Строители искат предимство в търгове за големите проекти

Строители искат предимство в търгове за големите проекти

Българските строителни компании да се ползват с предимство при участие в търговете за големите инфраструктурни проекти, финансирани по оперативна програма "Транспорт" на Европейския съюз до 2013 г. Това поискаха от транспортния министър Петър Мутафчиев председателите на Българската строителна камара Симеон Пешов и на браншова камара "Пътища" Румен Йовчев. До края на февруари се очаква правителството да одобри проектите по програмата, като до края на януари транспортното министерство ще получи забележките на Европейската комисия. Очакванията са, че комисията ще поиска по-детайлна обосновка на проектите, които са част от трансевропейската мрежа. Програмата е за 2.3 млрд. евро, като най-важните проекти са за подобряване на навигацията по Дунав, разширението на софийското метро, изграждането на интермодалнен терминал край София, модернизацията на жп линиите Видин - София, София - Драгоман и София - Пловдив. Зам. транспортният министър Весела Господинова отбеляза, че не бива да има забавяне в усвояване на средствата и реализацията на проектите.
Българските фирми могат сами да изпълняват всички проекти без строителството на втори Дунав мост. В Гърция, Словения и Словакия само 8-10% от строителството се изпълнява от чужди фирми, каза шефът на "Главболгарстрой" Симеон Пешов. По думите му нашите компании са били дискриминирани. Строителната камара смята, че трябва да има стимули за добра работа и да бъдат променени изискванията. В тръжните процедури да не се класират компаниите по най-ниската цена, поиска шефът на "Мосстрой" Румен Йовчев. Компанията строи пътя към терминала на летище София и зимовника в Русе, но и двата проекта се забавят. Според Йовчев причините са отчуждителните процедури и наводненията през миналата година. Затова строителите предлагат да се определят минимални индикативни цени за обектите, които да не позволяват чуждите фирми да ги печелят чрез дъмпинг. Чуждите компании да могат да участват в търговете, ако имат наети по договор работници и са плащали данъци и осигуровки в България шест месеца, предлага Българската стопанска камара. Ако все пак чуждестранна компания спечели, държавата да й посочва българските подизпълнители, поискаха още Пешов и Йовчев. Транспортният министър им отговори, че могат да създадат консорциуми и там, където не могат да участват, да потърсят чуждестранен партньор. Разговорите по промяната на критерии ще продължат през следващата седмица на ниво зам.-министри на транспорта и регионалното развитие. Мутафчиев ги призова да си изпратят предложенията писмено, но не се ангажира с конкретна позиция.