Руската "Еърбридж" спечели "Малев"
Унгарската Агенция по приватизацията (APV) избра руския консорциум, контролиран от Роман Абрамович, "Еърбридж" (Airbridge) за купувач на държавния авиопревозвач "Малев" (Malev), съобщи унгарската агенция MTI. От APV заявиха още, че приватизационният договор ще бъде официално подписан, след като приключат преговорите със Съюза на работещите на "Малев", и чак след това ще бъдат публично разкрити подробностите около него. Уверен съм, че договорът ще бъде подписан още през февруари, заяви членът на борда на директорите на "Еърбридж" Петер Леонов. Според унгарския всекидневник "Мадяр Хирлап" "Еърбридж" е подал оферта за 160 млн. евро. Според източници от LAL литовската компания пък е излязла с оферта 120 млн. евро, в която се включват инвестициите, както и поемането на дълговете на "Малев".
През септември миналата година APV отвори поредната приватизационна процедура за продажбата на националния авиопревозвач. Тогава от Агенцията по приватизацията заявиха, че продажбата на 99.95% от акциите на "Малев" ще бъде прозрачна. Интерес към търга проявиха общо четири инвеститора - "Еърбридж", литовската инвестиционна група LAL, бизнесменът Офер Хава, зад който стояха група унгарски и ирландски инвеститори, и компанията, формирана от бивши и настоящи служители на "Малев" - "СкайАлианс".
Предишният опит за приватизация на "Малев" в началото на 2005 г. привлече 14 компании, но не се стигна до сделка. След това Унгария се нае да преструктурира компанията, като реши да отдели наземната си служба и тази по поддръжката в отделна компания - "Малев GH Foldi Kiszolgalo". Досега Унгария е правила пет опита за продажбата на националната авиокомпания. "Еърбридж" участва и в предния търг, но предложението му за дълговете на компанията беше неприемливо, заявиха от APV.
Руският консорциум смята да използва стратегическото положение на летището на "Малев" в Централна Европа за превоз на пътници от ОНД до Европейския съюз. Въпреки стратегическите предимства на компанията сделката крие рискове, коментират анализатори.
"Малев" намали загубата си преди облагане с данъци през 2005 г., когато е последният период с налични данни, до 6.1 млн. долара срещу 23 млн. долара година по-рано. През втората половина на 2005 г. унгарският авиопревозвач е успял да отчете покачване на пътникопотока, като през третото тримесечие ръстът е бил 15 на сто, а през четвъртото - 20 на сто. Приходите от планираните полети са се покачили със 7.6% през втората половина на 2005 г. и с 2.3% за цялата годината въпреки понижението на цените на билетите. Оперативните разходи отчитат спад 0.6% през 2005 г., макар че тези за самолетното гориво керосин, които съставляват над 20% от общите, са се покачили с 31.5 млн. долара в сравнение с година по-рано.