"Софарма"
Началото на "Софарма" (SFARM) се поставя през 1933 г., когато край София е построена първата производствена лаборатория за лекарствени средства. Първоначално се произвеждат и продават различни лекарствени форми - екстракти, тинктури, инжекционен разтвор, таблетки и други. През 1942 г. лабораторията прераства във фабрика "Галенус", което става първото модерно фармацевтично предприятие на Балканския полуостров, а след национализацията през 1953 г. се преименува в Химико-фармацевтичен завод.
По време на масовата приватизация от завода са закупени 10%, но мажоритарният пакет е продаден няколко години по-късно. През лятото на 2000 г. Агенцията за приватизация сключи договор с "Елафарма" за продажбата на 66.94% от капитала на фармацевтичната компания за 24 млн. долара, като се задължи да направи инвестиции за 7.5 млн. долара в следващите три години. Мажоритарният дял беше платен в брой със заем от Булбанк. Впоследствие капиталът на компанията беше увеличен и мажоритарният собственик успя да увеличи дела си до близо 90%.
В момента основният предмет на дейност на "Софарма" е производство на медикаменти и медикофармацевтични препарати, научноизследователска, инженерно-внедрителска, производствена и търговска дейност в областта на органичния синтез на лекарствени субстанции, лекарствени форми и биотехнологични продукти.
Компанията има няколко основни направления в дейността си - синтез на фармацевтични субстанции, фотохимично производство, производство на лекарствени продукти за хуманна медицина, както и научноизследователска дейност. Общо 110 медикамента от почти всички фармакотерапевтични групи изграждат продуктовото портфолио на компанията.
Капиталът на "Софарма" е 66 млн. лв., като доскоро мажоритарния пакет от 85.74% се притежаваше от "Елфарма". Чрез няколко сделки на блоков сегмент през април и май обаче дружеството прехвърли дела си на няколко свързани компании, с което намали дела си до под 1% от капитала на "Софарма". Новите собственици са дружествата "София", "Телсо" и "Телекомплект", които имат общи участия в други фирми и са близки до "Софарма". От компанията тогава заявиха, че зад сделките не стоят нови стратегически инвеститори. Свободнотъргуемият обем акции (free float) на "Софарма" е 13%.
Пазарът се окрупнява
"Софарма" се нарежда сред топ десетте фармацевтични производители с най-голям пазарен дял в България за 2005 г. според данни на международната изследователска организация IMS Health. Компанията разполага с три завода (ампулен, таблетен и в с. Врабево) за производството на над 100 медикамента от почти всички фармакотерапевтични групи.
Конкуренцията на пазара обаче е ожесточена както от други български компании, така и от международни фармацевтични компании, които работят на българския пазар. Големината на фармацевтичния пазар за миналата година е 1.2 млрд. лв. по цени до краен потребител, по данни на IMS Health. Сред фармацевтичните компании, които са в топ десет и са преки конкуренти на пазара, се нареждат "Пфайзер", "Глаксо Смит Клайн", "Берлин-Хеми", "Актавис", "Санофи-Авентис", "Новартис" и "Рош".
В началото на юни Комисията за защита на конкуренцията разреши на "Софарма" да придобие дистрибутора на лекарства "Санита трейдинг" (новото име на търговеца на едро е "Софарма трейдинг"). Това е част от тенденцията на консолидация и вертикално интегриране на фармацевтичния сектор в България, която е започнала още в края на 2004 г. Тогава "Софарма" купи близо 10% от дистрибуторите "Глобъл медикъл" и "Калиман РТ". През миналата година броят на дистрибуторите намаля почти два пъти - от 304 на 183, сочат данните на Изпълнителната агенция по лекарствата. Сред десетте най-големи търговци на едро в момента са "Калиман РТ" и "Санита трейдинг". Те участват както в свободния пазар, така и в доставките на лекарствата, които плащат здравната каса и здравното министерство. Сред другите големи дистрибутори са "Либра", "Стинг", "Хигия" и "Търговска лига". Последните два са собственост на другите български фармацевтични компании - "Актавис" и "Чайкафарма". На практика трите фармацевтични производители у нас разполагат с подобни вертикално интегрирани структури.
