Любо Груич, директор в "Кока-кола": Решението за сладките газирани напитки е да не се прекалява

Любо Груич, директор в "Кока-кола": Решението за сладките газирани напитки е да не се прекалява

Любо Груич, директор в "Кока-кола": Решението за сладките газирани напитки е да не се прекалява
"Кока-кола"
През последните години дебатът за здравословния начин на живот набра скорост, което доведе до идеи в някои държави, а в други вече и приети мерки, срещу прекомерната употреба на захар и съответно безалкохолни напитки, в които тя се употребява. Това накара лидерите в сектора на безалкохолните напитки да обмислят нови стратегии за задържане и привличане на потребители. Така компанията "Кока-кола" представи в Европа преди седмица три вида чай под бранда Fuzetea(името идва от думата фюжън, навлязла най-вече в кулинарията напоследък). В допълнение при представянето й мениджмънтът обяви, че занапред европейските потребители може да очакват още доста нови продукти, за които няма да се правят чак толкова дълги пазарни проучвания, каквато е била политиката досега. Как се справя компанията със стремежа на хората да живеят по-здравословно - по тази тема разговаряме с Любо Груич, генерален мениджър в компанията за Европа, отговарящ за новия растеж и негазираните напитки.
Отговаряте за растежа, откъде ще дойде той в компанията?
- Новият ръст може да дойде първо от съществуващите вече на пазара продукти като подобрим работата си по тяхното предлагане. В същото време отварянето към нови категории, за които преди 1-2 години дори не сме имали идея, също е такъв източник. Не трябва да ни притеснява това, че някои от тези нови категории днес имат малък дял. Но ако са правилните продукти, ако адресират основните нужди на потребителите, те ще успеят и ще станат част от големия бизнес. При въвеждането на нови категории на пазара смятаме, че ще са успешни, когато правилно сме разчели търсенето и уцелим точния момент. Когато преценим, че не сме готови да навлезем в даден сегмент, не го правим. В момента ние сме представени във всички категории в Европа, но тяхната диверсификация е част от този нов растеж.
Какво очаквате от най-новата напитка - студения чай, при положение, че в региона на Югоизточна Европа чаят не е особено популярен?
- Тези трендове не са вечни, хората си променят навиците, започват да научават повече кое е добро за тях. Така че дори в момента в тази част на света подобни напитки да не се толкова популярни колкото другите безалкохолни, това, че те съдържат натурални продукти, добри вкусове, по-здравословни са ще ги направи един ден също много популярни.
Доколко популярни остават газираните напитки на фона на стремежа на все повече хора да живеят по-здравословно?
- Ако говорим за "Кока-кола" – това е продукт, който след като е оцелял 130 г., значи е нещо наистина специално. И хората може да не пият непрекъснато точно този продукт, може следващ път да пият такъв без захар или друго, но въпросът е, че имат избор.
Въпросът е, че захарта заема може би централно място в днешния дебат за здравословния живот както и газираните напитки...
- Дебатът е толкова голям най-вече за това да не се прекалява с консумацията на такива продукти. Умерената употреба на който и да е продукт силно редуцира потенциалните проблеми. Иначе дори пиенето на портокалов сок по цял ден може да означава предозиране с витамин С. Тоест и това може да се окаже не особено здравословно решение. Така че въпросът е хората да имат избор и също така да обсъждаме с тях потенциалните ефекти.
Някои страни въведоха по-високи данъци върху храните със захар, други планират да го направят. Това променя ли политиката на компанията и как?
- Правителствата имат всички права да правят това, но това, което наблюдаваме по света е, че има случаи, когато данъците не са решението. Има много други. Смятам, че по-правилно е хората да разполагат с информация и с избор. Ние като компания действаме също за това да подпомогнем идентифицирането на проблемите. Затова и работим по преформулирането на продуктите, а това не е нещо толкова просто колкото вероятно звучи. Защото при този процес искаш да предложиш същия или по-добър вкус при това без да се влага съставката, която си използвал до момента. Така че ние работим много да намалим или изобщо да премахнем захарта.
Какво използвате като заместител?
- Понякога изкуствени подсладители, но в много случаи – натурални. Опитваме да намерим най-добрата комбинация или просто да намалим интензивността на захарта
Има данни, че подсладителите също не са добро решение за хора, които не страдат от диабет, например...
- Не мога да говоря като лекар, но това, което мога да кажа е, че ние спазваме националните законодателства. И доколкото знам подсладителите са най-изследваните съставки в момента. И разбира се има учени на различни позиции за отделните продукти. Така че пак опираме до това колко често се употребява даден продукт.
Кои са най-продаваните продукти в региона на Югоизточна Европа?
- "Кока-колата" е много популярна, има дълга традиция, а България е първата от бившия социалистически лагер, на чиито пазар се пуска през 1965 г. И не е само въпрос на продукта, но и на емоцията от него. В същото време в други страни от региона има различни напитки, които са лидери. Например, в Русия е много голям делът на натуралния сок. Там сме номер едно по продажба на сокове. В същото време много силно растат газираните напитки.
Как кризата се отрази на продажбите на компанията?
- Тъй като ние сме част от пазара на бързооборотни стоки, бизнесът не отслабна значително дори в годините на кризата. Такива продукти са малко удоволствие, което в такава ситуация хората могат да си позволят, за разлика от по-големи покупки като дом, например. Тогава трябваше да сме много внимателни с цените. Имаше известен спад, но бързо излязохме от тежкия период.
В България освен, че предлагате продуктите на самата компания, но сте дистрибутор и на кафе, и на някои алкохолни напитки. Има ли планове да имате свои брандове в тези категории?
- Конкурираме се с другите на пазара на безалкохолните напитки. И това е пазар, на който има още много поле за изява. На този етап доколкото знам, не се обмисля подобна стъпка.
Каква част опаковките на вашите продукти рециклирате и как ще расте тя във времето?
- Това е много важен въпрос не само за нас като компания, но и за цялото общество. Поставяме си все по-високи цели. Но в същото време сами по себе си ние не можем да решим целия проблем. Трябва да се реши от цялото общество и то по устойчив начин.
Реалистично ли е всички продукти да се предлагат в стъклени бутилки?
- Стъклената опаковка е винаги предпочитана. Стараем се да имаме повече продукти в такива опаковки, но те не са подходящи за всичките ни потребители като бизнесите, например.

Coca-Cola е пазарен лидер в сектора на безалкохолните напитки в България с изключение на водата, по данни на самата компания. В Българя по данни на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки по обем продажби лидер са бутилираните води, следвани от газираните напитки, следвани от негазираните. Категорията на газираните напитки формира 60% от продажбите на компанията Coca-Cola в обем през 2017 година. Най-голям ръст през последните години отбелязват бутилираните води (за цялата индустрия по данни на Асоциацията). Целият сектор на безалкохолни напитки расте с близо 3% годишно, като категорията на безалкохолните негазирани напитки расте най-бързо. Очакваме с навлизането на FUZETEA у нас категорията на студените чайове да ускори своите темпове на растеж, каквато е тенденцията в Европа (категорията расте 1.5 пъти по-бързо от пазара на безалкохолни напитки), посочват от компанията.