Вагоните на БДЖ не отговарят на евроизискванията

Вагоните на БДЖ не отговарят на евроизискванията

Само 50 пътнически вагона на БДЖ от 1311 отговарят на критериите за качество в Европейския съюз, съобщи правителствената информационна служба. Правителството одобри доклад за подобряване на състоянието на железниците и НК "Железопътна инфраструктура".
Според доклада около 100% от спалните вагони, 89% от първокласните и 57% от кушет са в лошо състояние. Петдесетте вагона, отговарящи на евроизискванията, са обновени по програма на ЕБВР за оздравяване на БДЖ. Не достигат 91 вагона. През тази година се планира да излязат от експлоатация 200 вагона. В момента се железниците използват 669. Недостигът им е основна причина дружеството да не може да изпълнява поръчките на товародателите. За да намери средства за погасяване на задълженията към доставчиците, двете дружества започват да продават активи. НК "Железопътна инфраструктура" продава 27 имота, от сделките с тях очаква 80 млн. лв. Най-атрактивните от тях са гарите "Пионер" и "Сердика". БДЖ ще предложи на инвеститори 11 имота за 14.3 млн. лв. Сред тях са гара Поморие, за която се очакват 7-8 млн. лв., и терен от 35 дка в кв. "Илиянци". С половината от парите от продажбите държавния превозвач ще погаси задълженията си към НЕК, останалите средства ще отидат за ремонт на вагони. Парите от продажбите на инфраструктурната компания ще бъдат похарчени за увеличаване на скоростта на движението на влаковете и подобряване на състоянието на железниците. По данни на транспортното министерство за миналата година се очаква задълженията на БДЖ и НК "Железопътна инфраструктура" да са около 424 млн. лв., като 126 млн. лв. от тях са на инфраструктурното предприятие, останалите на железниците.
От началото на 2007 г. в железниците вече има три отделни предприятия за товарни превози, пътнически и за локомотивите. В инфраструктурната компания вече работят поделение за управлението на влаковете, електроразпределително дружество, телекомуникационно и за ремонт и поддържане на релсовия път.