Правителството одобри проекта на ГЕРБ за антикорупционен закон

Правителството одобри проекта на ГЕРБ за антикорупционен закон

Правителството одобри проекта на ГЕРБ за антикорупционен закон
Правителството одобри проекта на ГЕРБ за антикорупционен закон и предлага на Народното събрание да го приеме, съобщи правителствената пресслужба. Проект изготви и БСП, който подложи на обществено обсъждане и предстои внасянето му в парламента.
Каква е разликата между двата проекта четете тук.
Иначе подкрепеният от кабинета законопроект урежда мерките за противодействие на корупцията, условията и реда за отнемане в полза на държавата на незаконно придобито имущество, статута и функциите на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество (КОНПИ), както и взаимодействието ѝ с други държавни органи.
По смисъла на законопроекта корупция има, когато в резултат на заемащ висша публична длъжност злоупотребява с власт, нарушава или не изпълнява служебни задължения с цел пряко или косвено извличане на неполагаща се материална или нематериална облага за себе си или за друг.
В проекта е записано, че комисията е единен независим антикорупционен орган, който се състои от петима членове - председател, зам.-председател и трима членове. Техният мандат ще бъде шест години, без право да бъдат избирани повторно. Те ще се избират от Народното събрание, като предложението за председател се прави от депутатите, а за зам.-председател и членове - от избрания председател на комисията.
Антикорупционната комисия се изгражда на основата на КОНПИ, като се предлага в нея да се влеят Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, Центърът за превенция и противодействие на корупцията и организираната престъпност към МС, звеното от Сметната палата, свързано с дейността по отменения Закон за публичност на имуществото на лица, заемащи висши държавни и други длъжности, както и съответната специализирана дирекция на ДАНС за противодействие на корупцията сред лицата, заемащи висши държавни длъжности.
Комисията ще приема и проверява имуществените декларации и такива за несъвместимост на заемащите висши публични длъжности, ще осъществява проверки на имущественото им състояние, ще образува производства за установяване на конфликт на интереси и за отнемане на противозаконно имущество.
При установено несъответствие в размер над 5 хил. лв. комисията ще изпраща материалите на НАП, а при несъответствие над 20 хил. лв. ще образува проверка на цялото имуществено състояние на проверявания.
Ако проверката установи несъответствие от над 150 хил. лв. между имуществото и нетния доход на проверявания, ще се предяви иск пред съда за отнемане на незаконно придобитото имущество. При постановена конфискация 30% от стойността на отнетото имущество ще се предоставя за социални цели.
За магистратите се запазва редът за подаване и проверка на декларациите им от Инспектората към ВСС, като при установено несъответствие между декларирани и установени факти в размер на не по-малко от 20 хил. лв. Инспекторатът ще уведомява комисията, която ще извършва цялостна проверка.
Със законопроекта се разширява и кръгът на хората, задължени да подават декларации. Към досегашните категории се добавят общинските съветници, главните архитекти на общините, управителите и изпълнителните директори на лечебни заведения за болнична помощ, които се финансират от бюджета на НЗОК, определените да администрират и управляват средства от ЕС, членовете на управителните съвети на държавните предприятия по Закона за горите, ръководителите на областните дирекции по безопасност на храните, ДНСК, ДФ "Земеделие" и др. Освен деклариране на имуществото и доходите на съпрузи и ненавършили пълнолетие деца, се въвежда и задължение за деклариране на имуществото и доходите и на този, с когото задълженият е във фактическо съжителство на съпружески начала.
Ако законопроектът бъде приет ще се подава само една декларация за имущество и интереси вместо досегашните две, но пък ще се разшири кръгът на подлежащите на деклариране обстоятелства - чуждо недвижимо имущество и чужди превозни средства на стойност над 10 хил. лв., които деклараторът ползва повече от 3 месеца в рамките на една година, както и обучения, платени със средства на задълженото по закон лице, ако еднократната им стойност надхвърля 1 000 лв. На деклариране подлежат имуществото и интересите както в страната, така и в чужбина.
Проверката на имущественото състояние ще се извършва по единни правила, но ще започва на различни основания в зависимост от това дали става дума за заемащи висши публични длъжности или за обвиняеми.
За обвиняемите се запазват досегашните основания, както и кръгът от престъпления, за които са привлечени към наказателна отговорност. Новите текстове предвиждат инспекторите на комисията да проверяват достоверността на фактите във всяка имуществена декларация и да образуват проверка на имущественото състояние при установено несъответствие в размер на не по-малко от 20 хил. лв. между декларираните факти и получената информация, когато след предоставената възможност за отстраняване на непълноти и грешки продължава да има несъответствие.
Комисията ще може да иска от съда разрешение за използване на СРС-та. Антикорупцуионният орган обаче няма да разполага с техника за прилагане на СРС. Това ще се извършва от оторизираните институции.
Комисията ще може да извършва проверки по сигнали на граждани и да се самосезира по публикации в медиите, когато те са достатъчно конкретни. Недопускането на анонимни сигнали, е гаранция срещу злоупотреби с предвидените в закона процедури, както и за защита на правата на лицата, срещу които те са насочени.
Създадени са и разпоредби за защита от неблагоприятни последици на подалия сигнала, като е въведено задължение за инспекторите в комисията да не разкриват неговата самоличност, да не разгласяват станалите им известни факти и данни, да предлагат конкретни мерки за опазване на самоличността на подалия сигнала, включително предотвратяващи действия, чрез които му се оказва психически или физически натиск.