Когато бизнесът срещна екологията

Yellowstone е първият национален парк не само в Съединените щати, но и в света. Това парче скала от Уайоминг, Монтана и Айдахо получило уникалния си статут през 1872 г. Днес в парка работят над 4000 души. В системата на националните паркове изобщо работят стотици хиляди - доказателство, че те са голям бизнес. Всеки, който е пътувал из Америка, знае, че след като мине по моста Голдън Гейт и си купи билет за Дисниленд, идва ред на Големия каньон и Долината на смъртта. Има ли значение, че американците ги сочат с пръст заради липсата на култура, при положение че те отговарят с нещо, което имат в изобилие - природа? Точно както англичаните са си построили музеи на всяка керемидка, американците са завардили и сложили етикет "национален парк" не само на очевидни природни феномени.
Не е ли нелепо, че покрай "Натура 2000" изпаднахме в смешната ситуация да доказваме на света, че в България няма природа. Трудно се крият толкова планини, реки, влажни зони, плажове, птички и пчелички, но понеже ни липсва достатъчно визия и не знаем
как да правим пари от природа
предпочитаме да отричаме, че тя съществува.
По данни на Европейската комисия 20% от територията на Европейския съюз е включена в "Натура 2000". Едва ли сме първата страна, в която "Натура" се посреща с подозрение, но е възможно да сме първите, които я посрещат на нож. За пореден път у нас бизнесът и еколозите се разминаха. Това е необяснимо, като се има предвид, че на много места по света тенденцията е те да работят съвместно, не да се търси конфликт.
Във Великобритания природозащитни организации като English Nature работят с големите голф игрища, за да развиват техните екосистеми. На територията на игрищата се засаждат ендемични дървесни видове и храсти, които приютяват птици и животни. Много голф клубове днес ограничават използването на хербициди и строят платформи за орнитолози, от които да се наблюдават редки видове.
Друга английска природозащитна организация, Earthwatch, от няколко години работи в партньорство с GlaxoSmithKline. Еколозите съветват фармацевтичната компания как да намали ефекта от производството върху околната среда. В резултат от партньорството се развиват екосистемите по места и се разраства биоразнообразието в районите, където е концентрирано производството.
В Съединeните щати хранителният гигант Coleman Foods си партнира с American Forests в проект, който ще продължи до 2015 г. и ще остави след себе си
20 милиона нови дървета
Coleman Foods ще засадят един милион, 9 милиона ще бъдат дарени от клиенти и бизнес партньори на компанията, а американското министерство на земеделието ще засади по едно дръвче за всяко, засадено от Coleman и приятели.
За да заработи този модел и в България, на първо време бизнесът и екологията трябва да намерят допирни точки. Пари от природа се правят, но по различен начин. Малки семейни хотели с постоянен поток от туристи орнитолози или къмпинги за любители на екопътеки могат да носят повече доходи от хотелски комплекси, които стоят празни заради слаб ски сезон или липсваща естетика. Големите комплекси пък могат да се вписват по-успешно в пейзажа и дори да го облагородяват. Със силно бизнес екологично партньорство и добре развита система от национални паркове и защитени зони от "Натура 2000" можем да стигнем не само американците. За да не пише някой след сто години за "годишнина" от затварянето на последния национален парк.