Най-динамично развиващата се публична компания
Безспорно фармацевтичната компания "Софарма" е най-динамично развиващата се публична компания в България. Благодарение на активната си инвестиционна политика, развойна и иновационна дейност само за пет години от приватизацията си от малка фармацевтична компания "Софарма" се превърна в значима фармацевтична и финансова корпорация. Основен предмет на дейност е производство на медикаменти и медико-фармацевтични препарати, научноизследователска, инженерно-внедрителска, производствена и търговска дейност в областта на органичния синтез на лекарствени субстанции, лекарствени форми и биотехнологични продукти. Компанията има няколко основни направления в дейността си - синтез на фармацевтични субстанции, фотохимично производство, производство на лекарствени продукти за хуманна медицина, както и научноизследователска дейност.
Само през изминалата година износът на компанията нараства с 37% до 42.4 млн. долара, като завоюва и най-голям пазарен дял в Русия от всички останали български фармацевтични компании. Успешното налагане на компанията зад граница и на вътрешния пазар увеличава приходите и през 2005 г. с 28% до 130.2 млн. лева, като печалбата за периода скача с 52% до 30.4 млн. лева спрямо 20.05 млн. лева за 2004 г.
Програмата за хоризонтална интеграция на компанията се отразява и върху нарастването на активите с 31% до 301.4 млн. лева. Агресивната експанзионистична политика на компанията се финансира както със собствени средства, така и с привличането на кредитен ресурс, като по този начин се оптимизира и капиталовата структура на компанията.
Ускорените инвестиционни ангажименти са свързани със стандартизирането по GMP (Добрата производствена практика) на различните производства на "Софарма", което да гарантира на компанията достъп до външните пазари, които са и основни за компанията. "Софарма" търгува със страни от Европа, Азия, Африка и Северна Америка, като най-голям е износът на лекарствени средства за Русия, Украйна, Полша. Над 70% от производството на компанията се реализира при износ. Дружеството изнася в над 30 страни, като 83% от продажбите при износ се реализират в три страни - Русия, Украйна и Полша. Основен външен пазар на "Софарма" е Русия, където се реализират над 70% от продажбите при износ. Около 3% от продажбите на компанията при износ се реализират в Беларус, докато делът й на украинския пазар е 1%. През последните години се увеличава делът на изнесената продукция за Кавказкия регион, Монголия и Албания.
Компанията притежава над 28 патента и собствено ноу-хау за повече от 300 технологии, особено оригиналните собствени технологии в областта на фитохимията. В общата част от индустриалната собственост на компанията с най-голям дял са търговските марки (170 на брой). Всички марки на "Софарма" с изключение на фирменото наименование и знака са стокови марки. Водещи асортименти са карсил, темпалгин, ранитидин, аналгин-хинин. На второ място след таблетките като относителен дял в продажбите заемат ампулните форми, следвани от лиофилните флакони и сиропите .
"Софарма" е уникална за страната със своето ампулно производство, като предлага 80 асортимента в различни концентрации, като голяма част от продуктите на компанията покриват GMP.
През последните няколко месеца "Софарма" придоби дялове от няколко големи аптечни вериги. Собственост на компанията станаха 9.99% от "Калиман РТ" АД, 9 дружествени дяла от капитала на "Глобъл медикъл" ООД и 9.99 % от капитала на "Санита трейдинг" АД, което сега се нарича "Софарма трейдинг". Преди месец Комисията за защита на конкуренцията разреши сливането между "Софарма" и "Софарма трейдинг", като това е част от стратегията за вертикална интеграция на компанията в сферата на дистрибуцията на лекарства.