Битка с президента - има ли, защо, докога

Провален е Консултативен съвет по национална сигурност при президента - рядко явление. Така започна тази седмица.
С кратко изявление президентът изрази недоверието си, че политическите сили са заинтересувани от ефективна борба с корупцията по високите етажи на властта, каквато беше темата на съвета. Правителствената информационна служба излезе със съобщение, че това не е бойкот, както твърди лидерът на БСП Корнелия Нинова, а резултат от по-рано планирани ангажименти на министри. Даже от "Дондуков" 1 заявиха "пълна подкрепа на усилията на държавния глава да консолидира институционалните действия в борбата с корупцията и ще продължи да участва активно в този процес". В понеделник привечер от "Дондуков" 2 съобщиха, че президентът е наложил вето на Закона за отбраната. И денят приключи.
Не и напрежението между управляващата власт и държавния глава. Независимо от натъртването от страна премиера Борисов в последното му интервю пред БиТиВи, че той има добри отношения с Радев. И въпреки инструкцията му спусната в неделя към ГЕРБ да не споменават президента темата за сблъсък до война между президент и премиер или неговата партия отекваше през цялата седмица. В интервю по БНТ в четвъртък Радев предложи да се разберат с Борисов в мъжки разговор и каза, че оценява усилията на премиера, но той трудно надвиквал съпартийците си.
А че опитът на Борисов да прокара разграничителна линия между своето миротворчество и скандалните обвинения към Радев от парламентарните "беквокали" на своята партия няма да успее, се разбра по-рано.
Президентът заяви ясно на летището, заминавайки за Полша: "Приемам подадената ръка, но не и мир в името на корупционния комфорт". Учудващо беше че политолози и анализатори отминаха това изявление, а то (надявам се) вещае интересни времена. След такова изявление и след провала на консултативния съвет мирът според представата на Бойко Борисов изглежда невъзможен. А играта на доброто ченге (лидерът-премиер) и лошото (неговият заместник Цветанов) вече отегчава.
Ето защо да изоставим най-сетне интерпретациите и да се обърнем към фактите -
Кой започна пръв и защо
На 23 юни (петък) в Брюксел премиерът Борисов се среща /в рамките на Европейския съвет/ с премиера на Швеция Стефан Льовен и информира журналистите, че "следващата сряда или по-следващата започват преговорите за изтребителите "Грипен", класирани на първо място от експертната комисия по време на служебното правителство. А после - за класираните на второ място "Юрофайтър". И още - че преговорите ще бъдат тежки, ще се договаря индустриално сътрудничество в много области, "за да можем да си върнем парите които ще платим за изтребителите".
На 25 юни (неделя) Цветан Цветанов с извънредна пресконференция в късния следобед дава да се разбере, че това което приказва Борисов няма да стане. Цветанов дори намекна за корупционни практики на най-високо ниво в държавата, визирайки президента Радев. И лансира за пръв път идеята за парламентарна комисия, която да разследва класирането на офертите "и ако се установи нещо нередно, ще имаме пример за лоши практики на ниво президент". На 28 юни парламентарната комисия е вече създадена.
С две думи
Цветанов започна пръв, а защо - няма един отговор
Ако геополитическият фактор е решаващият за избора на изтребител (по силата на който трябва да купим американски F-16 или пък някой е поел такъв ангажимент) възниква въпрос, който не е тема на този анализ, но пътем не мога да скрия удивлението си: как така министър-председателят Борисов не е бил запознат с това и тръгва на преговори с шведския си колега, а партийният му заместник Цветанов е не само запознат, но и коригира главата на правителството и излиза, че Цветанов отговаря за геополитическия фактор ?!
И понеже оттогава - повече от три месеца - ефирът се пренасити до оглушаване от твърдения за нарушенията на експертната комисия (официално именувана Борд за управление на проекта -БУП), която класирала офертите по време на служебното правителство на Радев, отделих дни да се ровя в два документа: Решението на парламента от 2 юни 2016 година с изискванията за покупката на изтребители; и в доклада на временната парламентарна комисия, огласен преди седмица. И - с тежки главоблъсканици на лаик - да изплувам сред морето от числа и технологични подробности, ето какво открих:
В решението на парламента се казва, на стр. 25, точка 5.2: "Предвижда се плащането да се осъществи като комбинация от авансово плащане и плащане след доставка за период от 6 години, с примерно разпределение на плащанията, както следва" (следва посочване за коя година колко пари да се платят).
А в доклада на временната парламентарна комисия ето каква е интерпретацията: "Обяснението дадено по време на заседанието на 14.09.2017 г. от председателя на Борда за управление на проекта (ген. Цанко Стойков, командващ ВВС, който смени ген. Румен Радев след кандидатирането му за президент - бел. ред.), че това (за разсроченото плащане - бел. ред.) е записано като изискване, не издържа на проверка - в т. 5.2 е записано, че схемата за плащане е примерна."
Може да се спори какво е значението на думата "схема", за да разберем кое е вложил неправомерно БУП като задължително и с това е променил критерия за класирането на офертите и е дисквалифицирал F-16. Едно обаче според моя прочит е видно: че разсроченото плащане е заложено като условие в решението на парламента, а разпределението на сумите по години е примерно (схемата?)
Не може обаче да се спори за друго: че в доклада на депутатската комисия има черно на бяло откровена неистина, и това е установено в анализ на в. "Капитал" на 29 септември 2017 г. Още през февруари, по време на управлението на служебното правителство, на България е направена нова оферта от САЩ, която се вмества в утвърдената финансова рамка. Председателят на проектния борд ген. Стойков е потвърдил наличието на подобна оферта пред депутатите на същото заседание на 14 септември, но новото американско предложение не било разгледано, защото - казва той - в него не е включено въоръжението на самолетите.
