Интересът към храните със защитени наименования нараства

На живо
На живо: Протестът на "Боец" пред МВР
Съфинансирано от Европейския съюз. Изразените мнения и становища обаче са само на автора (авторите) и не отразяват непременно мнението и становището на Европейския съюз. Нито Европейският съюз, нито предоставящият орган носят отговорност за тях.

Интересът към храните със защитени наименования нараства

Европейският депутат Момчил Неков (вдясно) съобщи, че се очаква българското розово масло да бъде включено в сделката с Китай за защита от имитации на европейски и китайски продукти.
Европейският депутат Момчил Неков (вдясно) съобщи, че се очаква българското розово масло да бъде включено в сделката с Китай за защита от имитации на европейски и китайски продукти.
България има потенциал да регистрира повече храни с географски означения в общоевропейския регистър, но все още има редица трудности, които производителите срещат по пътя си. Това стана ясно по време на конференция "Храни с географски означения- възможности за местно развитие и достъп до нови пазари", която "Икономедиа" организира в партньорство с фондация "Земята- източник на доходи" и Slow Food в България по проект, съфинансиран от ЕК.
Събитието се проведе в петък в рамките на международното селскостопанско изложение "Агра" в Пловдив и събра на едно място земеделски производители, преработватели от хранителната промишленост, представители на ресторантьорството, търговските вериги, държавната администрация и неправителствения сектор.
В момента в България има седем храни със защитени наименования, пет от които са храни с традиционно-специфичен характер - филе "Елена", кайзерован врат "Тракия", "Пастърма говежда", "Луканка панагюрска" и роле "Трапезица". В регистъра има и два продукта със защитено географско указание - българско розово масло, което може да произвежда на територията на Розовата долина, както и "Горнооряховски суджук", който може да се произвежда само в Горна Оряховица. В момента България е в процес на регистрация на първото защитено наименование за произход- Странджански манов мед, което се очаква да бъде вписано официално през лятото.
В момента в земеделското министерство има стартирана процедура и за защита на месо от източнобалканска свиня, което също кандидатства за наименование за произход, стана ясно от думите на Елка Божилова от дирекция "Политики по агрохранителната верига" в министерството. По думите й има интерес и за други продукти като кисело мляко, лютеница, продукти от сектор плодове и зеленчуци.
По време на конференцията председателят на сдружението, подало документите за мановия мед, Манол Тодоров съобщи, че в момента се работи и по процедура за кандидатстване на странджански пчелен прашец.
Десислава Димитрова от Slow food в България представи още няколко продукта, които могат да бъдат вписани в регистъра. Такива са например зеленото сирене от Черни вит, колбасът нафпавок от Разложко, розовият домат от Куртово Конаре, смилянският фасул и др.
Същевременно обаче стана ясно, че производители срещат трудности в няколко посоки при вписването на такива продукти. От една страна е трудно организирането и сдружаването на производители, които да стартират процедурата по регистрация, а от друга- липсва и целенасочена политика за това. Иван Панов, председател на фондацията "Земята-източник на доходи" даде пример с факта, че в момента при кандидатстването за защитено наименование разходите по процедурата са за сметка на онези, които са предприели стъпки да я стартират, но впоследствие ползите са за всички, които отговарят на изискванията.
Манол Тодоров, председател на сдружението "Странджански манов мед", което в момента е процедура на регистрация на този продукт, посочи, че отнема много време както събирането и предаването на необходимите документи, така и самите процедури по одобрение.
По време на конференцията производители посочиха и че липсва адекватна правна защита в случаи на имитации, включително при износ на продукти. Същевременно обаче автентичните български продукти, както и тези със защитени наименования, навлизат все по-активно в търговските вериги и ресторантите. Така например по време на конференцията Георги Гърневски от веригата "Метро" съобщи, че чрез проекта "Отгледано с грижа в България" през тази година се очаква да бъде реализиран първи износ на български розови домати в чужбина, към които има сериозен интерес.
Междувременно по време на конференцията евродепутатът от БСП Момчил Неков напомни, че в настоящия програмен период България не се е възползвала от възможността да включи подпомагане за храни със защитени наименования в програмата за развитие на селските райони за разлика от 16 други държави. В периода до 2020 г. общо отделените средства за схеми за качество в тези страни са за 379 млн. евро. От тях най-много средства ще бъдат в Италия - 91 млн. евро, Австрия - 66.48 млн. евро, Испания - над 56 млн. евро, стана ясно от презентацията, която Неков представи пред гостите на конференцията.
Отделно от това продуктите с географски означения могат да кандидатстват и по линия на промоционалните програми на ЕС, чрез които те могат да бъдат рекламирани в други държави членки или в трети страни. През 2016 г. за продукти, свързани със схеми за качество, са били отделени 10 млн. евро, докато за 2018 г. сумата вече е 48 млн. евро от общите средства за промоционални кампании.
Неков съобщи още и че българското розово масло се очаква да бъде включено в списъка със 100-те европейски продукти, които ще бъдат защитени от имитации в Китай. В момента ЕС води преговори с азиатската държава за взаимна защита на по 100 хранителни, земеделски продукти и вина като в първоначалния списък от ЕС не беше включен нито един продукт от България.