Любовта като бисквитка

Любовта като бисквитка

- Мамо, купи ми това бонбонче!
- Ама това не е бонбонче бе, Лили, това е хапченце за болните хора
- Не е хапченце, бонбонче е, бонбонче е, тръшка се малко момиченце насред аптеката и сочи към опаковката ефизол. И как да повярва, че тези бонбонки, които майката усмихнато предлага на сина си в телевизионната реклама като невероятно лакомство и дори сама не успява да се сдържи да опита, са всъщност хапчета.
Оказва се, че и други лекарства могат да създадат празнично и ведро настроение. Още по-голяма радост и оживление предизвикват например мазилата за ставни болки - дядо, татко, батко пъргаво припкат из дома и с весели усмивки носят разни тежки предмети, след като са ползвали вълшебния крем. Това е разковничето на активния живот - мазане до дупка.  
Доказано е, че рекламните спотове заковават вниманието на децата от  2 докъм 10 години, те безкритично "попиват" рекламните слогани и приемат буквално рекламните "съвети". По света има тенденция за изчистване на рекламата от послания, които дават лош пример за начин на живот или подкопават ценностите. В Норвегия например е забранено рекламирането на сладкиши, на бонбони и на нездравословни продукти , както и на всякакви продукти за деца, тъй като желанията им все още са неуправляеми и неосъзнати. И без да сте се задълбочавали в изследвания за въздействието на рекламата, сигурно знаете от личен опит как тя може да предизвика промяна в дневното меню на детето ви. Затова едва ли е изненада, че върху лицето му се появява  нацупен емотикон при вида на бабиния кекс и усмихнат при звука от разчупване на шоколад "Своге". И едва ли някога ще успеете да накарате детето си да приеме морковите и ряпата като лакомство не само защото вкусът им отстъпва на този на желираните бонбонки (с поне десет Е-та вътре),  но и защото от екрана им се внушава, че децата стават големи и силни само ако ядат например онези кафяви топченца от "Нестле". Тогава порастват с няколко сантиметра за минути.
Но да оставим настрана храната и мечтите на родителите за реклама на ряпата. Детето расте със или без "Нестле" и скоро започва да търси смисъла на думичката любов. А тя се оказва че е: вкус на бисквита, крем за бръснене, сирене крема... Нещо повече, тя дори не е толкова привлекателна, колкото едно десертно блокче, внушава онзи рекламен сюжет, в който Той изхвърля приятелката си от лодката само за да схруска нейната вафличка.
Сладкишите са и един вид виагра  - помните ли онази реклама, в която Надя от "Елит" първо трябва да си отхапе бисквитка, за да я обземе любовно желание. А в друга Тя се връща от вратата, за да го целуне отново и отново не от любов, привързаност и други нежни чувства, а защото по устните му е останало малко от невероятното сирене крема от закуската. Друг продукт, който може да осигури върховни мигове на интимно преживяване, е например Trisa. Вижте една от последните печатни реклами на марката, в която главни герои са Той, Тя и Trisa, като свързващото звено между двамата е именно пастата, с която нежно и продължително си търкат взаимно зъбите. Въобще интимното щастие е функция от ползването на определени продукти, става ясно от рекламата. С това вдъхновение няма защо бъдещите жени и мъже да се чудят защо "някои удоволствия продължават по-дълго", както "Нескафе" загатва за кафето, сравнявайки го със секса. Сексът носи кратко и преходно удовлетворение, а истинското, непреходното, дългото емоционално преживяване е с "Нескафе", внушава рекламата. Всъщност сексът и любовта далеч не са някаква тръпка в живота на една съвременна жена, казват рекламните спотове. Най-важното за нея е прането да е бяло до блясък, без никакви петна, обилно ароматизирано. Това е и най-важната тема за обсъждане между приятелки и роднини - прахът за пране или поне действието на "Активия" и качеството на боите за коса. Ако често сте пред малкия екран, сигурно вече се чудите как въобще днешната жена има време за нещо друго, освен да тества и да обсъжда съвременните прахове, омекотители, средства за почистване и дамски превръзки (важна предпоставка за свободата на личността, както показва един рекламен клип).
И като си говорим за любов и емоции, познайте къде емоциите са в най-концентриран вид, кой прави купона и кой поддържа настроението? Различните марки бира и други алкохолни напитки, отговарят рекламните клипове. Днес това е душата на всяка компания. Къде е например "емоцията на вечерта" - ами в бирата "Голд", разбира се, къде другаде. А кой "запазва спомените" от вечерта - водка "Флирт", въпреки че по сигурни сведения тя по-скоро ги изтрива.
Извън сферата на нощите и страстите във всекидневието какво логично правят всички в свободното си време - говорят по мобилните си телефони - в ресторанта, на среща, в кухнята, всички се скъсват да говорят и не правят нищо друго, внушава "Вивател". Това е най-нормалният и смислен начин да си прекарваш времето. А що се отнася до взаимоотношенията с останалите членове на обществото, те са ясни като бял ден - всички, които не могат да получат услугата на "Мтел лууп" са от другия отбор. Те са стари, дебели и грозни, а ние сме готините. Старите ни нападат, защото адски ни завиждат, това е. Ако междувременно някой бъде прегазен от багер, няма нищо, това си е в реда на нещата, един вид ежедневие, внушава "Спрайт". А ако все пак си по-миролюбива натура и  искаш някаква близост, задължително трябва да имаш подръка кафе Jacobs - "чаромат, който сближава".  Забрави всякакви стари номера от типа на "Имаш ли огънче".
Рекламите дават мъдри съвети във всички сфери на живота - те могат да научат подрастващите - и не само тях - как да планират личните си финанси. Например какъв е "най-разумният начин да похарчите 12.70 на ден" - ами да си купите Seat Cordova на лизинг, разбира се. А един от най-реалистичните начини да забогатееш без никакви усилия е да теглиш кредит - просто отиваш в банката и там едни добри хора ти дават едни пари. Влизат ти в положението.
Има и още важни уроци за живота. Например кое е най-важното за едно семейство преди заминаване - да си прегледа зъбите, ако може, на летището, точно там е най-подходящото място за това, казва друга реклама. Няма смисъл да влагате усилия в здравословния начин на живот - красотата е лесно постижима, просто спазвайте съветите за красота и здраве, като например "пребройте до 3" - и ето на, свежа кожа с Garnier. Иначе "свежото в теб" е Florina, констатира рекламен спот по телевизията. Да не ти минава през ум, че можеш по друг някакъв начин да впечатлиш околните. 
И в крайна сметка "какво му трябва на човек" - една "Загорка", нищо повече.

