Волфганг ЦИБАРТ: Преструктурирането създава допълнителна стойност

Волфганг Цибарт е начело на германския технологичен концерн "Инфиниън" (Infineon) от две години. За разлика от предшественика си Улрих Шумахер 56-годишният Цибарт се слави с имиджа на сериозен и порядъчен мениджър. От 2000 г. "Инфиниън", някогашното звено за чипове на "Сименс" (Siemens), се търгува като самостоятелно дружество на борсата. За последните 5 години обаче историята му е изпълнена със скандали, загуби и ядосани акционери.
Господин Цибарт, през последните 5 години "Инфиниън" натрупа 2.5 млрд. евро загуби. Може ли компанията все още да се спаси?
- Със сигурност. В края на годината ще приключим преструктурирането на компанията. Нашата краткосрочна цел е маржът да достигне поне 10 %.
Ако се придържате към графика, ще ви трябват 3 години. Защо при "Инфиниън" е нужно толкова много време, отколкото при всички други конкуренти, за да излезете на печалба?
- Трябва да направите разграничение между мерките в портфолиото и тези за оздравяване. До действия в портфолиото се прибягва, когато няма дългосрочни изгледи за успех. Както и други компании, ние също се разделихме с някои непечеливши звена. Там веднага ще видите резултата. При преструктурирането обаче трябва да се преодолеят причините за дадено погрешно развитие. Вътрешните проблеми могат сравнително бързо да се решат. Външни причини, като например загубването на един от най-важните ни клиенти в мобилните комуникации, не можем за съжаление да контролираме сами. Тук обаче виждаме голям потенциал. Затова и предприемаме оздравяване, за което не се нуждаем от нито повече, нито по-малко време, отколкото нашите конкуренти.
Силен разрез не би ли бил по-доброто решение?
- Не. През последната финансова година върнахме в зоната на печалба направления с продажби от 700 млн. евро. Ако просто ги бяхме отписали, този оборот сега щеше да е изгубен. Във всеки случай аз съм убеден, че нищо не увеличава толкова стойността, колкото една оздравителна програма. Но капиталовият пазар не го приема непременно с похвали. С добро око там по-скоро се гледа на мерките в портфолиото, които имат краткосрочен ефект.
Под чертата "Инфиниън" все още отчита висок дефицит. Колко дълго още ще го вижда надзорният ви съвет?
- Трябва да попитате самия надзорен съвет. Но аз знам, че надзорниците подкрепят нашата стратегия за дългосрочно създаване на стойност.
Извънредните задължения редовно унищожават печалбата ви. Глобите заради монополни договорки или последно - фалитът на "БенКю" (BenQ), струват на "Инфиниън" милиони. Кое върви накриво?
- Щяхме да напреднем със санирането, ако нашият най-важен клиент в мобилните комуникации - "БенКю мобайл", не беше фалирал. Този бизнес се оказа изключително неизгоден и ние не можехме да му въздействаме. Преди две години все още постигахме маржове в двуцифрен размер. Сега ще трябва да мине още една години, преди да достигнем нулевия праг в това звено.
Положителните числа сами по себе си не са достатъчни, за да стои "Инфиниън" здраво на крака. Трябва да се погрижите и за ръст на курса на акциите. Как смятате да го осъществите?
- Имаме ясна цел. Искаме годишно да растем с 10 на сто и нашите печалби да възлизат минимум на 10%. И ние имаме най-добрите предпоставки - в много области, в които работим, разполагаме с изключителен потенциал за растеж. Концентрираме компанията върху три основни предизвикателства в днешния свят: енергийната ефективност, мобилността и сигурността. И тук искаме да увеличим силата си. Един пример са полупроводниците за захранването на електрическите уреди. Предлагаме продукти, които спестяват много енергия. Въпросът става все по-важен, тъй като клиентите обръщат внимание на производствените си разходи.
В Малайзия построихте най-новия си завод за елементи за полупроводници. Същевременно затваряте фабриката си в Мюнхен. Германия изчерпа ли се като производствен терен?
- Не, не може да се каже така. Решението за дадено производствено място зависи по принцип от три критерия - къде е водещият пазар за продуктите, къде е нужното ноу-хау и какви са разходите. Водещите пазари за автомобилния бранш, една от най-важните ни клиентски групи, и индустриалната автоматизация са в Германия и Европа. Затова ние имаме както изследователски, така и производствени обекти в Германия и Европа, в Дрезден, Регенсбург и Вилах. Клиентите искат да видят откъде идват продуктите им.
