Японска банка финансира терминалите във Варна и Бургас
Над 175 млн. евро ще отпусне Японската банка за международно сътрудничество (JBIC) за цялостното обезпечаване на инфраструктурния проект "Строителство на терминали за обработка на контейнери в пристанище Бургас и пристанище Варна". Това съобщи пресцентърът на министерството на транспорта. Планираното преместване на контейнерния терминал на пристанище Варна ще струва над 90 млн. евро. Още 65 млн. евро ще са необходими за изграждането на контейнерния терминал в Бургас.
Около 15 млн. евро от кредита ще бъдат похарчени за консултантски услуги по двата проекта. Заемът ще бъде отпуснат в йени и при облекчени условия за погасяване, уточниха от ведомството. Така срокът за изплащането на частта, предвидена за строителни дейности, ще е 30 годни, а за консултантска дейност - 40 години при лихва 1.2.
За проекта не може да бъде осигурено финансиране от фондовете на ЕС, уточниха от МТ. Причината за това е, че двете пристанища са останали извън проектите на министерството за привличане на средства от фондовете на съюза.
С изграждането на двата контейнерни терминала приключва важен етап от развитието на пристанищата във Варна и Бургас. Проектът, който ще бъде финансиран от JBIC, е основна част от стратегията за развитие на интермодалния транспорт в България. Той е свързан и с изграждането на интермодалния терминал в София, за който вече е в ход процедура за избор на изпълнител. В предпроектна фаза на проучване е и интермодалният терминал в Русе, който е част от интермодалната връзка с контейнерния терминал на пристанище Варна.
Двете пристанища във Варна и Бургас бяха посетени в средата на месеца от експерти на JBIC, които са подписали протоколите за изработване на технико-–икономически анализ на проекта, съобщиха от порт Варна. Окончателното решение за отпускането на заема обаче ще бъде взето едва през септември, когато ще се проведе заседание на управителния съвет на банката. От МТ уточняват, че решаващо за даване ход на процедурата за финансиране на проекта ще бъде изготвянето на цялостна оценка за въздействие върху околната среда. Според експерти от Министерството на околната среда и водите това няма да е проблем, тъй като последните няколко години ОВОС е изготвяна и за двете пристанища.