А в доклада на парламентарната комисия ето как е оценено твърдението на шефа на БУП: "Това обяснение (на ген. Цанко Стойков - бел. ред.) буди недоумение, като се има предвид, че и офертите на другите кандидати са без въоръжение".
Не е вярно - всички оферти са с въоръжение
защото такова е решението на парламента от 2016 г. Там, в точка 3.1.2. от решението на миналото Народно събрание пише: "За решаване на задачи с новия тип боен самолет е задължително придобиването на нови типове ракетно, бомбово и артилерийско въоръжение, осигуряващи въздействие във всякакви МТУ, денем и нощем".
Затова и в искането за оферти до Италия, Швеция, Португалия и САЩ изрично е било записано, че цените са за машини с въоръжение. Това твърди и представителката на шведския производител СААБ, и главният секретар на президента полк. Димитър Стоянов. Самото искане /RFP - Request for Proposal/ е засекретено, а настоящото правителство отказва да го разсекрети поне в тази част, за да се докаже безапелационно кой /не/ казва истината.
Нагазих в тази конкретика, за да не бъда голословна, че временната парламентарна комисия за изтребителите, инициирана от Цветанов, и нейните говорители и интепретатори от ГЕРБ употребиха комисията и за да бъде атакуван президентът (той не е оглавявал проектния борд по време на класирането на офертите).
Защо беше нужна офанзивата срещу Радев
като класирането на експертния борд изобщо не е задължително за правителството, което е в пълното си право да предложи на парламента друго решение, да купи каквито си ще самолети, с въоръжение или без, стари или нови, или изобщо да не купи, игнорирайки мнението на някакви генерали, летци и други шапкари?
Затова въпросът е: защо тръгна и докъде ще стигне този сблъсък
Радев засега демонстрира намерения за борба с властовата корупция, но е с оскъдна компетентност по въпроси извън авиацията (това не е обидно, нали има съветници - темата за тях е отделна). Те би трябвало да му обяснят, че не може да бъде създаден антикорупционен орган с ефективно разследващи функции без да се изгради паралелен механизъм за тази цел, отделен от Прокуратурата на Република България, която е единствената овластена от Конституцията да ръководи разследването. Това го знае и Корнелия Нинова, но и тя, и президентът не обелват и дума по този проблем, за да не предизвикат главния прокурор.
Радев би трябвало вече да е разбрал, че не друго, а търговията с влияние от най-високите нива именно на преплетената прокурорска и партийно-политическа власт диктува реформите във всички сфери и президентът не може да промени нищо, колкото и консултативни съвети по националната сигурност да проведе - небойкотирани, непровалени и привидно успешни.
Но президентът разбърка картите на статуквото извън авиацията
и дори да я нямаше епопеята с изтребителите, той пак щеше да стане черната овца на пейзажа, след като наложи вето на избора на председател на Върховния административен съд.
Това вето е безпрецедентно и е странно, че политолозите пак не обърнаха внимание. Петър Стоянов навремето върна избора на Бойко Рашков за главен прокурор въпреки перфектната процедура, защото друг (Никола Филчев) беше фаворитът на неговата управляваща политическа сила СДС. Президентът Плевнелиев подписа указа за избора на Сотир Цацаров въпреки опорочената процедура, защото той беше изборът на управляващата политическа сила ГЕРБ. Сега президентът Радев налага вето на избора на председател на ВАС сред коренно различни обстоятелства: връща избор, очевидно договорен и одобрен от управляващото статукво.
Този акт на Радев, забележете, явно няма подкрепата дори на опозиционната БСП, която го е издигнала за президент и дори не е коментирала ветото.
Но връщам се на въпроса защо и какво предстои. Ами не е изключено отговорът да е много прост: не е позволено друг да има инициатива за каквото и да било извън управляващите, особено пък ако размътва блатото; от небето ли пада този президент, та не знае кой управлява и кой може да се харесва на народа. За целта ще бъде променена тактиката - президентът вече няма да бъде сравняван със севернокорейския диктатор, няма да бъде нападан с намеци за корупционно потупване по рамото от шведите за грипените...
А само ще бъде игнориран и изолиран, както стана в понеделник на КСНС - поводи ще се намерят
А паралелно - в ефира ще бъде оценяван с политологично-претенциозни интерпретации, че е напуснал ролята на балансьор и е станал крило, че нарушава хармонията на институциите точно по време на европредседателството, а това е недопустимо, нали...
А как нарушава хармонията? Ами като говори. Той тъй или иначе друго не може да прави, но и това му е много. А в официалните съобщения и изявления на Борисов и Цветанов ще се проповядва мир и "пълна подкрепа на усилията на президента за борба с корупцията".
Прогнозирам обаче, че на фона на изложената горе фактология около изтребителите -
вече президентът е този, който решава дали ще приеме такъв мир
Битката между управляващата политическа партия и Радев ще продължи, макар и променена тактически, докато бъде отказан да се перчи с инициативи или да става втори път президент. Нали ДАНС била влязла в президентството, припомням, че това беше сензационно оповестено от парламентарната трибуна. В интервюто за БНТ в четвъртък Радев каза, че не са извършени никакви нарушения от неговия екип по достъпа до класифицирани документи. И добави, че се надява проверката на ДАНС да установи истината, с което дефакто потвърди, че ДАНС действително го проверява. Но не е ясно какво може да установят службите.
Ако Радев не се опитоми сам и продължи да нарушава комфорта на Борисов и дизайна на статуквото.