Българските авиокомпании отчетоха увеличение от 27.4% на пътниците
Българските авиокомпании са превозили с 27.4% повече до 744 хил. пътници по редовни линии през миналата година, сочат данни на Асоциацията на българските авиокомпании. Най-много пътници са преминали през летище София - над 2 млн. Асоциацията изчислява, че пазарният дял на българските превозвачи по международни линии е достигнал 37%. Това се равнява на нивото от 1990 г., когато летеше "Балкан", каза председателят на асоциацията Светослав Станулов. Той обясни, че увеличаването на пътниците е два пъти по-голямо от това за останалите страни в ЕС. Прогнозите на авиокомпаниите са за 15% увеличение през 2007 г.
През миналата година спад бележат пътниците от чартърни полети, които са преминали през летище Варна. Летище Бургас отчита нарастване на тези пътници с 9.48% до 1.5 млн. През двете летища, които от есента на миналата година са дадени на концесия на консорциума между "Фрапорт" и "БМ стар" са преминали над 3 млн. пътници. През София с чартъри са пътували чуждестранни туристи за зимните курорти, българи, които са почивали в чужбина, както бизнес делегации. Те са били превозвани от чуждестранни авиокомпании. Последните три руски самолети ТУ-154 спряха да летят през есента на миналата година, подчерта Станулов.
От резултатите от проверката ще зависи как ще работим през лятото, заяви изпълнителният директор на "Би Ейч ер" Янко Иванов. Той припомни, че компанията е превозила британски и скандинавски туристи. През зимата тя използва летище Пловдив заради Пампорово.
Определящо за пазара остава поведението на "България ер" (сделката за покупката й от "Балкан Хемус груп" предстои да бъде финализирана), "Хемус ер" и "Виаджо ер", които осъществяват редовни полети. До средата на февруари предстои окончателно да бъде финализирана сделката. Целта ни е да създадем европейска компания, заяви изпълнителният директор на "България ер" Димитър Павлов. Първоначално трите компании, които са собственост на икономическата група ТИМ, ще работят самостоятелно, но постепенно ще се върви към обединяването им. "Хемус ер" отчита увеличение на пътниците с 28% за 2006 г. спрямо 2005 г. "Виаджо ер" също е на печалба. До средата на 2007 г. собствениците на "България ер" ще определят с какви самолети ще летят. Преговорите с "Боинг" вече са приключили и в момента компанията преговоря с "Ербъс". Лизингът на два самолета "Боинг 737" на "България ер" изтича през пролетта. ЦКБ вече отпуснала 10 млн. лв. кредит на "България ер" за погасяване на задълженията на превозвача, тъй като лизингодателите са предупредили авиокомпанията да спазва задълженията си по договора. Превозвачът е със задължения за 52 млн. лв. и се очаква да приключи 2006 г. със загуба за около 25 млн. лв.