Продажбите на кросоувъри в Европа в последните шест години са скочили със 700% и през 2016-та са стигнали, за да достигнат 1.3 млн. броя. Това беше подчертано при лансирането на втори модел на "Сеат" в сегмента, кръстен "Арона".
Продажбите на кросоувъри в Европа в последните шест години са скочили със 700% и през 2016-та са стигнали, за да достигнат 1.3 млн. броя. Това беше подчертано при лансирането на втори модел на "Сеат" в сегмента, кръстен "Арона". По-малкото братче на "Атека" се позиционира между "Ибиса" и "Леон", като със своите 4.14 метра е с 10 сантиметра по-дълга от първия модел и с точно толкова по-къса от втория. Моделът впечатлява с модерен дизайн и типичното излъчване на кросоувър – големи колела, сериозен просвет (19 см), защитни елементи по калниците и отдолу, както отпред, така и отзад. Автомобилът има особен чар, когато е издържан в два цвята. Възможностите за персонализация включват 69 различни цветови комбинации. Салонът също дава възможност на купувачите да изразят себе си, като изберат цветът на лайстните във вратите и на арматурното табло, вложката на волана и конзолата около скоростния лост. Ергономията на кокпита е на ниво, като все още от "Сеат" продължават да държат на запазването на физическите бутини най-често правените настройки. Така например на 8-инчовия реагиращ на допир екран на мултимедията, остават класическите "врътки" за усилване и намаляване на звука, както и за промяна на мащаба на картината на навигацията, нещо което липсва при "Фолксваген" и "Шкода", да речем. Класически, добре подредени и разбираеми остават и бутоните да управление на вентилацията. В същото време автомобилът предлага пълна интеграция на смартфон и възможност за безжичното му зареждане, като подложката за това е точно под двата USB входа. Поне за мен не липсваха и разочарования - липсата на закачалки и дръжки над вратите. Критики вероятно ще има и заради използваните твърди пластмаси по таблото и вратите, но това е често срещано при колите от сегмента, за които цената стават все по-важен фактор.
Факт е обаче, че материалите изглеждат добре, особено когато са използвани контрастни шевове и тапицерия от алкантара. Изключително удобни са предните седалки, независимо дали са по-спортните от версията FR или стандартните в другите нива.Сред екстрите в "Арона" присъстват безключов достъп, атрактивно цветно осветление на салона и двузонов климатик. Озчуваването може да е от американската компания Beats audio. Мястото на втория ред седалки е достатъчно, особено ако пасажерите отпред са средни на ръст. Приятно изненадва огромното пространство над главите и на двата реда седалки. Багажникът е с минимален обем 400 литра, а на дъното има място и за компактна резервна гума. С едно движение облегалката на задната седалки може да се сгъне в съотношение две към едно, което позволява трикратно увеличаване на мястото за товар. Към момента автомобилът е на пазара с три бензинови мотора с мощности 95, 115 и 150 конски сили и два дизела – 95 и 115 коня. Първо тествах най-приятният за каране мотор – новият 1.5 литров бензин със 150 конски сили, комбиниран с механична трансмисия. Тази комбинация събужда състезателят във водача, още повече, че колата има и спортен режим на шофиране (освен екологичният, нормалният и индивидуалният), при активирането на който воланът става по-тежък и директен.
В същото време педала на газта реагира по-отзивчиво, стяга се и окачваненто, ако собственикът е инвестирал в опцианалната адаптивна ходова част, която се предлага за версията FR.Задействането на спортните настройки втвърдява амортисьорите с 20%, но това е достатъчно, колата да е доста по-стабилна в завой и по-приятна за каране. В нормален режим "Сеат Арона" вози учудващо комфортно за размерите си. Най-мощният мотор в гамата е пъргав, еластичен и доста икономичен. В рамките на теста разходът на гориво беше 7 л/100 км, въпреки, че повече от половината от маршрута беше по магистрала, а в останалата част имаше и доста изкачвания. Към почитателите на по-лежерното шофиране и пътуващи повече в градска среда водачи е насочена втората комбинация мотор-трансмисия, която тествах – еднолитров двигател със 115 конски сили и автоматична скоростна кутия с двоен съединител.От бензиновите мотори, този е единственият, който се комбинира с DSG кутия. С нея се предлага и дизелът с 95 коня. И по-скромният бензин е приятно гъвкав и жив. Е, ускорението до 100 км/ч е по-бавно с 2 секунди, но спортният режим на кутията осигурява достатъчно добри условия за динамично шофиране и безпроблемни изпреварвания. В рамките на теста, моторът се задоволи с точно толкова гориво, колкото и най-мощният му събрат. Макар и с визията на джипче "Сеат Арона" е само с предно предаване. Това не би трябвало да е проблем в Европа, където едва 20% от купувачите на кросоувъри ги поръчват със система 4Х4.
За България меродавни данни няма, но по нашите географски ширини задвижването на четирите колела се радва на сериозна популярност.Що се отнася до асистиращи системи в "Арона" те са доста. Сред тях има и нетипични за сегмента екстри, като адаптивен темпомат, да речем. На няколко пътни от полза ми беше и сигнализацията за автомобил в мъртвата зона на огледалата. Постоянно в готовност е и системата за сигнализация и самостоятелно спиране, ако пред автомобила изскочи пешеходец. Мнозина ще приемат за полезна и системата за предупреждение за движение зад колата, при маневриране на заден ход. Почитатели със сигурност ще намери и системата за самостоятелно паркиране, която и открива парко места с нужната големина. Точните цени за България още се уточняват, но базовата модификация ще е с цена под 30 000 лева. "Както и останалите модели на "Сеат", така и "Арона" се сглобява в завода на компанията в Барселона.