Колоезденето търси пазари извън Европа
Ръководството на Международния съюз по колоездене (UCI) иска да превърне управлявания от него спорт в глобално явление, като излезе от границите на традиционния си пазар Европа, съобщава в. "Ди велт". Първата стъпка към осъществяването на този план е разширяването на елитната серия "Про тур", която беше създадена преди две години именно с цел комерсиализация на спорта и в момента обхваща общо 27 състезания, включително трите най-известни старта на шосе - обиколките на Франция ("Тур дьо Франс"), Испания ("Вуелта") и Италия ("Джиро").
"Ди велт" коментира, че международният съюз обявява амбициозни планове за бъдещето в момент, когато спортът води ожесточена борба за власт с най-големите организатори на състезания в Европа, които заплашиха да се оттеглят от "Про тур" и да основат своя алтернативна серия. Според специалисти първото извъневропейско състезание, което ще бъде включено в "Про тур", ще бъде Обиколката на Калифорния. Организатор на състезанието е световноизвестната "Аншуц ентъртейнмънт груп", която финансира престоя на някои от известните отбори в САЩ и се опитва да наложи колоезденето като развлекателен продукт в САЩ. Очаква се процесът на глобализация да продължи с австралийския "Тур даун ъндър" и "Тур дьо Лангкави" в Малайзия.
"Вярвам, че нашият спорт има голямо бъдеще, твърди ирландският президент на UCI Пат Макуейд в скорошно интервю за специализираното сп. "Тур". Погледнете Америка. Преди там имаше три състезания, сега календарът включва 12-13 старта. Обиколката на Калифорния полага големи усилия и вероятно ще кандидатства за включване в "Про тур". Най-големите икономически сили в Азия също проявяват интерес. Стимулираме създаването на нови състезания в Южна Америка, Азия и Африка." Всички обаче се наясно, че имиджът на продукта "колоездене" в момента е сериозно увреден от поредицата допинг скандали със звезди на спорта Ян Улрих и Флойд Ландис, особено в Европа.
САЩ са най-подходящ вариант за разширяване на календара, защото негативното отношение към допинга в страната не е толкова силно изразено. "В САЩ съществува следната дилема: както и при бейзбола хората се питат дали става дума за спорт или за развлечение, казва Боб Стейпълтън, американският мениджър на отбора "Те-мобайл". Мнозина са се примирили с допинга." Потвърждение за тази теза е фактът, че главен спонсор на Обиколката на Калифорния е компанията за биотехнологии "Амген", производител на медикамента еритропоетин (Epo), един от най-популярните допинг препарати в този спорт.
Професионалното колоездене от години се е превърнало в индустрия. "Чрез "Про тур" ние направихме скока от двубой на гладиатори към бизнес", казва Холцер. Отборите имат средно от 50 до 80 служители, а годишният им бюджет е средно около 8.8 млн. евро с тенденция към нарастване. Чрез обсъждането на нови варианти за разширяване на календара ръководството на UCI и директорите на отбори засилват и натиска срещу европейските монополисти като френската ASO (организатор на "Тур дьо Франс") и италианската RCS ("Джиро"), които са изправени пред заплахата да загубят влиянието си като основни центрове на колоезденето.