Оргахим АД

На живо
Протест в центъра на София, организиран от "Правосъдие за всеки"

Оргахим АД

През далечната 1901 г. Алберт Искович и Израел Леви построяват предприятие за добиване на различни видове мастила, бои за обувки и лакове, с което са създадени основите на "Оргахим" (ORGH). До Втората световна война дружеството се разраства и се съсредоточава в производството на бои и лакове. След войната обаче предприятието е национализирано и получава името "Гаврил Генов".
В годините на социализма и държавно управление химическият комбинат увеличава производствените си мощности и разширява продуктовата си гама и днес дейността на компанията включва производство, търговия, внос, износ и дистрибуция на анхидриди, пластификатори, пигменти, бои, лакове, дисперсии и др. "Оргахим" е единствен производител на анхидриди в страната и най-голям производител на пластификатори и алкидни смоли. Компанията притежава 12 търговски марки, в това число "Фасаген", "Алутин", "Балкид", "Рувипласт", "Винакол", "Хамелекон", Protecta, Mefisto, "Леко", "Интерин", "Еманел", "Благо".
Приватизацията
В края на юли 1998 г. 51% от капитала на "Оргахим" са продадени на учреденото в Малта дружество "Уайтбийм холдинг лимитид". Цената на сделката беше 8.9 млн. долара, като 30% бяха платени в 10-дневен срок от подписването на договора, а останалите 70% в срок от 20 работни дни. С договора новият собственик се задължи да запази предмета на дейност за 3 години, да направи инвестиции за 5.04 млн. долара за същия период, както и да поддържа определен брой персонал. Впоследствие новият собственик успя да увеличи дела си и към края на миналата година притежава 64.21%. Собствениците на "Уайтбийм холдинг" притежават и румънското предприятие "Поликолор" и по този начин русенското предприятие се явява негово дъщерно дружество.
Капиталът на дружеството е 503 хил. лв., разпределен в същия брой акции с номинал от 1 лв. Свободно търгуемият обем (free float) на борсата e 32.65%.
За 2004 г. дружеството спечели приза за "Дружество с най-добро корпоративно управление за 2004 г." в конкурса, организиран от Асоциацията на инвеститорите. "Оргахим" има двустепенна система на управление, като председател на надзорния съвет е Йон Флореску, а председател на управителния съвет и изпълнителен директор е Иван Соколов.
Играчите на пазара са много и сериозни
Основните пазари, на които "Оргахим" продава продукцията си, са България, Турция, Гърция, Румъния, Египет, страни от Централна Европа, Средния изток и бившите съветски републики.
Местният пазар на бои, лакове и лепила се характеризира с голяма конкуренция от над 52 български производители, редица чуждестранни производители и много малки гаражни производства, пише в отчета на дружеството. Основни конкуренти на местния пазар са "Мегахим" - Русе, "Лакпром" - София, "Боро" - София, както и фирми вносителки като Dyo, Betek, Baumit и др.
"Мегахим" е концентрирано главно в лаково-бояджийската индустрия и произвежда алкидни смоли, алкидни бои и емайллакове, лакове за дърво, индустриални покрития, грундове, пътна маркировка, полимерни мазилки, разредители и други. Дружеството пласира продукцията си главно на българския пазар, като годишно произвежда 20 хил. тона бои, лакове и др.
"Лакпром" също предлага разнообразна гама от продукти, от лаково-бояджийската индустрия, като основни клиенти, на които дружеството доставя суровини са "Неохим", Димитровград, "Солвей Соди", Девня, "Лукойл Нефтохим България"АД, както и Soluta, BASF, Bayer, Clariant, BYK CHEMIE, CIBA, Kemira,Celanes и др.
"Баумит" предлага на българския пазар топлоизолационни системи, мазилки и бои, както и продуктите "Мурексин" - лепила, фуги и хидроизолации.
"Оргахим" откри и инсталация за сухи строителни смеси - бели и сиви. Като допълнение към групата ДЕКО Professional, компанията цели през 2006 г. да добави и саморазливни циментови подове и гипсови смеси. Една от целите на "Оргахим" е да разшири износа си за европейския пазар, като за целта откри свои представителства в Италия и Македония.
Задълженията по ЗУНК изядоха печалбата
"Оргахим" е единствен производител на анхидриди в страната и най-голяма компания в областта на пластификаторите и алкидните смоли. Част от тези продукти се използват при производството на бои от другите производители. Дългогодишният опит, традициите в производството на бои и внедряването на модерни технологии превърнаха "Оргахим" в един от най-големите производители на бои в България. Към настоящия етап компанията притежава 14 търговски марки, в това число "Фасаген", "Алутин", "Балкид", "Рувипласт", "Винакол", "Хамелекон", Protecta, Mefisto, "Леко", "Интерин", "Еманел", "Благо", Deko Professional, Spirit.
Най-новите марки са Deko Professional, която е на пазара от края на 2004 г., и Spirit.