Твърде скъпа ли е Германия за производство на чипове?
- Зависи от продукта. Вземете споменатите преди малко полупроводници. Делът на разходите за труд при тях възлиза на почти 30%. Затова ние отворихме и новата фабрика в Малайзия, където заплатите са много по-ниски, отколкото тук. Но в Германия можете да произвеждате други продукти, при които разходите за труд са по-ниски.
Какво трябва да се случи, за да инвестирате в нови заводи в Германия вместо в Азия?
- Трябва да възникнат нови водещи пазари. Пример може да бъде енергийната ефективност - от Германия произхождат много новаторски продукти в тази сфера. За съжаление това не се осъзнава и не се подкрепя подобаващо в страната. И Китай заплашва да ни отнеме водещото място. Или вземете за пример техниката за управление на транспорта. Чрез инвестиции в инфраструктурата държавата може да постави основите за бъдещ износ.
Кои са най-големите пречки пред успешното израстване на една германска компания?
- Германия има много преимущества. Помислете за наличната инфраструктура и добре образованите хора. Но повече гъвкавост във всеки случай може да се желае.
Миналото лято "Инфиниън" пусна на борсата дъщерната си компания за чипове "Квимонда" (Quimonda). Ядосва ли ви междувременно раздялата с част от фирмата? Все пак "Квимонда" в момента печели брилянтно, докато "Инфиниън" губи?
- Не, стратегически беше добър ход. Убеден съм, че бизнесът със самостоятелен характер трябва да се води самостоятелно. По-рано управата на нашето производствено направление винаги трябваше да търси синергията между различните области. А управата на пласмента трябваше да предлага огромна палитра от различни продукти. Сега двете фирми имат ясна насоченост и това се изплаща.
Продължавате да държите 86% от акциите на "Квимонда". Кога ще ги продадете?
- Зависи от много фактори. Но ние не планираме да държим дела дълго време.
"Фрискейл" (Freescale) и Ен Екс Пи (NXP) вече са в ръцете на финансови инвеститори. Колко голяма е опасността "Инфиниън" също да бъде придобита?
- Финансовата сила на инвеститорите в момента действително е голяма. Не мисля обаче, че ние сме кандидат. Една компания е актрактивна за финансовите инвеститори тогава, когато след кризата отново може да достигне по-висока стойност. С отделянето на "Квимонда" ние сами се заехме с трансформацията на нашата компания.
Сливане с конкурент би ли било от интерес за компанията?
- За разлика от по-рано днес вече не става дума за абсолютната големина на един производител на полупроводници. Много по-важно е относителната позиция в отделните сегментови групи, в които сме активни. Затова голямо сливане не води непременно до високи цели.
Анализаторите предричат едва 8% растеж на бранша за последната година. Свършва ли въздухът на индустрията за чипове?
- Браншът като цяло се настройва за растеж между 5 и 10 на сто в следващите години, отдавна вече не е както преди, когато стигахме и 20%. Но не трябва да забравяме, че след високите нива на ръст в миналото най-често последваше тежък срив. Сега възходящата тенденция е съществено по-стабилна. Толкова силни пробиви както по-рано вероятно повече няма да има, защото мениджърите днес са по-внимателни и инвестират с повече визия. Затова аз очаквам около 8 на сто ръст и за 2007 г.
"Инфиниън" в последно време попадна в светлината на прожекторите във връзка с корупционна афера, датираща от времената на вашия предшественик. Освен това станаха явни и монополни договорки в Америка. Страхувате ли се от повторение на подобни криминални действия?
- Ние напълно преработихме нашите вътрешни антикорупционни правила. Всеки служител трябва да подпише предписанията. Освен това има отделен служител, който наблюдава правилата и докладва пряко на мен. Във връзка с негативния ни опит ние реагирахме рано.
Корупцията изглежда широко разпространена. Много от големите германски концерни изпитват проблеми с нея. Има ли нужда от черни каси, за да се получават поръчки?
- Със сигурност не. Клиентите и служителите могат да очакват, че правилата ще се спазват.