MosqueMeToo - кампанията срещу сексуалния тормоз достигна до Саудитска Арабия

Кампанията с хиляди жени по света, които говорят за случаи на сексуален тормоз, премълчавани от години, продължава да е обект на спорове по света - дали не се превръща в "лов на вещици", дали над обвинените не тегне клеймо, преди твърденията срещу тях да са доказани, дали не се преекспонира.
Тя обаче промени света не само с няколко прекратени договора в Холивуд, една награда на списание "Тайм" и най-важното - по-голяма видимост на проблема. По-незабелязано остана друго, не по-малко значимо влияние - върху обичайно смятания за консервативен свят на вярващите мюсюлмани. В случая - мюсюлманки.
#MosqueMeToo започна с история не отпреди 30 години, а от 2013 г. За нея разказа египетско-американската феминистка и журналистка Мона Елтахауи в "Туитър" и този месец припомни за нея, използвайки хаштага. Тя сподели за случай на сексуално посегателство, докато извършвала поклонението хадж, задължително за всеки вярващ мюслюлманин през живота му. Обясни, че е била вдъхновена от публикация във "Фейсбук" на пакистанката Сабика Хан, също нападната в Мека и "агресивно опипвана" няколко пъти по собствените си думи.
Други потребители започват да споделят публикациите и на двете жени в социалните мрежи. Някои от направилите го или хора, видели постовете ѝ, също започват да използват хаштага ѝ. За 24 часа той се появява в 2000 публикации, а според Би Би Си за дни се превръща в една от десетте най-ярки тенденции в сред потребителите, използващи фарси в "Туитър".
Furthermore, @ifeanyiarua85, I am calling this #MosqueMeToo in recognition of dynamics of communities of faith that silence women. Secular communities -such as Hollywood & Weinstein -have also silenced women.Every community has dynamics that silence women sexual assault survivors
— Mona Eltahawy (@monaeltahawy) February 6, 2018
Смята се, че около два милиона мюсюлмани предприемат поклонението хадж всяка година, съобразно дните, в които това изисква използваният от исляма лунен календар. Мнозина други извършват т. нар. "умра" - поклонение по друго време на годината - но в дните на хадж саудитският град Мека се изпълва със стотици хиляди посетители от цял свят.
Много от използващите хаштага твърдят, че макар да спазват недвусмислените изисквания на исляма да носят скромно, непредизвикващо страсти облекло и да носят хиджаб, и в най-светите места за религията като Мека и Медина стават обект на сексуален тормоз.
Дори по време на умра, когато струпванията на поклонници не са толкова значими, няма гаранция за сигурността, обяснява за изданието The Middle East Eye 33-годишната Салма Омар от Кайро. Тя твърди, че ѝ се е случвало два пъти за няколко години - и на умра, и на хадж малко по-късно. Във втория случай докато се въртяла около свещения камък Кааба (към който мюсюлманите по цял свят гледат при молитва), непознат мъж започнал да се отърква в тялото ѝ. Първо помислила, че е грешка, но след като се случило няколко пъти, тя се обърнала и се натъкнала на мъж, който я наблюдавал и ѝ се усмихвал. Според Омар полицията трудно може да помогне в такива случаи - не и в множеството, участниците в което трудно биха моги да си проправят път до служителите на реда.
Какво ще последва
В Иран кампанията вече не е свързана само с хаджа - някои потребители там твърдят, че носенето на хиджаб в ислямската република ни най-малко не ги предпазва от посегателства в градска среда, както властите се опитват да докажат с плакати и надписи по улиците. В Египет, където хиляди жени разказват, че са били тормозени по улиците, хаштагът също надхвърли предназначението си.
Към кампанията в "Туитър" - достигнала и до международни медии - заваляха и критики. Потребителки на мрежата написаха, че всъщност чувстват пълна сигурност в Мека. Други предупредиха, че очакват много жени да премълчат въпреки желанието си да разкажат подобни истории от страх, че ще бъдат заклеймени в обществото и обвинени дори в богохулство. Самата Сабика Кан написа, преди да разкаже историята си, че първоначално се е въздържала да разкаже това, за да "не нарани религиозните чувства" на потребителите, до които ще достигне публикацията ѝ.

#MosqueMeToo създава и един страничен проблем. мюсюлманките, най-накрая разказали историите за сексуално насилие, сега ще трябва да се справят и с всички онези хора по света, които ще използват историите им, за да оправдаят стереотипите си, пише на страниците на "Слейт" Айман Исмаил. "Престъпления са били извършени в най-свещените места за исляма и е време (извършителите да поемат) отговорност," пише Исмаил. После обаче добавя, че в отговорите на публикации #MosqueMeToo се срещат както множество агресивни техни противници - твърдящи, че на жените е платено, за да извършват "антимюсюлманска пропаганда", - така и ксенофоби и противници на исляма.
"Добре съзнавам, че мюсюлманските жени за между чука и наковалнята: ислямофоби и расисти, които демонизират всички мюсюлмани мъже, и общността ни която защитава всички мюслюмани мъже," пише самата Мона Елтахауи за "Слейт". "Никоя от тези страни не я е грижа за жените мюсюлманки."