Автопроизводителите в Централна Европа закъсват за работна ръка

Автопроизводителите в Централна Европа закъсват за работна ръка

  През последното десетилетие Словакия си спечели репутацията на Детройт на Източна Европа, след като много автопроизводители като "Фолксваген", "Пежо" и "Киа" се установиха в страната, възползвайки се от евтината работна ръка, ниските данъци и географското разположение, пише Ройтерс. Многото нови заводи обаче изсмукаха работната ръка до такава степен, че вече автопроизводителите са принудени да предлагат големи бонуси, за да запълнят свободните работни места или дори да започнат да внасят работна ръка от чужбина.
"Установяваме недостиг на работна ръка за определени позиции, като това се отнася най-вече за служители с добра квалификация, казва Душан Дворак, говорител на местното представителство на "Киа мотърс". Вече започнахме да обявяваме свободните места и в съседните страни." Пример за това развитие е 27-годишният Франтишек Барди, работил в няколко автозавода и установил се за последно в завода на "Пежо" в Търнава. Той пътува 150 км, за да отиде на работа, и е пренебрегнал офертата на "Киа", чийто завод е в родния му Жилина. "Заплатата там не беше добра, а от "Пежо" обещават перспективи за растеж в кариерата", казва той. Френската компания е открила интересен подход за запълване на празнините. Тя работи пряко с техническите училища и университети, за да могат те да подготвят кадри пряко за автоиндустрията, разкрива местният й говорител Петер Швец.
Набирането на качествена работна ръка за автоиндустрията е особено важно с оглед на очаквания растеж на производството. До 2011 г. общият капацитет в Полша, Чехия, Унгария и Словакия ще нарасне с 43 процента до 3.46 млн. коли годишно, което е 4 процента от глобалното производство. До 2012 г. Словакия трябва да пуска от поточните линии под 840 хиляди коли годишно, което е най-високият брой на глава от населението, пресмята J.D. Power Automotive Forecasting. През миналата година в страната бяха сглобени 267 хиляди срещу Чехия и Полша с 826 хиляди и 589 хиляди съответно.
"Вече отчетливо усещаме липсата на квалифицирана работна ръка", признава Силвия Ношалова, говорител на "Фолксваген Словакия". "Вносът на работници от чужбина изглежда неизбежен", посочва тя. За да реши проблемите, засега компанията събира с автобуси работниците и ги вози до завода край Братислава от места на повече от 100 км от него. Над 17 процента от работната сила, наброяваща 9000 души, живее на повече от 150 км от комплекса. Напливът на автокомпании е на път да открие през следващите три до пет години над 40 000 нови работни места, с което общият им брой да стане около 100 000, два пъти повече от нивата през 2004 г., предсказва Словашката асоциация на автоиндустрията.
Кой, какво и колко сглобява
СЛОВАКИЯ
"Пежо Ситроен" ще произвежда от 2008 г. по 300 000 "Пежо 207" годишно
"Киа мотърс" ще пуска от тази година по 160 000 "Сий" и "Спортидж", а към 2009 г. ще ги увеличи до 300 000.
"Фолксваген" е сглобил 240 000 коли през 2006 г.
 
ЧЕХИЯ
"Шкода", която е подразделение на "Фолксваген", ще увеличи производството през 2007 г. с 4 процента до 580 000 коли.
"Пежо Ситроен" и "Тойота" ще сглобяват по 300 000 автомобила в общия си завод.
"Хюндай" строй завод за 1 млрд. евро с капацитет от 300 000 коли към 2009 г.
 
ПОЛША
ФИАТ произведе през 2005 г. 287 000 автомобила от моделите "Панда" и ФИАТ 600.
"Опел" сглоби през 2005 г. 129 000 коли от моделите "Агила", "Астра класик" и "Зафира".
 
УНГАРИЯ
"Сузуки" произведе 160 000 коли през 2006 г., а до 2008-2009 г. ще ги увеличи на 300 000.
"Ауди", също част от "Фолксваген", инвестира 1 млрд. евро в завод в Дьор, от който ще слизат по 50 000 коли от модел ТТ.