Речник
Копирайтър и креативен директор 
Хората зад рекламите се наричат копирайтъри и работят в творческите отдели на рекламните агенции. Копирайтърите измислят рекламните текстове. В това число попадат не само слогани, но и рутинни текстове в дипляни и  брошури. За създаването на една реклама копирайтърът работи съвместно с дизайнер, който пък отговаря за цялостната визия на продукта.
Тази професия не съответства на конкретна университетска специалност и талантливите хора се ценят много. След като натрупа необходимия опит и познания, копирайтърът може да се придвижи нагоре по йерархичната стълбица до позицията на творчески (creative) директор. Човекът на този пост ръководи творческия отдел в рекламната агенция. Той има последната дума дали дадена идея за реклама е подходяща да бъде реализирана. Криейтив директорът създава концепции, събира идеите на екипа преди окончателното измисляне на дадена реклама и защитава проекта пред клиента.

Радослав Бимбалов, творчески директор на "Лоу Суинг комюникейшънс":
"В рекламата има писани и неписани правила. Писаните касаят популяризирането на алкохол, цигари, лекарства, а неписаните изискват в рекламите да не се обещава много повече от това, което продуктът действително може да предложи на потребителите. Вярно е, че продуктите носят и допълнителни ползи освен основната и те трябва да бъдат казвани, но не и преекспонирани. Рекламата се движи по тънка греда между позволено и прекалено. Вярно е, че децата приемат рекламата по-чистосърдечно, но не бива да се забравя, че в крайна сметка родителят е този, който взема решението за покупка."
Велина Мавродинова, творчески директор на "Студио Ентусиазъм":
"От доста години вече рекламите предлагат по-скоро стил на живот, а не се фокусират толкова върху конкретния продукт. Разликата между хубавата и лошата реклама е, че хубавата действително носи идея, която дава заряд и вдъхновение, а лошата просто експлоатира клише."
Станислава Ивкова, творчески директор на "Крес":
"Трябва особено да се внимава за етиката при създаване на реклами за деца, дори подкрепям правилото, което съществува в някои европейски страни, да се спре рекламата, насочена към деца. Когато става въпрос за възрастни обаче, достатъчно е рекламата да не дава лъжливи твърдения. Ако човек на 30 години няма добре изградена ценностна система, вината не е на никоя рекламна агенция."