Основен предмет на дейност на компанията е производство, търговия, внос, износ и дистрибуция на анхидриди, пластификатори, пигменти, бои, лакове, дисперсии и др. През последните години освен създаването на нови марки компанията внедри и нови производства, разширявайки по този начин продуктовата си гама, и различаващи се от традиционните продукти. От две седмици насам в дружеството работи и новото производство за сухи смеси, използвани в строителството.
"Оргахим" заема значителен дял от местния пазар - над 35%. Продажбите на вътрешния пазар са основно готови продукти, в това число бои, лакове, лепила и др. Клиенти са както индивидуални потребители, така и индустриални. През 2005 г. съотношението между потребителския и индустриалния пазар е 70/30 в полза на потребителския.
Приходите на компанията се реализират както на местния, така и на външни пазари. За миналата година съотношението на продажбите износ-вътрешен пазар е 43-57%. През последните години дружеството очертава ясна тенденция на покачване на продажбите. Само през миналата година приходите от продажба на продукция нарастват до 73.401 млн. лв., което е над 30% повече от предходната година. Този ръст се дължи както на увеличаването на продажбите на местния пазар, така и на износа. Интересно е да се отбележи, че износът се увеличава с по-бързи темпове. Приходите от износ се формират основно от продажбата на полуфабрикати и суровини, предимно смоли и фталов анхидрид.
Готова продукция се изнася предимно в Русия, Молдова, Гърция и др., а полуфабрикати и суровини - в Турция, Румъния, Египет и Близкия изток. Дейността на химическия завод има сезонен характер. Основната част от продажбите се формира между март и октомври. Въпреки въвеждането на нови марки и навлизането на нови пазари и увеличаването на продажбите като цяло производствените мощности на компанията се натоварват на едва около 70% от капацитета им.
Въпреки доброто представяне на дружеството за миналата година то отчете значителна загуба. Според одитирания финансов отчет за 2005 г. компанията отчита загуба 5.207 млн. лева. Обявеният резултат бе изненадващ, като се има предвид, че в предварителните финансови отчети за периода дружеството обяви печалба от 3.386 млн. лева. Финансовият обрат се дължи на факта, че печалбата на русенската компания през миналата година, обявена в предварителния отчет, е "изядена" от начислените провизии в размер на 8.32 млн. лева. Дружеството има заем по ЗУНК към Агенцията за държавни вземания, което според финансовия отчет за 2005 г. общото задължение на "Оргахим" по ЗУНК е в размер на 17.948 млн. лева.
Инвеститорите не изневериха на "Оргахим"
За никого не е тайна, че добрите практики за корпоративното управление все още се приемат като имагинерни и безполезни от голяма част от българските мениджъри. Това е така, въпреки че през
последните няколко години компании като "Оргахим" показаха силата на откритата и честна игра, спечелвайки по този начин доверието на инвеститорите. В първите години след усъвършенстването на нормативната уредба върху капиталовия пазар книжата на "Оргахим"привлякоха интереса, след като компанията обяви печалба от над 6.4 млн. лв.  за 2002 г. Интересът по позицията се задълбочи, след като добрите финансови резултати се оказаха практика, което неминуемо се отрази и върху покачването на котировките на компанията и подобряването на ликвидността. Повишената ликвидност даде повод дружеството да бъде включено първоначално в борсовия индекс SOFIX, а по-късно и в широкообхватния индекс BG-40 и най-новия "Дневник 15".
Независимо от апетитите на инвеститорите към книжата на русенската компания основният проблем за дружеството си останаха задълженията по ЗУНК. Рискът тези значителни задължения да станат изискуеми в крайна сметка се реализира през миналата година, когато провизиране на този дълг формира значителна загуба от 5.207 млн. лв. към края на 2005 г.
Първоначално пазарът реагира негативно на новината, но в крайна сметка инвеститорите не изневериха на компанията и котировките се стабилизираха вероятно поради натрупания през годините кредит на доверие.
Според проучване на в. "Дневник" сред 13 анализатори има само една негативна оценка за книжата на акциите. Двама от анализаторите прогнозират, че котировките на русенската компания няма да се променят, а останалите са позитивно настроени по позицията, като средноаритметичната оценка на акциите за след година е ръст от 9.06% спрямо сегашните нива.
Според статистиката на борсата от началото на годината до момента на пода са сключени 753 сделки с общо 72 821 акции при средна цена от 73.59 лв. Според анализатори ликвидността по позицията може да се подобри значително, ако компанията предприеме увеличение на капитала, тъй като в момента има малък основен капитал и съответно брой акции.