Стив Джобс призова за прекратяване на защитата от копиране
Изпълнителният директор на американския технологичен гигант "Епъл" Стив Джобс шокира звукозаписната индустрия, като призова най-големите музикални компании да започнат продажбата на песни онлайн без защита от копиране, известна още като DRM (digital rights management), съобщи агенция Ройтерс. По думите на Джобс за звукозаписните компании няма смисъл да продават толкова малък процент песни, с включена такава защита. Над 90% от песните се продават без DRM.
Ако тези ограничения бъдат премахнати, музикалната индустрия може да се възползва от прилива на нови компании, които искат да инвестират в новаторски магазини и изпълнители. Премахването на защитата от копиране ще се отрази доста позитивно на музикалните компании, посочва Джобс в съобщение, публикувано в интернет страницата на "Епъл". DRM (Digital Rights Management) политиката, вградена в iPod, не позволява от него да бъдат изпълнявани музикални файлове, легално придобити от онлайн магазини за музика освен този на "Епъл" - iTunes.
"Епъл" е под силен натиск в Европа, където компанията е заподозряна в монополизъм заради портативните медия плеъри и онлайн магазина за музика на iTunes. Обвиненията, повдигнати срещу "Епъл", твърдят, че свързвайки iTunes софтуера с iPod, другите компании не са в състояние да се съревновават поради трудностите при легализацията на копирана музика. Песни, закупени или изтеглени чрез музикалният магазин на "Епъл", могат да бъдат слушани само с iTunes и iPod, защото те носят собствена защита от копиране на "Епъл". На 25 януари омбудсманът на Норвегия заяви, че "Епъл" трябва да отвори достъпа до iTunes на 1 октомври. В противен случай срещу американския гигант ще бъде заведено съдебно дело.
В момента магазинът на iTunes е най-големият в света, като от неговото създаване през 2003 г. досега са продадени близо 2 млрд. песни. Според последни пазарни данни "Епъл" контролира около 75% от музиката изтеглена в интернет в САЩ. Песните, продадени в онлайн магазина, са със специална защита, наречена FairPlay (честна игра), която позволява трансферирането на звуковите файлове единствено към МР3 плеъра на "Епъл" iPod. По думите на Джобс от "Епъл" са стигнали до извода, че ако лицензират FairPlay за други компании, няма да може да гарантира защитата на музиката, която лицензира от звукозаписните компании.
През март се очаква "Епъл" да започне преговорите с четирите най-големи звукозаписни компании - "Юнивърсъл мюзик" (Universal Music Group) на "Вивенди" (Vivendi), "Сони Би Ем Джи мюзик ентъртейнмънт" (Sony BMG Music Entertainment), EMI и "Уорнър мюзик" (Warner Music).
Представете си свят, в който всеки онлайн магазин продава музика без защита от записване, която е лицензирана в свободен формат, пише Джобс. В такъв свят всеки плеър ще може да използва музика, купена от всеки един сайт, както и всеки един магазин ще може да продава песни, подходящи за какъвто и да е плеър. Това определено е най-добрата алтернатива за потребителите и "Епъл" ще застане зад тази идея, допълва още Джобс.