Овцата, змията, кучката и тяхното прасе

12 октомври – 5 ноември 2017 г., Галерия Credo Bonum

Статията не е част от редакционното съдържание на “Дневник”

автор: Албена Баева

автор: Албена Баева

Галерия Credo Bonum ще представи изложбата на Албена Баева "Овцата, змията, кучката и тяхното прасе". В нея художничката изследва със средствата на визуалните изкуства, образа на жената пречупен през езика на онлайн пространството.


Затворени в балони, изградени от сходни възгледи и сродни тези, изолирани от думите на инакомислещите, говорещите в интернет наблюдават света през изкривеното отражение на стените си. По тези стени най-често повтаряното мнение се превръща в реалност без нужда от доказателство за обективна истина, а изкрещяната обида става нова норма на общуване.


В основата на произведенията стои ежедневният банален сексизъм. Неговият речник често употребява названия на животни като например мацка, крава или свиня, за да отхвърли, подцени или обиди жени. В скулпторите на Баева тези думи оживяват под формата на нови хибридни същества, на хтонични богове и чудовища, изпълзели от зората на съществуването, за да ни помогнат да се справим с проблемите на нашето време - визуален превод на тезите на американската авторка Дона Харуей. За създаване на тези митологични същества Баева използва триизмерни модели от онлайн колекции с отворен код като Thingiverse и Sketchfab, които впоследствие комбинира наново и възпроизвежда чрез 3д принтиране.


Хибридните божества са изправени пред интерактивната инсталация "Сивилите" - многоглав пророк, който канализира сексистки коментари, намерени в интернет под статии за правата на жените. Инсталацията въвлича посетителя в диалог по типичния за Албена Баева начин - принцип на работа познат ни от изложби като "Само двама" (2015, посветена на Димитър Воев), "Археологии" (2014, самостоятелна изложба в галерия "Васка Емануилова") и "Последният Бенджамин" (2014, номинирана за награда "База"). Митология от изложбата "Овцата, змията, кучката и тяхното прасе" навлиза в нашата действителност в серия от колажи с добавена реалност, които коментират актуални обществени проблеми в Белград, София, Лозенец и Финикс.


Албена Баева работи в сферата на интерактивния дизайн, експерименталното видeо, пърформанса и театъра. Завършила е две магистратури по реставрация и дигитални изкуства в НХА, София, където специализира технология на изкуството от 12ти до 21ви век, и е носител на международната нагарадата за съвременно изкуство Essl и на VIG Special Invitation. Баева е основател на платформата за интердисциплинарни пърформанси Runabout project и на студио за интерактивен дизайн "Реактив".


Участва в артистични резиденции в Холандия, Гърция и САЩ. Нейни работи са показвани в музеите за съвременно изкуство Essl (Австрия, 2011), ЕММА (Финландия, 2013) и Музей за съвременно изкуство Войводина (Сърбия, 2015). Само през последната година работата й е показвана в България, Германия, Литва, САЩ, Сърбия, Украйна и Чехия.


Изложбата "Овцата, змията, кучката и тяхното прасе" е тематично продължение на работите, показани от Баева в ASU Art Museum Project Space (Финикс, 2016) и в Novilla (Берлин, 2017). Осъществява се с подкрепата на награда "Гауденц Б. Руф", галерия Credo Bonum, CEC Artslink, ASU Art museum и студио Art.E.

Повече

Изложби

Loading…
Loading the web debug toolbar…
Attempt #