Знаете ли за Fair Trade

От 19 септември, всеки вторник Дневник и Gorichka.bg ви показват лесните начини да спасим планетата
От фестивала на независимото кино "Сънданс" често изскачат филми, които въпреки ниския си бюджет успяват да изправят на нокти правилните хора. Преди една година това направи документалният Black Gold. Черното злато от заглавието е кафето - "валутата" на Етиопия. В продължение на две години двама млади английски режисьори снимат филма на собствени разноски. Започват с два въпроса. Защо, след като в страна като Съединените щати една чаша кафе струва три долара, производителите в Етиопия получават три цента? И защо, докато шепата мултинационални компании, които държат световната кафе индустрия, процъфтяват, двайсет и кусур години след Live Aid Етиопия продължава да гладува?
Въпросите не са нови, просто са позабравени. Хубаво е, че от време на време се намира някой, който да ни ги припомни - Боб Гелдоф с филма "Черно злато". Макар и слабо позната в България, системата на справедлива търговия Fair Trade не е нито нова, нито е забравена. Тя демонстрира, че е възможен различен, етичен модел на работа в третия свят. Този модел гарантира справедливо заплащане и добри условия на живот на производителите. Той е диалог между равностойни партньори - справедливи търговци и силни производители.
Зад съвременното движение Fair Trade стоят не други, а либералните холандци. Първата Fair Trade кампания е от края на шейсетте години, когато в Холандия започват да продават захарна тръстика на "справедливи" цени - за да дадат на производителите от третия свят "място под слънцето на благополучието", както гласи лозунг от онова време. Движението бързо отваря очите за това какво точно се случва в развиващите се страни, откъдето си пълнят кошниците повечето европейци, и към днешна дата системата на справедлива търговия обхваща повече от един милион работници в 50 страни.
Както много неща днес и Fair Trade се познава по етикета. Движението има високи изисквания и сложна система за сертификация, която гарантира, че са спазени принципите на справедливата търговия. На етикета на продукта често е описана историята на общността, която го е произвела. Споменато е и за какво се използват приходите от търговията - училища, болници, сиропиталища, нов бизнес.
Днес Fair Trade можем да изберем и в България - засега само в супермаркетите "Елемаг" и в магазина на "Тен Сенсис" в София. "Тен Сенсис" - единствената българска компания, която се сертифицира към Международната асоциация за справедлива търговия, се опитва да разчупи статуквото и с конференция на търговците в София днес. Символът на търговската марка "Тен Сенсис" е събрани ръце. Тези ръце изобразяват социалната подкрепа, която оказваме на по-слабия от нас, и символизират идеята за корпоративна отговорност.
Година след излизането на Black Gold кафе скандалът, който филмът отпуши, се вихри с пълна сила. В края на миналата седмица под огромен натиск от страна на потребителите в Съединените щати и Европа кафе веригата "Старбъкс" съобщи, че освен че предлага повече Fair Trade продукти в заведенията си, за една година е повишила изкупната цена на кафето в Етиопия с 11%. Благодарение на един филм скоро годишният оборот на "Старбъкс" няма да бъде три четвърти от брутния вътрешен продукт на Етиопия. Подкрепяйки системата на справедлива търговия, ние, потребителите, напомняме на търговците за нуждата от социална ангажираност... без на нас да ни напомнят.