ауто", остава пазарен лидер с 4628 продажби (10.86% пазарен дял). Преднината пред втория "ТМ ауто" с "Тойота" обаче е едва 1% (424 сделки), докато през 2005 г. "Мото-Пфое" с "Форд" имаше 4.62% по-малко реализации.