"Еърбъс" отложи мащабното преструктуриране

"Еърбъс" отложи мащабното преструктуриране

Най-голямата авиационна компания в Европа - EADS, която е собственик на "Еърбъс", отложи обявяването на плановете за програмата за преструктуриране, което трябваше стане във вторник, съобщи агенция Ройтерс. Като причина за отлагането от европейския гигант посочиха неразбирателството между политическите поддръжници относно изграждането на самолета А350. Изненадващото отлагане допълнително задълбочи и без това обтегнатите отношения между четирите страни, в които се прави "Еърбъс" - Великобритания, Франция, Германия и Испания.
В доста рискован ход, почти на ръба на приличния тон, изпълнителният директор на "Еърбъс" Луи Галоа предизвика четирите страни да прекратят споровете и притисна за по-бързо прилагане на мащабната оздравителна програма (т.нар. Power 8), която предвижда икономии до 2 млрд. евро годишно, както и закриване на 10 000 работни места. В понеделник вечерта (18 февруари) бордът на директорите на EADS прекрати работата си по Power 8. Срещата ще бъде подновена в следващите няколко дни, за да се намери компромисен вариант за реализирането на A350 XWB, се посоча в съобщение на EADS. Поради това планираната за 20 февруари среща се отлага, се посочва още в съобщението.
Проблемите с А350 са пряко следствие от кризата със забавянето на мегасамолета А380, който предизвика най-сериозната криза в историята на EADS, доведе до персонални смени по върха и показа острата нужда от преструктуриране. Миналата година стана ясно, че концернът смята да приложи мащабната оздравителна програма, която освен съкращения се очаква да включи и продажбата на заводи - действие, което конкурентът "Боинг" вече направи. Германия обаче се опасява, че тя ще засегне основно завода в Хамбург, централно звено в производството на А380. Правителствата и на четирите страни дадоха да се разбере, че съкращенията трябва да се направят равномерно. Направих предложение, което смятам, че е доста балансирано както от индустриална, така и от технологична гледна точка, и отговаря на икономическите изисквания за нашата конкурентоспособност, посочва Галоа. Надявам се скоро страните да постигнат споразумение, защото "Еърбъс" не може повече да отлага Power 8.

Катарският инвестиционен фонд "Катар инвестмънт ауторити" (Qatar Investment Authority) може да купи около 10 на сто от капитала на EADS, която е собственик на "Еърбъс", съобщи "Блумбърг". Държавният фонд, с активи за 40 млрд. Долара, води преговори за закупуването на дял в EADS, тъй като компанията е под силен натиск и книжата й са значително подценени, особено след като миналата година загубиха близо една пета, заяви изпълнителният директор на фонда шейх Хамад бин Ясмин бин Ябер ал Тани. Мислим, че в момента цената е подходяща, като не изключване и закупуването на още по-голям дял, допълни още Ал Тани. "Еърбъс" има спешна нужда от финансови средства и ако Катар вземе значителен пакет акции от EADS, това не само ще отвори врати за значителни финансирания, но и ще бъде от значителна подкрепа за пускането на А350, коментира Дъг Маквити от френската консултантска компания "Аран аероспейс" (Arran Aerospace).